عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و شرایط دشوار حمید بابایی در زندان

یکشنبه, 24ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

hamid-babayi-1-300x191

حمید بابایی، دانشجوی سابق مقطع دکترای رشته اقتصاد در دانشگاه لی یژ بلژیک که سومین سال حبس خود را در زندان رجائی شهر در تبعید سپری می کند، با شرایط دشواری روبرو است و علیرغم اصل تفکیک جرائم در بند یک زندان رجایی شهر با محکومین غیرسیاسی نگهداری می شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمید بابایی، طی یک سال گذشته از ملاقات حضوری محروم بوده و مسئولین زندان رجایی شهر از دریافت کتاب و دارو نیز در این بند جلوگیری می کنند.

یکی از زندانیان آزاد شده درباره شرایط این بند می گوید: “در بند یک زندان رجائی شهر، سال ها است که موکت ها و پرده ها شسته نشده و انواع حشرات و گرده ها در داخل موکت ها موجود است. به همین دلیل کسانی که ریه های حساسی دارند، در این بند دچار مشکل تنفسی هستند.”

وی می افزاید: “زندانیان این بند نیز با عادت کردن به شرایط موجود کارهایی چون خالی کردن اضافه چایی بر کف زمین و بر روی موکت را انجام می دهد و همچنین خاکستر سیگار را بر روی زمین خالی می کنند و حتی در همان فضای بسته سیگار، تریاک و شیشه مصرف می شود و بوی آن زندانیان دیگر را آزار میدهد.”

به گفته این منبع، در سالن ۳ بند یک، ۱۵۰ زندانی در بند هستند و این در شرایطی است که تنها سه حمام بسیار کثیف و بدون دوش وجود دارد که ایشان می بایستی از انها استفاده کنند. از دیگر مشکلات این بند این است که در فروشگاه آن میوه و سبزی عرضه نمیشود و تنها هر چهار ماه یک بار میوه آن هم تنها از یک نوع و بسیار کم وارد می شود که سبب ایجاد صف های طویل می شود که این صف ها خود نیز با درگیری و فحاشی همراه است و قاعدتا زندانیان سیاسی وارد صف های این چنینی نمیشوند.

این زندانی سابق سامانه تهویه و گرمایشی این بند را نیز بد توصیف کرده است.

گفتنی است که اخیرا رییس سازمان زندان های کشور از زندان رجایی شهر بازدید کرد که تنها یک بند به نام دارالقران که شرایط نسبتا بهتری دارد را به وی نشان داده اند.

“در بند یک زندان رجائی شهر همچنین از تحویل هر گونه دارو از سوی خانواده ها خودداری می شود و بهداری زندان نیز به زندانیان رسیدگی نمی کند و از تحویل دارو، حتی قرص سرماخوردگی به ایشان جلوگیری می کند. کتاب نیز در این بند از خانوداه ها تحویل گرفته نمی شود. آبونمان روزنامه محدود است و اینگونه شایع است که گاه گفته می شود صبر کنید یکی اعدام بشود و سهمیه اش به شما برسد.”

در بند یک زندان رجایی شهر علاوه بر حمید بابایی، چند تن دیگر از زندانیان سیاسی و امنیتی نیز بر خلاف اصل تفکیک جرائم، همراه با زندانیان غیرسیاسی نگهداری می شوند.

پیشتر یکی از دوستان این زندانی در تشریح آخرین وضعیت حمید بابایی به هرانا گفته بود: “حمید به صورت غیرقانونی و سلیقه ای از اوین به بند یک رجایی شهر تبعید شده که از خطرناک ترین بندهای این زندان است، نه تنها حاضر نیستند به اوین منتقل کنند بلکه طی یک سال گذشته به دلیل لج بازی مسئولین قضایی حتی ملاقات حضوری هم به خانواده اش نمی دهند، درباره مرخصی هم به خانواده اش گفته اند که حرفش را هم نزنند و حتی با مرخصی درمانی هم موافقت نکرده اند.”

«حمید بابایی» پس از نگارش نامه شدیداللحن به خدابخشی دادیار ناظر به زندان اوین که در واکنش به برخورد توهین آمیز وی با همسر این زندانی سیاسی صورت گرفته است، به دستور معاون دادستان ابتدا به بند ۸ زندان اوین، و سپس به انفرادی اوین منتقل شد. پس از این تصمیم بود که خدابخشی با تبعید حمید بابایی به انفرادی زندان رجایی شهر، وی را برخلاف اصل تفکیک جرائم به بند ۱ این زندان انتقال داد.

حمید بابایى متاهل، متولد ٢٠ آذر ١٣۶٢ در شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربى است. او در سال ١٣٨۵ در رشته ریاضى از دانشگاه صنعتى شریف فارغ التحصیل شد و همان سال براى ادامه تحصیل در مقطع کارشناسى ارشد رشته مهندسى صنایع وارد دانشگاه علم وصنعت ایران شد. وی موفق شده است که در سال ١٣٨۷ با معدل ١٨، از این دانشگاه فارغ التحصیل شود و دانش آموخته ممتاز مقطع کارشناسى ارشد شناخته شود.

بابایی، روز ۲۲ مرداد ١٣۹٢، اندکی پس از ورود به ایران، که برای دیدار خانواده انجام می شد، توسط وزارت اطلاعات احضار، بازداشت و در دادگاه ١٠ دقیقه اى قاضى صلواتى به ۶ سال حبس تعزیرى و ۴ سال حبس تعلیقی، به اتهام جاسوسى و ارتباط با دول متخاصم، محکوم شد، این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر نیز تأیید شد.

نزدیکان وی گفته اند که حمید بابایى هیچگونه فعالیت سیاسى را در مدت حضور در خارج از کشور در پرونده خود نداشته است و تنها به دلیل بى توجهى به درخواست تهدیدآمیز وزارت اطلاعات، و طفره از همکارى با آنان بازداشت شده است.

وى بلافاصله پس از بازداشت به سلول انفرادى در زندان اوین منتقل شده بود، بابایى ٢٠ روز در انفرادى بند ٢۴٠ گذرانده و بعد از آن به بند ٢٠۹ منتقل و نهایتا بعد از تحمل ٣۵ روز انفرادى وى در تاریخ ٢۷ شهریور ١٣۹٢ به بند ٣۵٠ اوین منتقل شد و در اواخر سال ۱۳۹۳ نیز به زندان رجایی شهر تبعید شد.

این دانشجوی زندانی، در طول دوران بازداشت، تا امروز از انتخاب وکیل محروم بوده است. به گفته او، وکیل تسخیری نیز نه تنها به دفاع از وی نپرداخته، حتی در نقش بازجو برای وی ظاهر شده است.

بازداشت و محکومیت حمید بابایی به زندان، با اعتراضات گسترده دانشجویان و فعالان حقوق بشر در بلژیک مواجه شد. سازمان عفو بین الملل، دانشجویان دانشگاه آزاد بروکسل و ایرانیان ساکن بلژیک، طی تظاهراتی در برابر سفارت ایران، خواهان آزادی حمید بابایی، از زندان جمهوری اسلامی شدند.

پیشتر دو دانشگاه در بلژیک، با انتشار بیانیه‌ای، خواهان تجدید دادرسی و آزادی فوری این دانشجوی ایرانی دانشگاه لیژ بلژیک شده‌ بودند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.