سیاست خارجى جمهورى اسلامى، بر اساس قانون اساسىِ آن، در خدمت اهداف ایدئولوژیک و در تضاد با منافع ملى است

دوشنبه, 11ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

bashirtash

امروز، علی خامنه‌ اى در سخنانى در باره سیاست خارجى جمهورى اسلامى گفت: سیاست خارجی ایران «بر منافع بلندمدت و اصول و ارزش‌ها استوار است و با رفت و آمد دولت‌ها با سلایق سیاسی گوناگون تغییر نمی‌کند». او افزود: «دولت‌ها فقط در تاکتیک‌ها و ابتکارات اجراییِ راهبردهای سیاست خارجی تأثیرگذار و دخیلند». خامنه اى گفت: «همه تاکتیک‌های دیپلماسی در دولت‌های مختلف باید در خدمت پیشبرد اصول سیاست خارجی در قانون اساسی باشد».

اصول سیاست خارجى در قانون اساسى جمهورى اسلامى چیست که خامنه اى به آن اشاره مى کند؟ اصل سوم، بند شانزدهم – تنظیم سیاست خارجی کشور براساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان.

اصل یازدهم – به حکم آیه کریمه «ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون» همه مسلمانان یک امتند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد.

همچنانکه مى بینیم، خامنه اى راست مى گوید: بر اساس قانون اساسى جمهورى اسلامى، سیاست خارجى جمهورى اسلامى باید بر اساس معیارهاى اسلام باشد. جمهورى اسلامى تنها به “امت” باور دارد. براى همین نیز هدف غایىِ جمهورى اسلامى از میان برداشتن مرزهاى سیاسى میان مسلمانان سراسر جهان و برپایى یک اتحاد اسلامى -امپراتورى اسلامى- است که در آن احکام شریعت اجرا شود (اجراى شریعت در چندین اصل از قانون اساسى آمده است). دولتها نیز، بر اساس اصل سوم قانون اساسى، ” موظف” هستند “همه امکانات خود را” براى این امور، از جمله تشکیل امت واحده اسلامى، به کار برند.

مسلما چنین آرمانى غیرواقعى، تخیلى و به شدت واپسگرایانه است، اما بهاى سنگین این رویاپردازیهاى قرون وسطایى و ماجراجوییهاى خطرناک را ملت ایران میپردازد.

از: فیس بوک


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.