اعتصاب، تجمع، اخبار و گزارشات کارگری

دوشنبه, 2ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

eteraz-kargaran

اعتصاب کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه!

اخراج۲۰۰کارگر پیمانکاری کارخانه درسال پیش بدلیل شرکت در تجمعات اعتراضی!

از صبح شنبه هفته گذشته کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین دست به اعتصاب زدند ودرسالن غذا خوری اجتماع کردند.این اعتصاب های آنها باعث شد تا مدیران شرکت، معوقات خرداد و تیر را تسویه کنند؛ اما مطالبات از مردادماه به بعد همچنان پرداخت نشده است.

سال پیش ۲۰۰کارگرپیمانکاری کارخانه از کار اخراج شدند که به گفته برخی ها دلیل اخراج این کارگران شرکت در تجمعات اعتراضی سال پیش بوده است.

به گزارش۳۰آبان صدای قزوین،اما تنها عدم پرداخت مطالبات مورد اعتراض کارگران نبوده است. آنها می گویند هزینه بیمه تکمیلی و بیمه درمانی از کارگران گرفته شده است؛ اما به دلیل بدهکاری به تامین اجتماعی و عدم پرداخت حق بیمه ها ، آنها از داشتن دفترچه بیمه درمانی محروم شده اند. هر چند که با توجه به این موضوع، آنها در آینده با مشکل بیمه بازنشستگی هم روبرو خواهند بود.

اما بر خلاف اظهارنظرهای غیررسمی که از وضعیت نامطلوب اقتصادی شرکت عنوان می شود، گفته های کارگران نشان می دهد که تولیدات شرکت در وضعیت خوبی به سر می برد. به طوری که یکی از کارگران از اضافه کاری اجباری و کار فشرده تا ۱۰ شب خبر می دهد که برای ساخت ۱۰۰ هزار کنتور در ۴۰ روزتحمیل شده است. اضافه کاری که سرانجام به پرداخت مطالبات نیانجامیده است و مدیران به وعده های خود عمل نکرده اند.

اما اعتراض کارگران بی هزینه هم نبوده است. سال پیش ۲۰۰کارگرپیمانکاری کارخانه از کار اخراج شدند که به گفته برخی ها دلیل اخراج این کارگران شرکت در تجمعات اعتراضی سال پیش بوده است.

***
اخراج ۷کارگر معترض شرکت مبلمان آراد گستر گیتی رشت!

۷ نفر از کارگران شرکت مبلمان آراد گسترگیتی رشت به علت اعتراض به اضافه کاری اجباری اخراج شدند.

کارگران این کارگاه از طرف کارفرما مجبور می شدند نه تنها روزهای تعطیل بلکه بعضی از روزهای جمعه نیز کارکنند، همچنین در روزهای عادی هفته نیز کارفرما برخلاف ماده ۵۹ قانون کار و تبصره مرتبط، آنها رامجبور می کرد بیشتر از حد مجاز قانونی (۴ ساعت در روز) اضافه کاری کنند. علاوه براین، برخلاف قول اولیه کارفرما مبنی بر پرداخت کامل اضافه کاری، مبلغ کامل این اضافه کاری اجباری نیز به آنها پرداخت نمی شد. به همین دلیل کارگران به عنوان اعتراض به این رویه نادرست یک روز جمعه برسر کار حاضر نشدند و کارفرما نیزدر مقابله با این اعتراض دسته جمعی، آنها را اخراج نمود. این کارگران شکایتی علیه کارفرمای زورگو تنظیم نموده و ضمن تقاضای بازگشت به کار و دریافت دستمزد ایام بلاتکلیفی و کلیه حقوق پرداخت نشده، ازجمله حق بیمه خود، طبق ماده ۱۷۴ قانون کار، خواهان مجازات کارفرما شده اند.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری
۲۹ آبان ۹۴

***
تجمع کارگران پستهای فشار قوی برق مقابل سازمان مدیریت وبرنامه ریزی دراعتراض به وضعیت استخدامیشان وبرای یکسان سازی حقوق ومزایا!

