دانشجوی زندانی امید کوکبی به بیمارستان منتقل شد

سه شنبه, 3ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

Omid-Kokabee2

امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس، جهت پیگیری درمان کلیه به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امید کوکبی امروز سه شنبه سوم آذرماه جهت درمان مشکلات کلیوی به بیمارستان منتقل شد. این زندانی هفته ی گذشته نیز به بیمارستان طالقانی اعزام شده بود که به دلیل عدم هماهنگی و نبود تخت خالی بدون درمان به زندان بازگردانده شده بود.

مشکل کلیوی این زندانی از چندی پیش عود کرده و به دلیل عدم امکانات معالجه در بهداری زندان، وی چندین بار برای اعزام به بیمارستان و تکمیل درمان درخواست کرده بود.

امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس، بهمن ماه ۱۳۸۹ هنگام خروج از ایران در فرودگاه دستگیر شد. وی بعد از چند ماه بازجویی و بازداشت موقت، در ‌‌‌نهایت به اتهام “ارتباط با دولت متخاصم و کسب مال نامشروع” به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

او که حائز رتبه ۳۹ کنکور سراسری و رتبه سوم المپیاد علمی شیمی ایران بوده، دوره دکتری را در بارسلون اسپانیا تمام کرد و برای تکمیل تحصیلات به دانشگاه تگزاس دعوت شد. وی مدتی پس از بازداشت در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشته بود: «کل فرآیند بازداشت، اتهام‌‎زنی و بازجویی» را غیرقانونی می‌داند و در شرایط «خوف، ترس، اکراه، تهدید و سلول انفرادی» به اقرار مجبور شده و چیزهایی را اعتراف کرده که از گفتن آن‌ها متاسف است.

کوکبی مدتی بعد در نامه دیگری به صادق لاریجانی با اشاره به وعده و وعیدهایی که به او و خانواده‌اش شده بلکه او با امنیتی‌ترین بخش کشور همکاری کند، استدلال کرده: “امروز که هیچ خطایی نکرده‌ام و هیچ اطلاعی از موضوعات و فعالیت‌های محرمانه نظام ندارم، با من اینگونه رفتار می‌شود و تمام زندگی و خانواده‌ام را به واقع گروگان گرفته‌اند. در آینده اگر راضی به همکاری شوم و به سبب آن از این اطلاعات و اسرار مطلع شوم با من چه رفتاری خواهد شد؟ و چه چیزی را برای حصول اطمینان و اعتمادشان از من به گروگان خواهند گرفت؟

وی به همراه بیش از ۷۵ زندانی در چارچوب پروژه امنیتی انحلال بند ۳۵۰ اوین به قرنطینه بند ۷ زندان اوین منتقل شد.

چندی پیش هجده برنده جایزه نوبل فیزیک در نامه‌ای سرگشاده به آیت الله خامنه‌ای خواستار آزادی امید کوکبی، فیزیکدان ۳۲ ساله ایرانی شدند که از سه سال و هشت ماه پیش تا امروز در زندان اوین زندانی است.

امید کوکبی همچنین از سوی سازمان غیر دولتی بین المللی «پیشرفت علم» برنده جایزه «آزادی و مسئولیت علمی» شد. گفته می شود که وی اولین دانشجوی دکترایی است که توانسته این جایزه را به دست بیاورد. سازمان غیر دولتی «پیشرفت علم» در آمریکا (AAAS) با اعلام این خبر گفت این جایزه به دلیل “موضع شجاعانه کوکبی و تحمل حبس به دلیل نپذیرفتن نقض اخلاق در استفاده از تخصص علمی” به او اختصاص داده شده است.

این دانشمند جوان در زندان نیز از فعالیت های علمی و پژوهشی دست نکشید که از جمله می توان به کتاب “اطلس حقوق بشر” اشاره کرد که وی به همراه مهدی خدایی در زندان نسبت به ترجمه آن اقدام کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید