ردّ پای سلطان شکر در پرونده فساد در بنیاد شهید

دوشنبه, 19ام مرداد, 1394
اندازه قلم متن

tahghigh-tafahos

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید با بیان اینکه سیستم‌های حراستی و نظارتی اصلاً درباره نظارت بر عملکرد بنیاد شهید کار نکرده‌اند، گفت: رد پای سلطان شکر در این پرونده دیده می‌شود هرچند شبکه‌های اقتصادی به طور مخوف حرکت می‌کنند و به هم وصل هستند.

امیر خجسته نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در توضیح آخرین وضعیت  تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران، اظهار داشت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین شکایات متعددی که از این بنیاد از سراسر کشور به دست ما رسید، تذکراتی را به مسئولان بنیاد شهید دادیم.

ناامیدی برای رفع مشکلات باعث تهیه طرح  تفحص از بنیاد شهید شد

وی اضافه کرد: ۹ ماه به این نحو سپری شد و جلساتی را برای بررسی مشکلات بنیاد شهید با حضور مسئولان مربوطه برگزار کردیم اما از آنجایی که نسبت به اقدامات لازم برای رفع مشکلات موجود از بنیاد شهید ناامید شدیم، طرح تحقیق و تفحص از این بنیاد را در مجلس شورای اسلامی کلید زدیم.

وی افزود: ما به دنبال تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی هستیم، مجلس شورای اسلامی حتی از زیرمجموعه‌های مقام معظم رهبری هم می‌تواند تحقیق و تفحص کند لذا فرمایش رهبر معظم انقلاب را در تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرایی کردیم.

فشار سنگینی به اعضای هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید وارد کردند

«از همان ابتدا می‌دانستیم با فرازونشیب‌های زیادی روبه‌رو خواهیم بود و امروز نزدیک به ۲ سال از تصویب طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجلس می‌گذرد و حقیقتاً فشارهای سنگینی روی اعضای هیأت تحقیق و تفحص از این بنیاد وارد شده است، در ابتدا عده‌‌ای اعضای هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را تهدید می‌کردند و اگر پاسخی دریافت نمی‌کردند شروع به تخریب اعضای هیأت می‌کردند.»

خجسته ادامه داد: لازم است با صراحت اعلام کنم تیمی از این آقایان در همدان مستقر شده بودند و به افراد می‌گفتند هرچه پول بخواهید به شما می‌دهیم اما تا می‌توانید اعضای هیأت تفحص از بنیاد شهید را تخریب کنید، این موضوع یک نمونه از این موارد بود که به آن اشاره کردم.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در ادامه با ابراز خرسندی نسبت به اینکه به نتایج خوبی در تحقیق و تفحص دست یافته‌اند، گفت: هدف ما از انجام آن تفحص اصلاح امور و ساختار بود.

ناگفته‌هایی در بحث تحقیق و تفحص دارم که اعلام خواهم کرد

وی ادامه داد: یکی از اهداف ما در این تحقیق و تفحص بازگرداندن صدها میلیارد تومان به بنیاد شهید بود و همچنین اصلاحات بسیار خوبی در آن قسمت ایجاد کردیم، در شرایط فعلی هم امیدوارم دوستان‌مان در مجلس تدبیر کنند و به جایی نرسیم که ایثارگران و مردم از این تحقیق و تفحص ناامید نشوند،‌ تحقیق و تفحص باید به نتیجه برسد، ناگفتنی‌هایی در بحث تحقیق و تفحص وجود دارد که بنده این موضوعات را در زمانی که اقتضا کند، اعلام خواهم کرد.

وی افزود: افرادی که عضو هیأت تحقیق و تفحص هستند باید انسان‌های پاکی باشند و ریگی در کفش‌شان نباشد تا بتوانند اثرگذار باشند، در طی ۲ سال گذشته فرازونشیب‌های بسیار زیادی روبه‌رو بودیم که بسیار سنگین بودند، الان هم با وجود ارائه گزارش این تحقیق و تفحص به کمیسیون اجتماعی و گذشت ۵ ماه، تاکنون این گزارش در کمیسیون مذکور قرائت نشده است.

خجسته در همین زمینه خاطرنشان کرد: نمی‌دانم چه اتفاقی در حال رخ دادن است، اگر قرار است گزارش تحقیق و تفحص در کمیسیون اجتماعی به تأخیر بیفتد و یا اصلاً قرائت نشود، بدانید دست‌هایی پشت پرده وجود دارد که بنده در جای خود این دست‌های مخوف را بازگو خواهم کرد و به مردم خواهم گفت در این مدت چه گذشته است.

۳ جلسه تفحص‌کنندگان با رئیس مجلس درباره قرائت گزارش

رئیس کمیسیون امور شورای مجلس بر همین اساس یادآور شد: بنده با آقای لاریجانی ریاست مجلس درباره قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید صحبت کردم و سه جلسه با ایشان داشتم مبنی بر اینکه چرا قرائت چنین گزارش مهمی به تأخیر می‌افتد، این موضوع برای ما قابل قبول نیست، ایثارگران کشور نیز انتظار قرائت این گزارش را دارند، باید دید چه کسانی در عدم قرائت این گزارش سنگ‌اندازی می‌کنند.

«عده‌ای می‌گویند قرائت این گزارش به مصلحت کشور نیست، باید گفت آیا در جایی که اختلاس کرده‌اند، مصلحت بوده آن وقت قرائت این گزارش برای معرفی فرد متخلف به دادگاه و محاکمه وی به مصحلت نیست؟ این چه مصلحتی است که شما دارید.»

 مبارزه با مفسدان اقتصادی جزء محاسن جمهوری اسلامی ایران است

خجسته با بیان اینکه مصلحت نظام اقتضا می‌کند با مفاسد اقتصادی در هر نقطه‌‌ای از کشور به طور جدی برخورد شود، تصریح کرد: مبارزه با مفسدان اقتصادی جزو محاسن جمهوری اسلامی ایران است، گاهی اختلاس‌های کلان در دنیا رخ می‌دهد اما کسی آنها را مطرح نمی‌کند، اما در جمهوری اسلامی ایران اختلاس‌ها مطرح می‌شود و تمام مسئولان هم باید طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی را به طور جدی پیگیری کنند.

کارمندان بنیاد شهید زحمت‌کش هستند، بحث پیرامون بنگاه‌های اقتصادی بنیاد است

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس اضافه کرد: کارمندان بنیاد شهید و نیروهای خدماتی افراد زحمت‌کشی هستند اما بحث ما در رابطه با شبکه‌های اقتصادی بنیاد شهید است و سازمان اقتصادی کوثر و بانک دی و موارد دیگری که بعداً درباره آن توضیحاتی را خواهم داد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهند از قرائت گزارش تحقیق  تفحص از بنیاد شهید ممانعت کنند مسائل را با مردم در میان می‌گذارم، خاطرنشان کرد: البته بنده هم افراد بسیاری را چه در داخل و چه در خارج از مجلس دیدم که به دنبال عدم قرائت این گزارش هستند، باید بگویم ناچارم درباره موضوعاتی با اصحاب رسانه صحبت کنم.

اخراج برخی تفحص‌کنندگان به دلیل تطمیع

خجسته در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه کسانی از اعضای هیأت تحقیق و تفحص تطمیع یا تهدید شدند؟ توضیح داد: شبکه‌های اقتصادی از طرق مختلف وارد می‌شوند و افراد را تطمیع می‌کنند تا بتوانند در یک جایی کار را متوقف کنند و ما در جریان این تحقیق و تفحص موضوعاتی را مشاهده کردیم و عذر برخی از دوستان را خواستیم.

وی ادامه داد: به دوستانی هم که بودند تذکر دادیم که مراقبت کنند تا مشکل دیگری ایجاد نشود و دیگر نتوانستند اعضای هیأت را تطمیع کنند پس از آن شروع به تهدید ما کردند؛ بعضی از دوستان ما نگران بودند و می‌گفتند به خاطر برخی تهدیدها به نظر می‌رسد تا همین‌جا کافی است اما بنده گفتم تا آخر کار ایستاده‌ام و یک جان دارم و آن را هدیه می‌کنم.

خجسته با بیان اینکه بنده در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی یک لحظه هم درنگ نمی‌کنم و هرجا که مفاسد اقتصادی وجود داشته باشد باید به آن مبارزه کنیم، خاطرنشان کرد: از سرداران مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌خواهیم بایستند و با مفسدین مبارزه کنند اما واقعاً شرایط خوبی در این رابطه نداریم ولی امیدوارم در آینده با این برخوردها، شرایط بهتر شود.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید با بیان اینکه ما از برخی دستگاه‌های نظارتی در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی گله‌مندیم، گفت: برخی از این دستگاه‌ها به خوبی به وظایف خود عمل نکردند، وظیفه آنان ایستادگی برای مبارزه با مفسدین اقتصادی است، انشاءالله در گزارشم افرادی که به خوبی انجام وظیفه کردند و یا کسانی که قصوری در مبارزه با مفسدین اقتصادی داشتند را بیان خواهم کردم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا از طریق هیأت رئیسه برای پیگیری قرائت این گزارش اقدام کرده‌اید؟ گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌ها پس از تحویل چنین گزارش‌هایی حداکثر یک ماه فرصت دارند که قرائت آن را در دستور کار قرار دهند اما متأسفانه کمیسیون اجتماعی تاکنون جلسه‌ای برای قرائت این گزارش نگذاشته است.

خجسته ادامه داد: ۲ جلسه با این دستور کار برگزار کردند که در هر کدام تنها نیم ساعت فرصت قرائت گزارش را دادند که کافی نبود و ما در آن نیم‌ساعت بیشتر به مسائل حاشیه‌ای پرداختیم نه قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید.