نزدیک به ۳۰۰ کارگر شاغل در شرکتهای برق منطقهای وزارت نیرو صبح امروز (یکشنبه اول آذر ماه) مقابل ساختمان سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور تجمع کردند. کارگران حاضر در این تجمع میگویند که از سراسر کشور به نمایندگی از ۴۷۰۰ همکار خود به تهران آمدهاند تا در این اجتماع اعتراضی شرکت کنند.

این کارگران در توضیح علت تجمع خود گفتند با وجود تخصصی و مستمر بودن ماهیت شغلمان هنوز در پرونده استخدامی ما هیچ اشارهای به مدرک تحصیلی، تخصص و سمت شغلی نشده است.

به گزارش۱آذر برق نیوز، این گروه از کارگران معترض با یادآوری اینکه در میان آنها میانگین سابقه کار در پستهای فشارقوی برق تا حدود ۱۵ سال هم میرسد، افزودند: سالها قبل به عنوان اپراتور شرکتی در این مجموعه کارکردیم و در سالهای پایانی دهه ۸۰ پس از برگزاری تجمعهای اعتراضی متعدد توانستیم از مصوبه دولت وقت استفاده کرده و وضعیت استخدامی خود را به قرارداد مستقیم تبدیل کنیم.

آنها بابیان اینکه در نتیجه این پیگیریها از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون برای مدت موقت بصورت مستقیم با وزارت نیرو قرارداد کار معین امضا کردهاند، ادامه دادند: در تمامی این سالها در مورد ما مزایای مربوط به طبقه بندی مشاغل وبرخی مزایای دیگر نادیده گرفته شده است.

تجمع کنندگان که هرکدام در استان محل سکونت خود در استخدام شرکتهای برق منطقهای هستند، میگویند: قراردادهای کاری ما مستقیم و یکساله منعقد میشود اما کارفرما هیچ تضمینی برای تمدید و استمرار رابطه شغلی ارائه نمیدهد.
معترضان با یادآوری اینکه همچنین مسئولان وزارت نیرو درسال ۹۲ اقدام به جذب نیروی پیمانی از طریق آزمون استخدامی کردند؛ افزودند: در این استخدامها هیچ امتیازی برای آنها و همکارانشان که نزدیک به ۱۵سال سابقه کار در شرکت نیرو را دارند در نظر گرفته نشد.

از سال گذشته چندین مرتبه تجمعات اعتراضی توسط کارکنان صنعت برق در مقابل مجلس و وزارت نیرو صورت گرفت که در نهایت مجلس وارد شد تا این قضیه را سامان دهد اما با این وجود هنوز هم این معترضان نسبت به آینده کاری خود نگران هستند.
گفتی است قبلا حسین امیری خامکانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه عصر ۲۴ آبان ماه این کمیسیون، از بررسی و تصویب طرح یکسانسازی مزایا، حقوق و امتیازات کارکنان قرارداد معین اپراتورهای برق با سایر کارمندان وزارت نیرو خبر داده بود.

***
تجمع کارگران شرکت پویاغرب کرمانشاه مقابل استانداری!
اخراج تعدادی ازکارگران پس از اعلام شکایت به مراجع قضایی!

تعدادی از کارگران شرکت پویاغرب کرمانشاه با انتقاد از اینکه مدیرعامل این شرکت با سند منازل مسکونی آنها ۶ میلیارد تومان وام گرفته است، امروز ( اول آذر) مقابل استانداری تجمع کردند و خواستار احقاق حقوقشان شدند.

بر طبق اظهارات این کارگران، آنها پس از اعلام شکایت خود به مراجع قضایی، از کار در شرکت پویا غرب اخراج شدهاند، در حالیکه برخی از آنها ۱۷ سال سابقه کار داشتند. تعداد این کارگران حدود ۵۰ نفر است.

