تاراج محیط زیست در حضور سازمان حفاظت محیط زیست!

سه شنبه, 3ام شهریور, 1394
اندازه قلم متن

ashuradeh

انتخاب خبر- مه لقا کاشفی*: اظهارات آقای شیرکوند در کسوت یکی از معاونان سازمان گردشگری و میراث فرهنگی کشور بسیار تأسف بر انگیز بود. آیا نیاکان ما فرهنگشان اینگونه بود که مدافعان سرمایه های ملی را متوهم بنامند؟! بسیار تأسف بارتر اینکه ایشان از جلسه ای صحبت می کنند که همراه کارشناسان سازمان محیط زیست در باره آشوراده تصمیم گیری شده است.

چطور ممکن است سازمانی که می باید درباره تغییرات اقلیمی، گرمایش زمین، قاچاق پرنده، حیات وحش و عدم توانایی مسئولان در مقابله با آتش سوزی های عمدی و یا خود به خودی در مناطق طبیعی کشور هشدار بدهد و هزینه های ساخت و ساز در این منطقه را بالا ببرد درباره رؤیای درآمدهای گردشگری، شنونده و یا گوینده می شود تا آشوراده نیز مانند ارومیه، ساخت سدهای مخرب همچون گتوند، پانزده خرداد، کرخه و… بلای جان سرمایه های کشور شود و هزینه سنگینی را به مردم تحمیل نماید.

هفته گذشته یک زوج ویتنامی که به منظور آگاه سازی دولتها و مردم در مورد تغییرات اقلیمی با دوچرخه به بسیاری از کشورها سفر کرده بودند به ایران رسیدند. مترجم این زوج پس از شنیدن پیامدهای تغییرات اقلیمی بر کشور ما آنچنان تحت تأثیر قرار گرفت که فراموش کرد چه مطالبی را باید ترجمه کند و به اطلاع حضار برساند؛ لذا با تکرار مطالب گفته شده همچنان هیجان خودر ا ابراز می کرد!

جناب آقای شیرکوند، پیکره های آبی و سواحل، خدمات اقتصادی قابل توجهی برای رفاه بشر به انها ارزانی می دارند. کارشناسان ارزش آنها را ۶/۲۰ تریلیون دلار در سال برآوردمی کنند. از این رقم ۶/۱۰ تریلیون دلار مربوط به سیستم های ساحلی است که لازم است با توجه به میزان ساحلی که در اختیار کشور ما است سهم مان معین شود. گردشگری فقط یکی از این خدمات را شامل می شود و بیشترین مربوط به چرخه تغذیه و تولید غذا است .

مناطق حفاظت شده که آشوراده یکی از آنها است در کاهش اثرات بلایای طبیعی همچون تند باد، طوفان، سیل و خشکسالی نقش مهمی ایفا می کنند. چانچه این مناطق با ساخت و ساز و یا تغییر کاربری به هر شکل قرار گیرند خدمات اقتصادی اکوسیستم مختل خواهد شد .

براساس گزارش شورای جهانی آب، رکورد تعادل آب و هوایی هر سال شکسته می شود و خسارت های اقتصادی که در اثر بلایای طبیعی به کشورها عارض می شود، تا حد قابل توجهی افزایش می یابد. در همین زمینه، توجه جنابعالی را به خسارت های سیل اخیر مازندران، ساخت و سازهای بی ضابطه و آمار مرگ و میر و فیلم های آنها جلب می کنم تا باور بدارید که قدرت طبیعت بسیار بیشتر از آن چیزی است که در اتاق جلسات و نه در عرصه های طبیعی به آن پرداخته می شود.

بررسی ها نشان می دهد بلایای طبیعی کشورهایی را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد که توانایی مقابله را نداشته باشند و در کشور ما که همه اقدامات عمرانی بدون ارزیابی حقیقی محیط زیست صورت می گیرد و اغلب سفارشی است، فقط مردم هستند که متحمل رنج و خسارت می شوند و بقیه با استفاده از سیاست های بخشی، شانه خالی کرده و مشکل را به گردن دیگری می اندازند.

رسانه ها در اینگونه موارد از ارائه گزارشهای واقعی منع می شوند تا همه چیز به بوته فراموشی سپرده شود!

ما امانتدار بدی برای این تمدن ۷۰۰۰ ساله بودیم. به گوش باشید که تاریخ همه چیز را رصد می کند و افشاگری های امروز گردنه حیران و زمین خواران و جنگل تراشان و غارتگران آب، دیر یا زود در آشوراده هم به وقوع خواهد پیوست.

* عضو ستاد مردمی نجات آشوراده


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.