اهدای نشان افتخار دولت ژاپن به پری‌یوش گنجی، نقاش معاصر ایرانی

جمعه, 15ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

parivash-ganji

پری‌یوش گنجی، نقاش معاصر ایرانی، از دولت ژاپن، نشان افتخار دریافت کرده است.

سفارت ژاپن در تهران، با اعلام خبر اعطای نشان افتخار “خورشید تابان، انوار زرین همراه با روبان گردنی”، سهم بالای پری‌یوش گنجی در معرفی و گسترش هنر ژاپنی در ایران و همچنین ارتقای تبادلات هنری میان ژاپن و ایران را دلیل اعطای این جایزه به خانم گنجی عنوان کرده است.

در بیانیه سفارت ژاپن گفته شده است که خانم گنجی در سال ۱۳۷۴ شمسی از طرف بنیاد ژاپن به عنوان محقق در زمینه تاثیر طراحی و نقوش دوره ساسانی از طریق جاده ابریشم در طراحی کیمونو و اوبی (لباس و کمربند سنتی ژاپن)، در شهر کیوتو به تحقیق پرداخت.

پری‌یوش گنجی در عین حال از سال ۱۳۸۳ در کلاس های درس خود در دانشگاه الزهرا، به تدریس فرهنگ ژاپنی پرداخته و در در سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۵ به عنوان دبیر، نمایشگاه آثار هنری معاصر ژاپن و ایران را در توکیو برگزار کرده است.

naghashi01
در بیانیه سفارت ژاپن آمده خانم گنجی در جریان این سفر تحقیقاتی تحت تاثیر فرهنگ ژاپنی و تکنیک های نقاشی ژاپنی از جمله آب و مرکب و استفاده از کاغذ و چوب در داخل خانه قرار گرفت و این تاثیر در کارهای او به خوبی دیده می شود.

پری‌یوش گنجی خود در این باره می‌گوید: “در جریان سفر تحقیقاتی خود از یک سو به تاثیر گسترده هنر ایرانی بر هنر و معماری ژاپن پی بردم و از سوی دیگر خود، با هنر و تکنیک های نقاشی ژاپنی آشنا شدم و شش ماه چهار زانو در مقابل یک استاد آب مرکب کاری نشستم.”

خانم گنجی می‌گوید:” همین سفر زندگی هنری و حرفه‌ای مرا به طور کلی متحول کرد و این تحول در نقاشی های من هم نمودار شد.”

naghashi02
به گفته پری یوش گنجی، او در بیش از ۱۵ سال گذشته به ویژه از تکنیک ساخت پنجره های چوبی و کاغذی ژاپنی بهره گرفته و آن را با پنجره های سنتی ایرانی در هم آمیخته است.

نشان افتخار دولت ژاپن، ۱۲ آبان ماه امسال به ۸۹ نفر از شهروندان غیرژاپنی که در گسترش فرهنگ و هنر ژاپن نقشی عمده داشته اند و یا خدماتی به جامعه ژاپن ارایه داده اند، اعطا شد.

دو سال پیش نیز نشان افتخار دولت ژاپن به عباس کیارستمی فیلمساز معاصر ایرانی اهدا شده بود.

پری‌یوش گنجی؛ زندگی و آثار

پری‌یوش گنجی در سال ۱۳۲۴، در خانواده‌ای مهاجر در تبریز متولد شد. پدرش استاد طراحی و چاپ پارچه بود و زمینه آشنایی او را با هنر نقاشی فراهم کرد.

خانم گنجی تحصیلات خود را در تهران در هنرستان هنرهای زیبای دختران به پایان برد و دیپلم نقاشی گرفت. او سپس به لندن رفت و در دانشکده هنر سنت مارتین و دانشکده هنر سر جان کاس به تحصیلات خود در رشته نقاشی ادامه داد و چند سال بعد از دانشکده هنر همراسمیت در رشته طراحی پارچه و نقاشی لیسانس گرفت.

او سپس راهی دانشکده هنرهای زیبای پاریس شد و دوره ای را در “بوزار” گذراند. خانم گنجی در در بازگشت به ایران، به تدریس در دانشگاه الزهرا، دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز میراث فرهنگی در رشته های طراحی و چاپ پارچه پرداخت.

آثار او در ده ها نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و کشورهای مختلف جهان به نمایش درآمده است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.