به گزارش۱آذرایسنا،یکی از این کارگران اظهار کرد: مدیرعامل شرکت، سال ۸۰ زمینی برای احداث منزل کارگران از مسکن و شهرسازی گرفت و مقرر شد هرکدام از کارگران برای منزل مسکونی خود پنج میلیون تومان نقدا بپردازند و چهار میلیون تومان نیز به صورت تسهیلات به آنها پرداخت شود.

وی یادآور شد: منازل مسکونی ما سال ۸۶ تحویل شد و برخلاف وعدهای که در ابتدای کار داده شده بود ۱۴ میلیون تومان نقدی پرداخت کردیم و قرار شد مابقی آن را به صورت ۲۰ میلیون تومان وام بپردازیم.

این کارگر خاطرنشان کرد: یکسال بعد از اینکه ما در خانهها مستقر شدیم، مدیرعامل شرکت بدون اطلاع ما با سند زمین سه میلیارد تومان وام گرفته و در سال ۸۹ نیز یک وام سه میلیارد تومانی دیگر گرفته است. همه ۶ میلیارد تومان وامی که اخذ شده بدون اطلاع کارگران بوده است.

وی ادامه داد: شهریور سال ۸۹ و در حالیکه هیچ اطلاعی از ۶ میلیارد تومان وام نداشتیم، مدیرعامل شرکت برای تفکیک سندها، ما را به دفترخانه برد و چند امضاء از ما گرفت که بعد متوجه شدیم برای محکم کاری از ما وکالت بلاعزل گرفته است. حالا با گذشت بیش از یازده سال از گرفتن این وام ۶ میلیارد تومانی، مدیرعامل شرکت اقساط آن را بازپرداخت نکرده و منازل همه ما در رهن بانک است. از طریق بانک متوجه شدیم که خانههای ما در رهن بانک است و آنان میخواهند خانههای ما را به جای اقساط این وام ببرند و ما مال باخته شدهایم.

این کارگر با اشاره به پیگیریهای متعددشان برای حل این مشکل، عنوان کرد: حتی ۲۰ میلیون تومان هم به وکیل دادیم، ولی هیچ کاری از پیش نبرد. پیگیری از مراجع قضایی انجام شده اما پولی برای پرداخت کردن ندارم و ما هم کاری نمیتوانیم انجام دهیم.
بر طبق اظهارات این کارگران، آنها پس از اعلام شکایت خود به مراجع قضایی، از کار در شرکت پویا غرب اخراج شدهاند، در حالیکه برخی از آنها ۱۷ سال سابقه کار داشتند. تعداد این کارگران حدود ۵۰ نفر است.

فضل الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه ، با تایید اینکه زمین املاک این کارگران برای اخذ تسهیلات بانکی به عنوان وثیقه در گرو بانک صادرات است، افزود: در تلاشیم با همکاری مدیرعامل شرکت پویا غرب، اداره راه و شهرسازی و ثبت اسناد، مشکل این افراد را حل کنیم.

به گفته وی، راه حل این مشکل تغییر وثیقه بانک است که به جای زمین منازل این افراد، وثیقه دیگری در اختیار بانک قرار گیرد.
رنجبر با اشاره به اینکه پیگیری هایی از سوی مدیرعامل شرکت پویا غرب انجام شده و قول هایی داده شده است، عنوان کرد: فرمانداری کرمانشاه پیگیر موضوع است و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

***
روایت ۵ ماه بلاتکلیفی ۳۸ کارگر بازنشسته کارخانه رنگین نخ سمنان

۳۸ نفر از کارگران کارخانه رنگین نخ سمنان که از فروردین ماه سال جاری تا کنون بازنشسته شدهاند هنوز موفق به دریافت معوقات مزدی وسنوات پایان خدمت خود نشده اند.

