اتحادیه اروپا نیز توافق هسته‌ای با ایران را به رسمیت شناخت

دوشنبه, 29ام تیر, 1394
اندازه قلم متن

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در استقبال از تصویب قطعنامه توافق هسته‌ای با ایران، ابراز امیدواری کردند که چشم‌انداز تنش‌زدایی در خاورمیانه بهبود یابد و روند اعتمادسازی میان ایران و همسایگانش به جریان بیفتد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در استقبال از تصویب قطعنامه توافق هسته‌ای با ایران، ابراز امیدواری کردند که چشم‌انداز تنش‌زدایی در خاورمیانه بهبود یابد و روند اعتمادسازی میان ایران و همسایگانش به جریان بیفتد.

روز دوشنبه (۲۰ ژوئیه/۲۹ تیر) به موازات نشست شورای امنیت در نیویورک، وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز نشستی در بروکسل داشتند. بررسی توافق اتمی، دورنمای تحریم‌های وضع شده علیه ایران و شرایط بی‌ثبات لیبی در دستور کار این جلسه قرار داشت. با اعلام تصویب قطعنامه توافق هسته‌ای در شورای امنیت، اتحادیه اروپا نیز این توافق را به رسمیت شناخت.

به این ترتیب و در صورت پایبندی ایران به تعهداتش، نخستین گام‌ها برای لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران نیز برداشته خواهند شد. قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت، مشتمل بر لغو تحریم‌هایی است که سازمان ملل تصویب کرده و به معنای لغو تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا نیست.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در استقبال از رسمیت یافتن توافق هسته‌ای تاکید کرد که این توافق امیدواری نسبت به حل مناقشات دیگر خاورمیانه را بالا برده ‌است. موگرینی در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «توافق با ایران نشانگر کارکرد دیپلماسی است و می‌تواند اعتماد میان ایران و کشورهای همسایه را بازسازی کند.»

موگرینی افزود که اروپا از این روند حمایت می‌کند و به تاثیرات مثبت توافق بر سایر کشمکش‌های منطقه ‌از جمله بحران سوریه و یمن امیدوار است.

وزیر خارجه آلمان نیز در سخنانی مشابه نسبت به تاثیر مثبت توافق هسته‌ای با ایران بر شرایط کل منطقه به ویژه کاهش تنش در سوریه ابراز امیدواری کرد.

سباستیان کورتز، وزیر خارجه اتریش، ایران را یک شریک احتمالی در مبارزه با شبه‌نظامیان “دولت اسلامی” (داعش) در سوریه و عراق و هم‌چنین در لیبی خواند و فرصت ناشی از توافق را “یک فرصت” برای ایران تلقی کرد.

وزیر خارجه بریتانیا، فیلیپ هموند ابراز امیدواری کرد که ایران از رویکردهای منفی بکاهد و قدرتی سازنده در منطقه شود. صحبت‌های مشابهی نیز از سوی وزیران خارجه فرانسه و لوکزامبورگ در نشست بروکسل بیان شد.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.