شوش و میمند در فهرست میراث جهانی

یکشنبه, 14ام تیر, 1394
اندازه قلم متن

shush

محوطه تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند به فهرست میراث جهانی پیوستند. به گفته ناظران این موفقیتی مهم برای ایران‌دوستان به شمار می‌آید. حدود هزار میراث فرهنگی در جهان به ثبت رسیده که سهم ایران شامل ۱۹ اثر است.

بنا به تصمیم کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو “محوطه تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند” به عنوان هجدهمین و نوزدهمین آثار تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.

سازمان یونسکو در سی و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی، آثار فرهنگی و طبیعی کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد. این اجلاس از ۲۸ ژوئن تا ۸ ژوئیه در شهر بن (آلمان) برگزار می‌شود.

این موفقیت در حالی نصیب ایران می‌شود که کمیته میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۱۵ باید ۳۷ پرونده را مورد بررسی قرار دهد. از این مجموعه ۳۱ مورد شامل آثار فرهنگی، ۵ مورد در برگیرنده مناطق طبیعی و یک مورد نیز ترکیبی از اثر فرهنگی و طبیعی است.

پرونده محوطه تاریخی شوش از سوی حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور به اجلاس یونسکو معرفی شد که با اکثریت آرا این اثر تاریخی در استان خوزستان به ثبت جهانی رسید.
shush-
نمایی‌ بازسازی‌شده از شهر تاریخی شوش در استان خوزستان

بر اساس گزارش کمیته میراث جهانی، محوطه تاریخی شوش دربرگیرنده تمامی شاخص‌های چهارگانه این کمیته است. “اصالت، یکپارچگی، مدیریت وحفاظت” در باره محوطه تاریخی شوش رعایت شده است. قدمت محوطه تاریخی شوش به ۵ هزار سال می‌رسد.
منظر فرهنگی میمند در استان کرمان نیز پرونده دوم ایران بود که به اجلاس یونسکو معرفی شد. کمیته یونسکو با پذیرش این مورد به عنوان نوزدهمین میراث جهانی ایران، شادمانی ایران‌دوستان را دوچندان کرد. در میمند خانه‌های مسکونی غارمانند پیشینه‌ای چند هزارساله (برخی آن را حدود ۱۲ هزار سال تخمین می‌زنند) دارند. این منطقه در دوره‌های مختلف بارها محل اسکان گروه‌های انسانی بوده است.

خبرگزاری آلمان نیز پذیرش این دو پرونده از سوی کمیته میراث جهانی یونسکو در روز شنبه (۴ ژوئیه/۱۳ تیر) را موفقیتی بزرگ برای ایران خواند.

سنگاپور نیز در اجلاس یونسکو موفق شد نخستین اثر طبیعی خود (باغ گیاه‌شناسی) را به ثبت رساند. ‌‌‌آثاری از چین و کره جنوبی نیز به مجموعه میراث جهانی پیوستند.

maymand
منظر فرهنگی میمند در استان کرمان

آلمان با دو اثر فرهنگی

آلمان نیز با دو پرونده که شامل بخش قدیمی شهر هامبورگ و کلیسای جامع شهر ناومبورگ (در استان زاکسن- آنهالت) می‌شود در انتظار تصمیم کمیته میراث جهانی است. تصمیم در این‌باره در روز یک‌شنبه (۵ ژوئیه) اتخاذ خواهد شد. گفته می‌شود که شانس هامبورگ بیش از شهر ناومبورگ است.

در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ میراث فرهنگی و طبیعی از ۱۶۱ کشور جهان بر روی فهرست میراث جهانی قرار دارند. سهم آلمان ۳۹ اثر است.

۱۷ اثر فرهنگی و طبیعی از ایران که پیش‌تردر فهرست میراث جهانی قرار گرفته‌اند شامل چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، بم و فضای فرهنگی آن، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، سنگ نبشته بیستون، مجموعه کلیساهای آذربایجان، سازه‌های شوشتر، مجموعه تاریخی بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، باغ ایرانی، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس، کاخ گلستان و شهر سوخته می‌شود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.