نماینده همدان در مجلس همچنین گفت: ما درباره این تحقیق و تفحص تاکنون با آقای لاریجانی ریاست مجلس و همچنین نواب هیأت رئیسه جلساتی را برگزار کردیم و در آن جلسه گلایه خود را درباره نحوه برخورد با گزارش مذکور اعلام کرده‌ام که ریاست مجلس نیز با تأیید صحبت‌های من، بر لزوم به نتیجه رسیدن این موضوع تأکید کرد. تعلل در کار موجب به تأخیر افتادن قرائت این گزارش شد.

در جریان تحقیق از بنیاد ۳۰ هزار برگ سند به دست ما رسید

وی تأکید کرد: گزارش مذکور ۴۰ صفحه بود که باید به ۱۴ صفحه کاهش پیدا کند لذا باید در هیأت تحقیق و تفحص مورد بازنگری و بازنویسی قرار گیرد. در جریان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران ۳۰ هزار برگ سند به دست ما رسید، ۱۰۷ هزار نفر ساعت وقت برای این موضوع گذاشته شده است، ۵۰۰ صفحه گزارش اولیه بود که الان به ۴۰ صفحه کاهش یافته که باید مجدداً بازنویسی و به ۱۴ صفحه تقلیل یابد.

بازگشت سرمایه‌های میلیاردی به بنیاد پس از انجام تحقیق

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید تصریح کرد: ما نمی‌توانیم هیچ‌گونه گزارشی از میزان اموال بازگشت به بیت‌المال بعد از تحقیق و تفحص پیش از قرائت گزارش به رسانه‌ها ارائه دهیم اما فقط بگویم صدها میلیارد تومان بعد از این تحقیق و تفحص به بیت‌المال و بنیاد شهید بازگشت و خود مسئولان این بنیاد نیز پیش از تحقیق و تفحص اقدام به عزل افراد مسئله‌دار در این بنیاد کرده بودند، شبکه‌های اقتصادی مخوف حرکت می‌کنند و سیستم‌های اقتصادی دنیا همه به هم وصل هستند و این موارد سرنخ‌هایی بود که در این تحقیق و تفحص مشخص شد.

ممانعت فراوان سازمان اقتصادی کوثر برای تحقیق

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مقامات بنیاد شهید با این تحقیق و تفحص همکاری می‌کردند؟ توضیح داد: آنان مؤظفند همکاری کنند چون اگر این همکاری وجود نداشته باشد آنان را به قوه قضاییه معرفی می‌کنیم و برخورد می‌شود ولی سازمان اقتصادی کوثر ممانعت‌های زیادی را به وجود آورد چون می‌خواستند اسناد را اصلاح یا جابه‌جا کنند، مدت‌زمانی را تعلل کردند و آن زمان ما با قوه قضاییه صحبت کردیم که برخوردهایی هم شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا توانستید به اسنادی دست یابید، گفت: ما سرنخ‌ها را داریم هرچند قوه قضاییه و سازمان بازرسی هم این سرنخ‌ها را دارد، دستگاه‌های نظارتی هم به این سرنخ‌ها دسترسی دارند ولی باید ورود و تعیین و تکلیف کنند، مسئولان همه باید وارد شوند و ملاحظه‌کاری نداشته باشند ولی فشارها از بالا زیاد می‌شود.

خجسته با بیان اینکه هرچه فشار می‌آوردند، من مصمم‌تر می‌شدم، تأکید کرد: یک آبرو و یک جان دارم که آن را برای مبارزه با مفاسد اقتصادی تقدیم می‌کنم.

رد پای سلطان شکر در پرونده تحقیق وجود دارد

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا رد پای متهمان بزرگ اقتصادی هم در این پرونده وجود دارد؟ گفت: رد پای سلطان شکر در پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید وجود داشته و درباره افراد دیگر هم بعداً صحبت خواهم کرد.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید با بیان اینکه هر لحظه امکان فساد وجود دارد اما دستگا‌ه‌های نظارتی باید به صورت قوی ورود کنند، گفت: اگر دستگاه‌ها آلوده شوند فاتحه کار خوانده شده، ما در بنیاد شهید سیستم‌های حراستی و نظارتی‌مان اصلاً کار نکردند، ما گله‌مند هستیم و در گزارش هم آورده‌ایم، یا بی‌حال بودند یا اتفاق دیگری افتاده است، آنان باید کاملاً مراقبت می‌کردند، این مراقبت و نظارت متأسفانه نبوده است.

خجسته در پایان خاطرنشان کرد: ما اطلاعاتی از این دستگاه‌ها خواستیم اما متأسفانه نداشتند که این نشان دهنده ضعف نظارت آنها است، در همین‌جا باز هم می‌گویم اگر عده‌ای بخواهند از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران ممانعت کنند، به نظر می‌رسد دیگر هیچ‌وقت نباید کلاً تحقیق و تفحصی در مجلس مطرح شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.