به گزارش۱آذرایلنا،یکی از کارگران بازنشسته این واحد نساجی با اعلام این خبر گفت: سنوات پایان خدمت هر یک از این کارگران که با مشاغل سخت وزیان آور بازنشسته شدهاند بین ۹ تا ۳۵ میلیون تومان است که کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، توان پرداخت آن را ندارد.

کارگران رنگین نخ گفتند: خانوادههای کارگران بازنشسته برای حق سنوات برنامه ریزی کردهاند اما با روالی که کارفرما در پرداخت سنوات بازنشستگان در پیش گرفته است، با طولانی شدن زمان، ارزش پول کارگران نیز کاهش مییابد.

به گفته کارگران، علاوه بر ۳۸ کارگربازنشسته، ۱۲کارگردیگر نیز به دلیل مشکلاتی نظیر درج غیر واقعی عناوین شغلی در سوابق بیمهایشان و پرداخت نشدن ۴ درصد هزینه اضافی بازنشستگی مشاغل سخت و زیانآور به تامین اجتماعی امکان بازنشسته شدن آنها وجود ندارد و در حال حاضر این کارگران بلاتکلیف هستند.

کارگران با بیان اینکه هیچ کس مسئولیتی در قبال کارگرانی که ۱۰ تا ۱۸ سال سابقه کار دارند نمیپذیرد، میگویند: در ۵ماه گذشته این کارخانه هیچ تولیدی نداشته و کارگران از خرداد ماه دستمزدی دریافت نکردهاند.

به گفته آنان، این واحد تولیدی از تیر ماه سال جاری به بهانه مشکلات مالی تاکنون به طور موقت تعطیل است و بعد از تعطیلی نیزاداره تامین اجتماعی سمنان برای وصول طلب ۵۸۰ میلیونی خود دربهای ورودی کارخانه را پلمب کرده است.

به گفته کارگران بازنشسته، کارخانه رنگین نخ ظرفیت سه شیفت کاری در زمان تولید برخوردار بود وهیچ مشکلی در زمینه فروش محصولات خود نداشت اما با مدیریت بیبرنامه این واحد موقتا تعطیل شد.

***
تجمع کشاورزان شهرستان شادگان مقابل ساختمان سازمان آب و برق خوزستان در اعتراض به تامین نشدن آب نخیلات و زمین های زراعی خود!

حدود ۱۰۰ نفر از کشاورزان شهرستان شادگان از صبح یکشنبه در اعتراض به آنچه که تامین نشدن آب نخیلات و زمین های زراعی خود عنوان شده، در مقابل ساختمان سازمان آب و برق خوزستان در بلوار گلستان اهواز تجمع کردند.

به گزارش ۱آذرایرنا، رئیس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شادگان در این باره گفت: کشاورزان این شهرستان در اعتراض به اختصاص نیافتن سهمیه آب، تاکنون چندین بار در مقابل استانداری، سازمان آب و برق در اهواز ، و نیز فرمانداری و جهادکشاورزی شهرستان تجمع کرده ولی نتیجه ای حاصل نشده است.

وی با اشاره به اینکه شادگان در انتهای حوضه رودخانه جراحی قرار دارد، افزود: شهرستان های بالادست از آب این حوضه استفاده کرده اند اما از مهر گذشته هیچ آبی به کشاورزان این شهرستان اختصاص نیافته است که این روال برخلاف قانون توزیع عادلانه آب است.

وی اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان موظف به تامین آب کشت های دائم است، این در حالیست که ۲٫۵ میلیون اصله نخل از آب محروم هستند و آبی به آنها داده نشده است.

وی تعداد نخل های شادگان را در سال ۶۸، حدود ۴٫۵ میلیون اصله عنوان کرد و گفت: بر همین اساس از آن زمان تاکنون به نصف کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: سازمان آب و برق خوزستان وعده کرده بود که آب اراضی کشاورزی این شهرستان را تا نیمه آبان امسال تامین کند اما هیچگونه آبی داده نشد.

