آقای روحانی! مراقب پیش‌قراولان کودتا باشید

سه شنبه, 12ام خرداد, 1394
اندازه قلم متن

کلمه – سید مهرداد طباطبایی: تازه دو سال از روی کار آمدن دولت سید محمد خاتمی گذشته بود که گروهی از فرماندهان سپاه نامه ای تهدیدآمیز را خطاب به رئیس جمهور اصلاح طلب منتشر کردند. حالا در زمانی مشابه و در شرایطی نامشابه، دانشگاه وابسته به سپاه پاسداران بیانیه های عجولانه ای را منتشر کرده که همانند نامه های سال ۱۳۷۸ به خاتمی، از آن بوی کودتا به مشام می رسد.

سپاه پاسداران در روزهای منتهی به کودتای انتخاباتی ۱۳۸۸ هم تهدیدهای مشابهی را مطرح می کرد که بعد از انتخابات به آنها عمل کرد. از بیانیه روز ۲۰ خرداد که در آن به نقض بی طرفی نظامیان پرداخت تا مصاحبه رئیس اداره سیاسی سپاه با هفته نامه صبح صادق در همان روز که استفاده از رنگ سبز را تلاش برای انقلاب مخملی دانسته و تهدید کرده بود که این حرکت “در نطفه خفه خواهد شد”، و بالاخره بیانیه بامداد روز انتخابات که در آن میرحسین موسوی را به علت افشای دخالت سپاه و بسیج در انتخابات، به برخورد قضایی تهدید کرد.

حالا ظاهرا بار دیگر برخی گردانندگان سپاه قصد دارند در روزهای واپسین مذاکرات هسته ای، زمینه را برای دخالت های بیشتر در عرصه سیاسی و احتمالا نقش آفرینی شبه نظامی در انتخابات آینده مجلس فراهم کنند. آن هم با لحن تهدیدآمیز و شگفت انگیزی که در دو بیانیه اخیر دانشگاه امام حسین به کار گرفته شده است.

* * *

در بیانیه مفصلی که امروز به نام “اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه جامع امام حسین (ع)” روی وب سایت این دانشگاه قرار گرفته، به “مسئولین ارشد سیاسی-اقتصادی دولت یازدهم” هشدار داده شده که “مراقب باشند تا در اظهارات خود، به گونه‌ای سخن نگویند که مردم احساس کنند، میان پیگیری عزت بین المللی و اقتدار اسلامی ملت و دولت، نوعی تناقض و عدم امکان اجتماع وجود دارد.”

این بیانیه با انتقاد از “برخی از دوستان انقلاب و مسئولین جمهوری اسلامی” که “متأسفانه با تحلیل های سست‌بنیاد و از سر اشتباه محاسباتی” با “مغرضین عنود و لجوج در نشریات و مداخل علمی و مناصب سیاسی-اجتماعی” در یک مسیر قدم برمی‌دارند؛ اقدامات آنها را «خطری بزرگ و خیانتی سهمگین» نامیده و تصریح کرده: “ساده اندیشان در هر کسوت و سمتی هستند باید تا دیر نشده به خط واقعی مردم که همان خط اصیل اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله است بازگردند و دنیا و آخرت خود را تباه نسازند.”

دانشگاه وابسته به سپاه، در نهایت کسانی را که “منافقانه، ادبیات لیبرالی را در پوستهٔ کلمات و جملات انقلابی مطرح می‌سازند” تهدید کرده که “اگر شبهه‌افکنی عنودانه و لجوجانه منجر به خدشه و تهمت بر صورت نیکوی جمهوری اسلامی و قامت رشید ملت ایران شود، برخورد ملت ایران با چنین افراد انقلابی خواهد بود، همان گونه که در نهم دی ماه ۱۳۸۸ توفان ملت تمامی شبهات نظری و عملی را با برهان قاطع پاسخ داد.”

هفته گذشته هم روابط عمومی دانشگاه امام حسین در بیانیه ای خواستار “تغییر منطق مذاکرات” هسته ای شد و دولتمردان را “نسبت به هرگونه تخطی و تعرض” از فرامین رهبری، تهدید کرد. در آن بیانیه آمده بود: “دولت و مذاکره‌کنندگان می‌بایست به صورت دقیق و صریح سقف تداوم مسیر اعتمادسازی را برای ملت ایران معلوم کنند، تا تحقق همدلی و هم‌زبانی بین ملت و دولت با آگاهی و قاطعیت رخ دهد.”

