اخبار کارگری:

چهارشنبه, 13ام خرداد, 1394
اندازه قلم متن

Sherkat Foolad Khoozestan

کارگران شهرداری بروجرد در سومین اقدام اعتراضیشان به همراه خانواده دست به تجمع مقابل فرمانداری زدند – صدورحکم اخراج کارگران معترض ازطرف شهرداری بروجرد

حدود یکصد تن از کارگران شهرداری بروجرد برای سومین بار روز سه شنبه دراعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد ، به همراه خانواده دست به تجمع مقابل فرمانداری زدند.

شهرداری به جای رفع مشکلات کارگران، حکم اخراج تعدادی از کارگرانی که از شورای اسلامی شهر بروجرد خواستار احقاق حق خود شدند را صادر کرده است .

به گزارش۱۲خرداد ایرنا، این کارگران به همراه خانواده هایشان خواستار پیگیری مسوولان برای حل مشکلات و پرداخت چهار ماه حقوق معوقه خود شدند.

یکی از این کارگران با بیان اینکه این سومین بار درسال ۹۴ است که ما از شهرداری خواستار دریافت حقوق معوقه خود هستیم ، گفت : متاسفانه شهرداری به جای رفع مشکلات کارگران، حکم اخراج تعدادی از کارگرانی که از شورای اسلامی شهر بروجرد خواستار احقاق حق خود شدند را صادر کرده است .

این فرد که نخواست نامش فاش شود، دلیل خواسته خود از فرمانداری بروجرد را عدم پرداخت حقوق دانست و افزود: با وضعیت موجود قادر به پرداخت اجاره خانه، تامین هزینه های زندگی و پرداخت اقساط بانکی نیستیم.

وی اظهار داشت: پارسال شهرداری نزدیک به پنج ماه حقوق عقب افتاده داشت که به مرور زمان تا اسفندماه این بدهی ها را تسویه کرد ولی از آن زمان به بعد ( اسفندماه ۱۳۹۳) تاکنون هیچ حقوقی پرداخت نکرده است.

یکی دیگر از کارگران گفت: شهرداری بروجرد شب عید چهار میلیون ریال بن کارت برای حمایت از کارگران و پرسنل پرداخت کرد و قرار شد ماهانه ۵۰۰ هزار ریال از حقوق کارکنان کم کنند.
وی افزود: متاسفانه با مراجعه به فروشگاه مورد نظر، اعلام شد شهرداری پول بن های خریداری شده در فروردین را پرداخت نکرده است لذا امکان فروش اجناس به پرسنل این نهاد وجود ندارد.
وی عدم پرداخت بیمه تکمیلی را از دیگر مشکلات کارگران و کارکنان شهرداری بروجرد اعلام کرد.
جلسه علنی روز دوشنبه گذشته شورای اسلامی شهر بروجرد که قرار بود در حمایت از حقوق کارگران شهرداری این شهر و رفع مشکلات مالی آنها برگزار شود به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا برگزار نشد.

تعدادی از کارگران شهرداری به دلیل برگزار نشدن این جلسه و عدم رسیدگی به مشکلات خود همان روز مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر بروجرد حضور پیدا کردند که گفته می شود حکم اخراج برخی از این افراد صادر شده است.

****
گزارشی از مشکلات کارگران در فو لاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان یکی از ده بنگاه مهم اقتصادی کشور به شمار می آید.در حال حاضر حدود ۸۷۲۹ نفر آمار شاغلین این واحد تولیدی می باشد. در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ در اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت فولاد خوزستان به بخش غیر دولتی واگذار شد و کارکنان مشمول قانون کار شدند. قراردادهای کارکنان ،مطابق ماده ۷ این قانون به دو بخش موقت و دایمی تقسیم گردید. از این تعداد نیروی کار ۲۵۸۴ نفر از کارکنان قرارداد دایم و ۲۳۹۱ نفر تحت پوشش صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد می باشند.

۴۷۷۵ نفر قرارداد موقت ۱۳۷۰نفر از کارکنان پیمانکار مستمر، به عبارت دیگر۶۳۳۸ نفر زیر نظر تامین اجتماعی هستند. طبق قانون کار به دلیل انواع مخاطرات از قبیل آلودگی هوا، صدای بیش از حد مجاز، مجاورت در کنار پرتو مذاب .و…… کلیه ی کارگران شاغل مشمول شرایط قوانین کارهای سخت و زیان آور می باشند.لازم به ذکر است که تمام شاغلین قراردادی تا قبل از تاریخ ۱/۵/۱۳۸۹ زیر نظر پیمانکار مشغول به کار بودند و از این تاریخ به بعد قراردادهای کارگران مستقیما با کارفرما مادر یعنی شرکت فولاد خوزستان بسته شد. با توجه به احراز شرایط سخت و زیان آور بودن از طرف اداره کار اهواز ، هنوز کارفرما حاضر به پرداخت ۴درصد بیمه کارهای سخت و همچنین اضافه کردن مرخصی و ۳۶ ساعت به جای ۴۴ ساعت نمی باشد. در زمان قبل، از اینکه کارگران با شرکت مستقیما وارد بستن قرارداد بشوند ، پیمانکاران هم از پرداخت ۴درصد طفره رفتند.حال کارگرانی که با بیست سال کار جانفرسا در این واحد تولیدی تقاضای بازنشستگی می دهند، اداره تامین اجتماعی ، با پرداخت ۴ درصد از طرف کارگر ، مبادرت به بازنشستگی می کند.

گزارش ارسالی از یکی از کارگران شاغل در صنایع فولاد خوزستان
منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.