دو مدیر سابق منطقه آزاد قشم بازداشت شدند: واگذاری رایگان ۲۵ هکتار اراضی منطقه آزاد قشم در دولت سابق

دوشنبه, 8ام تیر, 1394
اندازه قلم متن

mantagheh-azad

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در صفحه ی سیاست، نوشت: این بار یک تخلف ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی؛ تخلفی دیگر در منطقه آزاد قشم. ۲۰ هکتار از اراضی منطقه آزاد قشم در سال ۹۰، هر متر مربع به قیمت ۹۰ هزار تومان فروخته شده در حالی که قیمت واقعی آن، هر متر مربع یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بوده است.

این گزارش در شماره روز دوشنبه هشتم تیر ۱۳۹۴ خورشیدی به قلم مهشید ستوده انتشار یافته، می خوانیم: این اما پایان ماجرا نیست. حتی چک های همان متری ۹۰ هزار تومان هم به خریدار پس داده شده و این زمین ها به صورت رایگان در اختیار خریدار قرار گرفته است. باز هم ماجرا ادامه دارد و پنج هکتار دیگر از اراضی فرودگاه قدیمی قشم مجددا به صورت رایگان در اختیار همان فرد قرار گرفته است. محاسبات حالا یک شکاف عمیق را نشان می دهد. معامله ای که ارزش نهایی آن باید ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد تنها ۱۸ میلیارد تومان برای خریدار آب خورده و همان ۱۸ میلیارد تومان هم در نهایت به خریدار پس داده شده است. این شاید دومین تخلف کشف شده مسوولان دولت سابق در مناطق آزاد باشد.

حالا اما پروژه زمین های قشم که نزدیک به ۲۵۰ هزار متر، متراژ داشته وارد مرحله جدیدتری شده است. دو مدیرعامل وقت این سازمان از شش ماه پیش پیرو همین تخلفات بازداشت شده اند و حالا پرونده در دادگستری استان هرمزگان در حال پیگیری است. حالا ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشور که در مجموع ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارزش داشته است به صورت رایگان در اختیار یک نفر قرار گرفته است. خبر را روز گذشته خبرگزاری رسمی دولت، به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد و آورد: در جریان پرونده فروش فرودگاه قدیمی این جزیره، دو نفر از مدیران عامل و دو نفر از مدیران کل سازمان منطقه آزاد قشم بازداشت و زندانی و برخی از اعضای هیات مدیره برای ارایه توضیحات به مراجع قانونی احضار شده اند.

این دو مدیران عامل در سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ با حکم معاون رییس جمهوری وقت به عنوان پنجمین و ششمین مدیران عامل سازمان منطقه آزاد قشم منصوب شده بودند. این منبع آگاه با بیان اینکه پرونده یاد شده توسط دادگستری استان هرمزگان در حال رسیدگی است و نمی توان تا زمان تکمیل شدن پرونده توضیحات دقیقی در این خصوص ارایه کرد افزود: در این ارتباط یکی از مدیران عامل پیشین سازمان منطقه آزاد قشم نزدیک به شش ماه پیش دستگیر و از آن تاریخ با قرار وثیقه سه هزار میلیارد ریالی در بازداشت به سر می برد. وی افزود: این شخص در زمان تصدی ۲۰ هکتار اراضی فرودگاه قدیمی قشم را به قیمت هر مترمربع ۹۰۰ هزار ریال فروخته است و ارزیابی ها نشان می دهد که ارزش ریالی هر مترمربع از این اراضی در آن تاریخ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

وی اضافه کرد: در دوره مدیر عامل بعدی نیز موضوع این زمین ها با تغییر در رویکردها به صورت مشارکت با خریدار مطرح می شود و در این زمینه با افزایش سه درصدی سهام منطقه آزاد قشم در طرح های ارایه شده برای زمین های این فرودگاه، ۱۸۰ میلیارد ریال پول فروش این اراضی به خریدار بازگردانده شده و منطقه آزاد به صورت مشارکتی طرح ها را دنبال می کند. وی اظهار کرد: در این ارتباط مدیرکل سابق حقوقی و املاک سازمان منطقه آزاد قشم و سرپرست اداره کل حقوقی و امور قراردادهای این سازمان نیز دستگیر و بازداشت شده اند. وی تاکید کرد: در پرونده تشکیل شده یک سری تخلفات زنجیره ای مطرح شده است که در مرحله ادعا، بررسی و تحقیقات اولیه است. وی با بیان اینکه علاوه بر ۲۰ هکتار زمین فروخته شده، پنج هکتار زمین دیگر نیز به خریدار فرودگاه قدیمی قشم واگذار شده است، افزود: در ادامه این روند و در جریان مشارکت منطقه آزاد قشم با خریدار، چک های خریدار به وی بازگردانده شده و در حقیقت این اراضی به رایگان در اختیار خریدار قرار گرفته است.