دانشگاه سپاه در پایان آن بیانیه تاکید کرد: “اعلام نارضایتی عمیق خود را از تداوم مذاکراتی که با اهرم تهدید نظامی و تحریم اقتصادی انجام می‌شود اعلام داشته و خواستار معلوم شدن نقطه‌ی پایانی برای مذاکرات بی‌نفع و پرضرر با دولت ظالم و مستکبر آمریکا از سوی دولت هستیم.”

* * *

اینکه یک نیروی نظامی بخواهد اهداف جناحی خود و منافع اقتصادی نهفته در پشت آن را از طریق بیانیه های تهدیدآمیز و به کارگیری چنین لحنی پیگیری کند، از عجایبی است که فقط در ایران و از تندروهایی در میان سپاهیان بر می آید. ارتش های مشابه جهان، حتی اگر منافعی را در عرصه سیاسی و حوزه اقتصادی پیگیری می کنند، تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا رعایت ظاهر کنند و رابطه خود را با لابی های سیاسی در چند لایه پنهان سازند.

اما برخی سرداران سپاه پاسداران که از فرط عادت به بی قانونی و سیاسی بازی، مار خورده اند و افعی شده اند، حتی ابایی از این ندارند که به نام یک ارگان رسمی سپاه به تهدید دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای بپردازند، خواستار پایان مذاکرات شوند، برخی مسئولان جمهوری اسلامی را به خیانت متهم سازند، منافق بنامند و تهدید به برخورد انقلابی کنند.

آقای رئیس جمهور بهتر از هرکس دیگری این به ظاهر ابوذرها و سلمان های آلوده به فساد اقتصادی و سیاسی را می شناسد. او که تجربه کار با بسیاری از این سرداران را دارد و در عین حال مفهوم خنجرهای از پشت آنها در این بحبوحه مذاکرات دیپلماتیک را می فهمد، بهتر می داند که با سکوت امروز در برابر اینگونه تحرکات سیاسی نظامیان، نمی توان از تحرکات فردای آنها در حوزه امنیتی و از جنس نظامی در امان بود.

اگر سید محمد خاتمی در همان تابستان ۷۸ بر دهان نظامیان مداخله گر در سیاست می زد و تهدیدکنندگان را بر جای خود می نشاند، در اردیبهشت ۸۳ خودسرهای سپاه جرات نمی کردند با به پرواز درآوردن جنگنده های خود، مراسم افتتاح فرودگاه امام را به یک آبروریزی تاریخی برای کشور تبدیل کنند.

حالا هم اگر امروز حسن روحانی جلوی مداخلات سپاه در کار دیپلماسی را نگیرد و همچنان تلاش کند با زد و بندهای اقتصادی و سیاسی پشت پرده، سکوت درباره سوء مدیریت در پروژه های بزرگ عمرانی و مسکوت گذاشتن پرونده های فساد پنهانی، تندروهای سپاه را به راه بیاورد، باید منتظر روزی باشد که بازرسان آژانس با اسکورت نظامی از فرودگاه بازگردانده شوند یا ستاد انتخابات کشور در محاصره چکمه پوشان مجبور به تبعیت از ایشان شود و تلاش ماهها و سالهای دولتمردان با یکی چند تیر و ترقه بر باد برود.

آقای رئیس جمهور! پیش قراولان کودتا، خاموش و بی سر و صدا، در کمین دولت شما نشسته اند. امروز تدبیر کنید که فردا دیر است. سپاه، با همه سوء استفاده های جناحی قدرت طلبان و چرتکه اندازی های برخی سرداران، هنوز از سرمایه های این انقلاب و نظام است. شما به عنوان شخص دوم مملکت و مسئول اول اجرای قانون اساسی، وظیفه دارید که نگذارید میراث شهدا و امام به ورطه کودتا علیه دولت منتخب ملت بیفتد و اراده ملت و دولت برای حل مشکل هسته ای را با تهدیدها و تحریکات خود به چالش بکشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.