واکنش​ها به تخریب نمازخانه اهل سنت در پونک تهران

شنبه, 10ام مرداد, 1394
اندازه قلم متن

حمیدرضا پشنگ نماینده مردم خاش به همراه هدایت​ الله میر مرادزهی نماینده مردم سراوان، در مجلس شورای اسلامی ساعتی پس از تخریب نمازخانه مرکزی اهل سنت در منطقه پونک تهران در این محل حضور یافتند.

نمازخانه اهل‌ سنت تهران معروف به “نمازخانه پونک”، روز چهار‌شنبه (۷ مرداد/ ۲۹ژوئیه) توسط نیروهای شهرداری، با پشتیبانی نیروهای انتظامی و امنیتی بدون اطلاع قبلی تخریب شد. این اقدام با انتقاد شدید مردم و روحانیان اهل سنت مواجه شد.

عبدالحمید: دولت تدبیر و امید مانع تخریب نمازخانه نشد

علمای اهل سنت از جمله مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان با ارسال نامه‌هایی جداگانه به رهبری و رئیس جمهور به تخریب نمازخانه پونک اعتراض کردند. دستکم ۶ تن از ائمه جمعه اهل سنت در خطبه‌های نماز جمعه این هفته نسبت به تخریب نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران واکنش نشان داده و از این اقدام به شدت انتقاد کردند.

مولوی عبدالحمید “توبیخ افراد خاطی در تخریب نمازخانه” و “اجازه بازسازی” این نمازخانه را خواستار شد. او گفت: «داشتن مسجد یکی از نیازهای ضروری اهل ‌سنت تهران است. اهل ‌سنت تهران مدت‌هاست که نیاز به مسجد دارند.» عبدالحمید تاکید کرد که راه‌های دیگری غیر از تخریب وجود داشت و مقامات بالا و مسئولین دولت تدبیر و امید مانع تخریب نمازخانه نشده​ اند.

انتقاد گسترده ائمه جمعه اهل سنت

مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزاد شهر در استان گلستان هم در اعتراض به تخریب نمازخانه پونک تهران گفت: «از ابتدای انقلاب تا کنون موضوع صدور مجوز برای مسجد جامع اهل سنت در تهران مطرح شده اما این مسئله تا به امروز رخ نداده است، برادران شیعه در تهران بیش از دو هزار مسجد دارند ولی شهروندان اهل سنت از این نعمت محروم می باشند و ناچار هستند در واحدهای مسکونی استیجاری مشغول نماز خواندن شوند اما متأسفانه از این امرهم به بهانه عدم طرح کاربری جلوگیری می شود.»

مولوی عبیدالله بزرگزاده امام جمعه مسجد طوبی در ایرانشهر تخریب نمازخانه تهران را “ظلم بزرگ” برای اهل سنت خواند و گفت: «اشخاصی هستند که سلیقه​ای عمل می​کنند و بدون هماهنگی کار می​کنند ما از مقام معظم رهبری می​خواهیم که دست این افراد را کوتاه کنند.»

مولوی محمد عثمان قلندرزهی خطیب جمعه مسجد جامع الخلیل خاش هم در خطبه​ های نماز جمعه گفت: «شایسته یک نهاد دولتی به عنوان شهرداری نبوده است که بیاید با دستگاه​های خود درب و پنجره و پله‌های نمازخانه که محل عبادت خداوند بوده را بشکند و تخریب نماید. در نمازخانه چه گناه و خلاف شرعی می شود؟»

مولوی طیب ملازهی امام جمعه مسجد نور ایرانشهر نیز در خطبه​ های نماز جمعه با یادآوری مسئله تخریب نمازخانه مرکزی اهل سنت در منطقه پونک تهران گفت: «در تهران بزرگ تمام اقلیت‌ها آزادی مذهبی دارند از جمله یهودیان و مسحیان و زرتشتی​ها و کلیمی​ها اما برای اهل سنت محدودیت​های زیادی ایجاد کرده‌اند.» امام جمعه مسجد نور این محدودیت​ها را کار عده ای از افراطیون دانست.

مولوی ساداتی امام جمعه اهل سنت سراوان هم یادآور می شود که “اگر در رده​های بالای مدیریتی کشور پست و مقامی به اهل سنت داده نشده است، آزادی مذهبی و خواندن نماز و انجام فرایض دینی از آنان نباید سلب گردد.”

بیانیه مجمع تقریب مذاهب اسلامی

در واکنش به تخریب نمازخانه اهل سنت در تهران گرچه مقامات رسمی و دولتی تابحال واکنش رسمی نشان نداده ​اند، اما مجمع تقریب مذاهب اسلامی که گفته می​شود به بیت رهبری و مراجع تقلید حامی حکومت نزدیک است، روز جمعه (۹ مرداد) با صدور بیانیه​ای واکنش نشان داد. در بیانیه تقریب مذاهب اسلامی آمده است: «حادثه اسفناک تخریب نمازخانه برادران اهل سنت در منطقه پونک تهران، دل همه دلسوزان عرصه تقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی را با هر گرایش و سلیقه مذهبی به درد آورد و بیش از آنکه جای تاسف داشته باشد، جای بسی تامل دارد.»

مجمع تقریب مذاهب اسلامی از پیروان اهل سنت خواسته است که ضمن حفظ آرامش با جدیت در مطالبه موضوع اقدام کنند. مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سال ۱۳۶۸ با هدف تلاش برای آشتی دادن مذاهب مختلف اسلامی شیعه و سنی و ایجاد تقریب بین دیدگاه‌های آنان تشکیل شد. دفتر این مجمع در تهران واقع شده است.

مجمع یادشده از مراجع مسئول خواسته است موضوع تخریب نمازحانه پونک را پیگیری نموده و به محض حصول نتیجه، آنرا اعلام و منعکس کنند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. این کار برای پیروان کلیه ادیان و مذاعب (به جز اهل تشیع) امری غیر معمولی نسیت چون تمامی آن ها از استبداد و تنگ نظری و ترس جمهوری تشیع خبر دارند .در سایت العالم وابسته به این رژیم نیز به کررات باورهای اهل سنت مورد تحقیر و تمسخر قرار می گیرد