رئیس قوه قضائیه ایران: قصاص حق اولیای دم و نص صریح قرآن است

دوشنبه, 23ام شهریور, 1394
اندازه قلم متن

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران گفت هیچ کشوری حق تحمیل پیش‌فرض‌های حقوق بشری خود به کشور دیگر را ندارد. او همچنین قصاص را حق اولیای دم دانست که می‌توانند از آن استفاده کنند یا از آن بگذرند.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه (۲۲ شهریور / ۱۳ سپتامبر) در دیدار با رئیس موسسه بین‌المللی مطالعات عالی علوم جنایی ایتالیا اعلام کرد که ایران آمادگی انجام “گفت‌وگوهای حقوق بشری و مباحث مربوط به کرامت انسانی” با کشورهای دیگر را دارد.

به گزارش خبر آنلاین، آملی لاریجانی در عین حال تاکید کرد: «هیچ کشوری حق تحمیل پیش‌فرض‌های حقوق بشری خود به دیگر کشورها را ندارد.»

او همچنین غرب را متهم کرد که تلاش دارد تا نگاهش به حقوق بشر را که مبتنی بر پیش‌فرض‌های خودش است به همه کشورها تحمیل کند.
رئیس قوه قضائیه همچنین اظهار داشت که مکاتب و تمدن‌های مختلف برای درک مفاهیم مربوط به کرامت انسانی و حقوق بشر نیازمند گفت‌وگوهای بیشتری هستند.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی ایران مستقل و به دنبال ایفای حقوق عامه است، گفت: «نگاه دستگاه قضایی به مفهوم کرامت انسانی مبتنی بر نگاه عقلانی شیعه است که تفاوت بنیادین با تفکرات افراطی همچون داعش دارد.»

رئیس قوه قضائیه ایران در بخش دیگری از سخنانش به تفاوت اعدام و قصاص اشاره کرد و با اشاره به “فشار غرب درباره چرایی اجرای حکم قصاص” گفت: «قصاص حق اولیای دم بر اساس نص صریح قرآن است که می‌توانند از آن استفاده کنند و یا از آن بگذرند.»

او رفتار غرب درباره حقوق بشر را رفتاری دوگانه توصیف کرد و به عنوان مثال به برگزاری انتخابات در ایران اشاره کرد. او گفت که غرب همیشه از نحوه انتخابات در ایران ایراد می‌گیرد و به این کشور فشار می‌آورد اما کشورهای دیگری در منطقه که تا به حال هیچ انتخاباتی در آنها برگزار نشده از حمایت کامل غرب برخوردارند.

“باید مراقب نفوذ دشمنان بود”

صادق آملی لاریجانی روز دوشنبه ۲۳ شهریور در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره توافق اتمی گفت: «آمریکایی‌ها در صحبت‌های خود اذعان کردند که می‌خواهند باب جدیدی را در رابطه با ایران باز کنند و مقصودشان این است که تلاش کنند عده‌ای را که با این انقلاب میانه‌ای ندارند و به دنبال منافع آمریکایی‌ها هستند بر سر کار بیاورند.»

او در همین مورد هشدار داد که باید مراقب نفوذ این عوامل و نیز نفوذ “بیگانگان” در قالب توافق اتمی بود.
رئیس قوه قضائیه همچنین بر اهمیت نظارت شورای نگهبان بر روند انتخابات آینده تاکید کرد.

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دخالت عربستان سعودی در یمن گفت: «متأسفانه حاکمانی در بلاد و مواطن شریفه الهی زمام امور را در دست دارند که در آتش فتنه می‌دمند و گروه‌های تکفیری را پرورش می‌دهند.»

عربستان سعودی رهبری ائتلافی نظامی را بر عهده دارد که در یمن با شیعیان حوثی می‌جنگند. بمباران‌های این نیروها که از ماه مارس آغاز شد، تا کنون سبب مرگ هزاران شهروند عادی یمن شده است.

اخیرا نیز سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که عربستان اواسط ماه ژوئیه برای چندمین باراز بمب‌های خوشه‌ای در یمن استفاده کرده است. به گفته این سازمان دستکم ۷ حمله هوایی با بمب خوشه‌ای در استان حجه در شمال شرق یمن صورت گرفته‌اند که منجر به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی شده‌اند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.