رئیس کمیته تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید: فشار بر تیم تفحص ادامه یابد، افشاگری می‌کنم

دوشنبه, 12ام مرداد, 1394
اندازه قلم متن

bonyad-shahid
شرق، آمنه شیرافکن: فشار از همان روزهای نخست چاشنی کار بود. ابتدا پیامک‌های تهدیدآمیز و گاهی اصرار برای دیدار با نمایندگان. حالا که گزارش تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید، پیچ‌های آخر را پشت‌سر گذاشته و قرار است به همین زودی‌ها در صحن قرائت شود، فشارها بیشتر شده است.

امیر خجسته در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «فشارهایی از هر طرف آورده می‌شود، که رها کنیم، یا به روش‌های مختلف تهدید می‌کنند و تخریب و تطمیع. البته هیچ‌کدام از این روش‌ها در این کمیته اثر نگذاشت». او البته از برخی سازمان‌ها و نهادها گله دارد: «افرادی باید بیایند و با مفاسد اقتصادی مبارزه کنند اما جور دیگری برخورد می‌کنند. گزارش کمیته تفحص اثر ماندگاری است که نتایج آن برای تاریخ مبارزه با فساد ایران باقی خواهد ماند. این تفحص نه صوری بود و نه نمایشی و هیچ‌کس نتوانست روی این تفحص اثرگذار باشد».«مهناز بهمنی»، نماینده سراب، از جمله نخستین نمایندگانی بود که یکی، دو هفته پس از آغاز به کار کمیته تفحص از بنیاد، پیامک‌های تهدیدآمیز روی گوشی موبایلش دریافت کرد. این تهدیدها علاوه بر این نمایندگان، به شکل پیامکی، تماس رابطان و برخی پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم به نمایندگان ادامه داشت و گویا همچنان چوب تهدید بالای سر اعضای کمیته تفحص است.

١٠ صفحه از ١۴ صفحه مربوط به تخلف کوثر است

هفته گذشته دو جلسه با موضوع بنیاد شهید در مجلس برگزار شد، هیأت‌رئیسه به ماجرای پرونده تفحص از بنیاد شهید ورود کرده و برخی نمایندگان نیز نگران فشارها از جوانب مختلف برای تغییر و تلطیف گزارش‌اند. پیگیری‌های «شرق» نیز نشان از آن دارد که گزارش ١۴ صفحه‌ای نهایی در موضوع بانک، صرافی و بیمه دی مختصر شده و کمتر از یک صفحه گزارش را به خود اختصاص داده است. درعین‌حال ١٠ صفحه از گزارش ١۴ صفحه‌ای به تخلف‌های بنیاد کوثر مربوط است و دو، سه صفحه دیگر به مابقی موارد. فشارها بر سر این بوده تا همین گزارش تلخیص‌شده و فشرده‌شده نیز در صحن علنی مجلس قرائت نشود؛ فشارهایی که خجسته، می‌گوید در صورت تداوم، آن را افشا خواهد کرد. رئیس کمیته تفحص در پاسخ به اینکه این فشارها چه بوده و آیا هنوز نیز ادامه دارد، به «شرق» گفته: «ما بر اساس منویات مقام معظم رهبری عمل می‌کنیم و آنچه مهم است سر این بحث ایستاده‌ایم، اگر فشار بیاورند ناچار می‌شوم مسائلی را درباره همین تهدیدها بازگو کنم که شاید خوشایند برخی نباشد».

دستور مقام معظم رهبری

خجسته همچنین در پیگیری و تدوین این گزارش به مذاکره با افرادی در بیت مقام معظم رهبری اشاره دارد.

او درباره اینکه آیا شرایط تازه‌ای در همین زمینه برای شما ایجاد شده نیز گفته: «بنده با برخی در بیت صحبت کردم تا با مفاسد برخورد شود و ملاحظه‌ای نباشد. آقا به‌شدت بر مبارزه با مفاسد اقتصادی تأکید دارند. آنها هم پیام دادند که بروید و نظر آقا را عمل کنید آقا فرمودند هیچ‌کس فوق نظارت نیست».

فساد بنیاد شهید بالاتر از ارقام تخلف در تأمین اجتماعی

تیم تفحص، واپسین جلسه‌‏ها برای بررسی جزئیات گزارش را در دستور کار دارد و آن‌طور که خجسته به «خانه ملت» خبر داده، احتمال دارد از مسعود زریبافان، رئیس وقت بنیاد شهید، نیز برای حضور در این جلسه‌ها دعوت شود.

انگشت اتهام در پرونده تفحص از بنیاد شهید به سمت زریبافان اشاره رفته، او بااین‌حال خود را پاکدست دانسته و از کارنامه مدیریتی‌اش دفاع می‌کند. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نیز در همین زمینه گفته: «تخلف در بنیاد شهید سرسام‌آور بوده و ارقام فساد بالاتر از گزارش تأمین اجتماعی خواهد بود».

ارسال گزارش ۵٠٠ صفحه‌ای به قوه قضائیه

شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ تجسس مأموران سازمان بازرسی کل کشور در امور مالی بنیاد شهید به کشف اختلاسی ۱۵میلیارد تومانی منجر شد. این پرونده از اوایل سال ۱۳۸۸ و پس از درخواست شرکت بیمه‌گذار از بنیاد شهید، برای جبران خسارت و ‌زیان حاصله از قرارداد نام‌برده تحت بررسی قرار گرفت.

«تحقیق و تفحص از بنیاد شهید» اردیبهشت سال ۹۲ کلید خورد؛ همان زمانی که «فساد ۱۷۰ میلیارد تومانی در بنیاد شهید و انتقال آن به خارج از کشور» و همچنین «کشف اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی در این بنیاد» کشف شد. پس از انجام تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید، گزارش نخست ۵۰۰ صفحه بود که به ۲۷۰ صفحه، ۱۹۸ صفحه، ۴۰ صفحه و حالا ۱۴ صفحه تقلیل داده شده و این ۱۴ صفحه در صحن علنی خوانده می‌شود و گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای به انضمام اسناد مرتبط راهی قوه قضائیه خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.