“اختلال در پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوای ایران به دلیل پارازیت‌”

یکشنبه, 18ام مرداد, 1394
اندازه قلم متن

parazit
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس ایران می‌گوید اختلال در پیش‌بینی وضع آب‌وهوا می‌تواند به دلیل ارسال پارازیت باشد. سازمان هواشناسی می‌گوید یک سوم تصاویر ماهواره‌ای آن‌ها به دلیل پارازیت‌ها “نامفهوم” شده است.

موید حسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری “ایلنا” تلویحا اعلام کرد که پارازیت‌ها می‌توانند یک عامل اختلال در پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا باشند.

حسینی‌صدر گفت:« این‌که می‌گویند پارازیت‌ها سالم است، اثبات نشده و بسیاری از متخصصان معتقدند که ارسال پارازیت، نه تنها در دریافت تصاویر ماهواره‌ای اختلال ایجاد می‌کند، بلکه در مواردی نیز موجب بروز مسایل مرتبط با سلامت موجود زنده می‌شود.»

فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از چندماه پیش مسئول بررسی آثار پارازیت و تنظیم گزارشی درباره‌ی ابعاد و عواقب پارازیت‌ها بر زندگی شهروندان شده است.

حسینی‌صدر با اعلام این‌که گزارش اولیه این فراکسیون آماده شده است، گفت:«برخی می‌گویند پارازیت‌ها در پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا موثرند. این موضوع دور از ذهن نیست.»

“یک چهارم صفحه رادار قابل رویت نیست

اظهارات سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در حالی مطرح می‌شود که علی عابدینی، معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور نیز می‌گوید ارسال پارازیت‌ها، در پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا اختلال ایجاد کرده است.

عابدینی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت:«رادارهای هواشناسی به دست یک سری از امواجی که منشا آن برای ما روشن نیست، دچار اختلال می‌شوند. این اختلال هم بیشتر برای رادار تهران رخ می‌دهد.»

او با ذکر این‌نکته که “یک چهارم صفحه رادار” به دلیل وجود این امواج پوشیده شده است، گفت که بیشتر پارازیت هم متوجه مناطق شمال تهران است و مناطق جنوب مشکل چندانی ندارد.

عابدینی گفته بود که سازمان هواشناسی کشور در تلاش است تا با استفاده از نرم‌افزارهای ویژه، این نویزها را از صفحه رادار فیلتر کند.

این اولین‌بار نیست که سازمان هواشناسی کشور، انگشت اتهام به سوی “امواج با منشا ناروشن” می‌گیرد و آن‌ها را در اختلال در پیش‌بینی آب‌وهوا مقصر می‌داند
داوود پرهیزگار، رئیس سازمان هواشناسی کشور، در پاییز سال گذشته گفت که یک سوم تصاویر هواشناسی شهر تهران، به دلیل امواج پارازیت “نامفهوم” است. او گفته بود پیش‌بینی وضعیت هوا با توجه به نامفهوم بودن این حجم قابل‌توجه از تصاویر، بسیار دشوار شده است.

داوود پرهیزگار در دیداری با احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران، خواستار شد تا شورای شهر مساله‌ی “امواج نامفهوم” را پیگیری کنند.

سازمان هواشناسی کشور به‌ویژه بعد از توفان غیرمترقبه‌ای که تهران را در خردادماه گذشته درنوردید و دست‌کم ۵ کشته برجا گذاشت، با انتقادهای فراوانی مواجه است. منتقدان اعتراض دارند که این سازمان نتوانسته بود وقوع توفان را پیش‌بینی کند و همین امر خسارات جانی به بار آورد.

پیش از این معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز تایید کرد که ارسال پارازیت‌ها می‌تواند یک منشا اختلال در سیستم ایمنی بدن برخی افراد باشد و آن‌ها را در برابر امراض مختلف، آسیب‌پذیرتر کند.

بیشتر بخوانید: معصومه ابتکار: هیچ نهادی مسئولیت ارسال پارازیت‌ها را برعهده نمی‌گیرد
ابتکار انتقاد کرده بود که هیچ مرجعی در کشور حاضر به پذیرش مسئولیت ارسال پارازیت نیست و مدیریت شهری نیز این اجازه و توان را ندارد که وارد این بحث شود.

کمسیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در شهریور ماه گذشته درباره‌ی آثار ارسال پارازیت بر سلامت شهروندان هشدار داد و تاکید کرده بود که باید با “اقدامات قانونی و علمی” برای رفع این مشکل چاره‌جویی کرد.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.