رویترز: توافق ۱+۵ بر سر چگونگی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران

یکشنبه, 10ام خرداد, 1394
اندازه قلم متن

tahrim1

به گزارش خبرگزاری رویترز، شش قدرت‌های جهانی بر سر چگونگی برگشت‌پذیری تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در صورتی که این کشور به تعهدات خود عمل نکند، به توافق رسیده‌اند. چنین توافقی به معنای حذف یکی از موانع اصلی خواهد بود.

توافق شش قدرت جهانی بر سر چگونگی بازگشت سریع تحریم‌ها علیه ایران رسیدن به توافق نهایی با جمهوری اسلامی را ساده‌تر می‌کند. خبرگزاری رویترز روز یکشنبه (۳۱ مه/ ۱۰ خرداد) به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد که چنین توافقی حاصل شده است.

رویترز به نقل از “یک مقام غربی” نوشت: «میان شش قدرت جهانی از جمله روسیه و چین توافق نسبتا محکمی در مورد ساز و کار بازگشت سریع تحریم‌ها وجود دارد. حال باید طرف ایرانی با آن موافقت کند». “یک مقام ارشد غربی دیگر” به همین دلیل توافق شش قدرت جهانی را “موقتی” خوانده است.

به نوشته رویترز، مقام‌های روسیه و چین به پرسش این خبرگزاری در مورد امضای طرح بازگشت سریع تحریم‌ها فعلا پاسخی نداده‌اند.

رویترز به نقل از “یک دیپلمات ارشد” ایرانی هم نوشت که جمهوری اسلامی در حال بررسی گزینه‌های مختلف بازگشت سریع تحریم‌های سازمان ملل است.

سازوکار بازگشت سریع تحریم‌ها

به نوشته‌ی رویترز، بر اساس بندی از توافق مزبور، در صورت تردید در پایبندی ایران به تعهدات، موضوع در یک هیئت حل اختلاف مطرح می‌شود. این هیئت که احتمالا از نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ تشکیل خواهد شد، پس از رسیدگی، نظر غیرالزام‌آور خود را اعلام می‌کند.

از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به صورت مداوم از برنامه هسته‌ای ایران گزارش می‌دهد. گروه ۱+۵ و شورای امنیت در ارزیابی‌های خود از این اطلاعات هم استفاده می‌کنند.

با توجه به این ارزیابی‌ها اگر مشخص شود که ایران به تعهدات خود عمل نکرده، تحریم‌ها بار دیگر برقرار می‌شوند.

حق وتو روسیه و چین

جزئیات بیشتری از نحوه برقراری سریع تحریم‌ها منتشر نشده است. همچنین مشخص نیست اگر روسیه و چین بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را وتو کنند، کار چگونه ادامه خواهد یافت.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.