تایید تخلف مدیران سابق منطقه آزاد قشم از سوی دولت

هرچند اکبر ترکان، مشاور ارشد رییس جمهور و مدیرعامل مناطق آزاد بارها به حجم وسیع تخلفات دولت های نهم و دهم در زمینه مناطق آزاد اشاره کرده و از آن به عنوان «کوه های یخ» یاد کرده بود اما دیروز یکی از نمایندگان مجلس این تخلف را تایید کرد. بر این اساس رییس کارگروه مناطق آزاد تجاری و صنعتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مسائل اخیر پیش آمده در منطقه آزاد قشم گفت: این مشکلات در دولت دهم ایجاد شده و دولت یازدهم و اکبر ترکان، مدیرعامل مناطق آزاد بر جزیی ترین عملکرد این مناطق نظارت دارند. به گزارش ایرنا، محمد علیپور با اشاره به مسائل به وجود آمده در منطقه آزاد قشم افزود: این موضوعات نتیجه نبود نظارت کافی در دولت دهم بر مناطق آزاد بود.

وی با بیان اینکه با وجود برخی انتقادات کوچک به دولت یازدهم در زمینه مناطق آزاد، عملکرد کلان این مجموعه خوب بوده است، اظهار کرد: دو سال است که در مجلس بحث هایی در زمینه ارایه اسناد مالی مناطق آزاد به مجلس در جریان است. نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد حیاط خلوت دولت نهم و دهم بود و مسائل پیش آمده برای منطقه آزاد قشم اولین مورد از این دست نبوده، بلکه در گذشته نیز در مناطق دیگری از جمله ارس و هیات مدیره منطقه آزاد چابهار اتفاقاتی اینچنینی رخ داده است. وی با انتقاد از نبود سیستم نظارتی در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور تصریح کرد: باید سیستم های نظارتی در مناطق آزاد قوی تر عمل کنند تا مواردی اینچنینی دیگر رخ ندهد.

علیپور با اشاره به اینکه مهم ترین اختلاس هایی که در مناطق آزاد رخ می دهد از محل منابع درآمدی و زمین های در اختیار اعضای هیات مدیره آن منطقه آزاد است، افزود: زمین های مناطق آزاد بسیار ارزشمند است و در منطقه قشم نیز زمینی که حدود یک میلیون و ۵۰۰ ریال ارزش داشته به قیمت ۹۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در هر مترمربع فروخته شده است. وی با تاکید براینکه خلأ نظارتی در مناطق آزاد کشور در دولت گذشته وجود داشته است، چون این مناطق به عنوان حیاط خلوت دولت نهم و دهم استفاده می شد، اظهار کرد: «پس از استقرار دولت یازدهم امور مناطق آزاد تجاری به صورت منسجم و حساب شده تری در حال انجام است، اما متاسفانه این شورا از ضعف نظارت همچنان رنج می برد که یادگار دولت قبل است.» حال باید دید که این تخلف مسوولان دولت سابق در نهایت، چه سرانجامی پیدا می کند؟

ترکان: زمین های مناطق آزاد را به قیمت های بسیار نازلی فروختند

اکبر ترکان، مدیرعامل مناطق آزاد در گفت وگو با «اعتماد» با تایید تخلف در فروش زمین های مناطق آزاد اعلام کرد که در دولت قبل بخشی از زمین های مناطق آزاد و زمین هایی که تاسیسات فرودگاهی در آن دایر بود به قیمت بسیار نازلی به یک سرمایه گزار فروخته شد. وی ادامه داد در این دولت این تخلف را از طریق قوه قضاییه دنبال کردیم که حق با مناطق آزاد داده نشد و در دادگاه تجدید نظر نیز نتیجه ای هنوز نگرفته ایم. ترکان در ادامه تاکید کرد که این تخلف هم اکنون در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد و بررسی ها در حال انجام است و در همین رابطه اشخاصی احضار و یکی از مدیران دولت سابق نیز بازداشت شدند.

البته من هم اکنون رقم دقیق این زمین ها را به یاد ندارم اما باید بگویم که اراضی مناطق آزاد به قیمتی بسیار کمتر از قیمت واقعی در دولت سابق از سوی مدیرعامل وقت مناطق آزادی به فروش رفته است.
*منبع: روزنامه اعتماد


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.