کانون بین‌المللی وکلا در بیانیه ​ای خواستار آزادی فوری عبدالفتاح سلطانی شد

پنجشنبه, 9ام مهر, 1394
اندازه قلم متن

soltani

در بیانیه​ مطبوعاتی موسسه حقوق بشری “کانون بین‌المللی وکلا” با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی عبدالفتاح سلطانی، از دولت ایران خواسته شده تا هر چه سریع‌‌تر این وکیل زندانی را آزاد کنند.

کانون بین​المللی وکلا روز پنجشنبه (اول اکتبر، ۹ مهرماه) در بیانیه​ای مطبوعاتی با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری که در اوین زندانی است، خواستار آزادی هر چه سریع‌تر او شد. در این بیانیه خواسته شده تا آزادی عمل برای وکلای ایرانی برای انجام وظایفشان فراهم شود.
هانس کورل یکی از روسای این کانون، در این بیانیه از دولت ایران خواسته که “به تعهدات بین‌المللی و قانون اساسی​اش احترام بگذارد.”
در این بیانیه آمده است: «ضروری است ایران متعهد اجرای اصول اولیه سازمان ملل در مورد نقش وکلا باشد تا آزادی عمل وکلای ایرانی برای انجام وظایف حرفه​ای​شان را بدون تهدید، دخالت و تعقیب قضایی تضمین کند.»

عبدالفتاح سلطانی، وکیل و عضو کانون مدافعان حقوق بشر ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ دستگیر شد و از آن زمان تا کنون در زندان اوین به سر می‌برد. اتهامات او تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر و تحصیل “مال حرام” از طریق دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ بود. او در دادگاه بدوی به ۱۸ سال حبس با تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محروم شد. در دادگاه تجدید نظر، حکم حبس سلطانی به ۱۳ سال کاهش یافت.

عبدالفتاح سلطانی در طول دوران محکومیتش در زندان اوین، بارها به دلیل بیماری قلبی و فشار خون به بهداری زندان منتقل شده است. او در سال ۱۳۹۲ برای ۴۱ روز در بیمارستان بستری بود اما قبل از بهبودی کامل به زندان برگردانده شد. هر چند پزشک بهداری اوین تائید کرده بود که ادامه درمان این وکیل زندانی باید در خارج از زندان صورت بگیرد. با این حال اما مرخصی درمانی به او داده نشد.

هلن کندی از اعضای مجلس اعیان و از روسای موسسه کانون بین​المللی وکلا می‌‌گوید این موسسه مطلع شده که وضعیت جسمی عبدالفتاح سلطانی رو به وخامت است و از انواع بیماری​ها رنج می​برد اما مسوولان زندان توجهی به درمان او ندارند.
در بیانیه‌ای که در وب سایت کانون بین​المللی وکلا منتشر شده، از قول هلن کندی نسبت به تداوم زندان عبدالفتاح سلطانی ابراز نگرانی شده است.

هانس کورل با اشاره به قانون اساسی ایران یادآور شده که این قانون “رعایت حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را برای همه شهروندان تضمین کرده” است. او ازدولت ایران خواسته تا به قوانین‌اش پایبند باشد.

سلطانی در این مدت بارها با مشکلات قلبی روبرو بوده اما در همراهی با سایر زندانیان دست به اعتصاب غذا زده است. او همچنین در روز جهانی حقوق بشر در ۱۰ دسامبر گذشته به همراه ۴ زندانی دیگر بند ۳۵۰ زندان اوین به نام‌های سعید مدنی، مهدی خدایی، کیوان صمیمی و سعید رضوی فقیه بیانیه‌ای منتشر کردند.

آنان در این بیانیه به نقض ضوابط دادرسی عادلانه، افزایش آمار صدور و اجرای احکام ناعادلانه و سنگین از جمله اعدام، عدم اجرای بخش‌هایی از قانون مجازات اسلامی که منجر به آزادی شماری از زندانیان خواهد شد (از جمله مادۀ ۱۳۴ قانون) به عنوان موارد عمدۀ نقض حقوق بشر اعتراض کرده بودند.

عبدالفتاح سلطانی پیش از زندانی شدن، وکالت تعداد زیادی از پرونده‌های دارای جنبه حقوق بشری، مانند پرونده فعالان سیاسی، دانشجویان، روزنامه‌نگاران را بر عهده داشت.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.