وی با انتقاد از اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون تاکید کرد: اگر آبی برای انتقال وجود دارد، چرا سهمیه کشاورزان را در شادگان تامین نمی کنند؟

وی اضافه کرد: بذرهای کاشته شده در اراضی کشاورزی شادگان جوانه زده که به دلیل بی آبی در حال از بین رفتن است.
به گفته وی، کشاورزان شادگانی بدهی زیادی به بانک ها دارند و به این ترتیب خسارت سنگینی را متحمل می شوند.
وی گفت:کشاروزان شادگانی از سال ۸۷ با خشکسالی دست به گریبان هستند اما سال زراعی گذشته این مشکل به اوج خود رسید، و اگر امسال سهمیه آب اختصاص داده نشود نخیلات را به کلی از دست می دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه بیمه به زمین هایی که سهمیه آب دریافت نمی کنند تعلق نمی گیرد، گفت: بیمه خسارت و تلفات نخیلات را جبران نمی کند؛ علاوه بر این کشاورزان ۲۵ میلیون ریال برای هر هکتار هزینه می کنند اما بیمه در حدود سه میلیون ریال می پردازد که به هیچ وجه توجیه ندارد.

با ادامه تجمع کشاورزان در مقابل ساختمان سازمان آب و برق، مصطفی شبه معاون این سازمان و پورصدامی مدیرامور آب جنوب در جمع معترضان حاضر شدند.

مذاکرات مسئولان سازمان آب و برق با کشاورزان معترض در نمازخانه این سازمان برگزار و با قول بررسی موضوع، این تجمع خاتمه یافت.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در رایباره همچنین نسبت به شرایط آبی شهرستان شادگان هشدار داد.

مصطفی شبه با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی منابع آب حوضه مارون گفت: سال زراعی گذشته با ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره مخزن سد مارون آغاز شد، این در حالیست که امسال ذخایر آب به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: حوضه رودخانه جراحی (مارون) با ۶۰۰ میلیون مترمکعب کاهش آورد سالانه آب روبه روست، از سوی دیگر با وجود باران مناسب، این بارش ها تاثیری در افزایش مخزن سد مارون نداشته اند، به همین دلیل ذخایر سد مارون کفاف آبیاری زمین های کشاورزی این حوضه را در سال زراعی جاری نمی دهد.

شبه، با اشاره به برنامه ریزی کشت که در ستاد بحران استانداری خوزستان اعلام شده، اظهار کرد: بر اساس این برنامه قرار بود در صورت وقوع بارش، رهاسازی آب از سد با تاخیر انجام شود.

وی اضافه کرد: بر اساس همین برنامه ریزی رهاسازی برای انتهای حوضه جراحی (شهرستان شادگان) از پنجشنبه آغاز شده که با توجه به ۳۰۰ کیلومتر طول حوضه، آب تا دو روز دیگر به شادگان می رسد.

وی با اشاره به شرایط نگران کننده حوضه جراحی گفت: توقف باران، و نیز تقاضای آب در این حوضه تامین آب شهرستان شادگان را با مشکل روبه رو می کند.

شبه، با بیان اینکه رعایت نکردن نوبت بندی در استفاده از آب، برنامه ریزی آبیاری در این حوضه را مختل می کند، افزود: در این شرایط انتظار می رود استانداری و مسئولان جهاد کشاورزی برای ایجاد نظم در نوبت بندی تلاش کنند تا کشاورزان پایین دست که بیشتر از همه در معرض خسارت هستند، آسیب نبینند.

وی تصریح کرد: به استانداری خوزستان پیشنهاد داده شده که اراضی کشاورزی شادگان امسال از برنامه کشت حذف شوند و به کشاورزان معوض کشت داده شود.

شادگان در جنوب خوزستان قراردارد. این شهرستان با میانگین تولید سالانه ۱۰۰ تن خرما مقام نخست تولید خرما در استان را دارد.

اراضی کشاورزی این شهرستان ۳۰ هزار هکتار و نخیلات ۱۲ هزار هکتار وسعت دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.