جلال یعقوبی: آغاز نمایش قدرت اربعین؛ “آسمان عراق در اختیار ایران است”

پنجشنبه, 5ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

جلال یعقوبی
rouznegar(at)gmail.com

رسانه‌های داخلی از قول مسئولان وزارت کشور اعلام کردند که تاکنون بیش از نیم میلیون نفر برای شرکت در مراسم اربعین از مرزهای ایران خارج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بابک دین پرست قائم مقام وزیر کشور که همزمان “سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی” نیز هست در گفتگویی با خبرنگاران اعلام کرد: “از ابتدای ماه صفر تا شامگاه دیروز ۵۲۷ هزار و ۵۵۲ نفر برای شرکت در همایش عظیم سوگواری اربعین حسینی از مرزهای ۳گانه کشور خارج شده‌اند.” او همچنین اضافه کرد: “طی روز گذشته تنها ۲۰ هزار و ۲۵۶ جلد گذرنامه توسط نیروی انتظامی صادر شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.” همزمان اخباری ازاعزام گروه‌های دانشجویی به این مراسم نیز منتشر شده است.

مراسم اربعین که به دلیل اختصاصی بودن آن در میان شیعیان، به زمینه‌ای برای قدرت نمایی جمهوری اسلامی تبدیل شده، اکنون موضوعی حیثیتی برای حکومت ایران نیز هست. اخباری که در روزهای اخیر از خطرات گسترده جانی برای مسافران منتشر شده، تریبون‌های نزدیک به حکومت را ناچار به توجیه چنین نمایشی کرده است.

دیروز خبرگزاری ایکنا، وابسته به حوزه علمیه قم، در گزارشی با عنوان “آیا با وجود تهدید داعش و خطر جانی زیارت اربعین جایز است؟” تلاش کرده بود تا این “شبهه” را برطرف کند. این خبرگزاری از قول آیت‌الله العظمی سید عبدالجواد علم‌الهدی نوشته بود: “بولتن خبری صحیح برای ما دو روز است رسیده است بر اینکه عراق به ایران درخواست کرده است که برای این ایامی که زیارت اربعین شروع می‌شود آسمان عراق در اختیار قوای مجهز آسمانی ایران خواهد بود و ایران قبول کردند امن آسمان عراق را که زائرین به سلامت از هر بلادی مشرف بشوند و برگردند؛ سپاه و بسیج با توان قابل توجه تا حد ۳۰ هزار گفته شده است اینها حرکت کردند به طرف عراق برای حفاظت مهمانان حضرت سیدالشهداء از این جهت امن است الحمدالله رب العالمین با قدرت مجهز ایران به سلامت انجام می‌شود تشرف مانع ندارد.”

آیت‌الله سید محمد حسین میرسجادی با اشاره به تاریخ و اینکه شیعیان علی‌رغم خطرات جانی به این سفر می‌رفته‌اند، گفته بود: “معروف است که دست می‌بریدند کسی که برود به زیارت سیدالشهداء یا اینکه می‌کشتند کسانی را که به زیارت بروند. مع ذالک ترک نمی‌کردند.”

همزمان سایت فرهنگ، وابسته به سپاه پاسداران نیز در گزارشی با عنوان “آیا زیارت کربلا در حال خوف و ترس جایز است؟” به همین مساله پرداخت و نوشت: “هر عملى با وجود خوف و ترس ، وجوب یا استحباب آن ساقط مى شود، اما درباره زیارت امام حسین علیه السلام روایاتى نقل شده است که خلاف آن را نشان مى دهد.” نویسنده با اشاره به چند روایت شیعی در اینباره اضافه کرده بود: “در روز قیامت هر کس در هر مقام و مرتبه‌اى که باشد – به خاطر لطف و کرامت ویژه‌اى که به زائران حسین علیه‌السلام مى‌شود – آرزو مى‌کند که اى کاش او هم از زائران حسین علیه السلام بود.”

تلاش دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی برای تشویق مردم به حضور در این سفر بسیار گسترده‌تر از سال گذشته بوده است. هفته گذشته، خبرگزاری صدا و سیما از قول رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین نوشته بود: “مراسم اربعین امسال با کیفیت بهتری از سال گذشته برگزار خواهد شد.” او تاکید کرده بود: “هماهنگی های صورت گرفته بین دستگاه‌های مختلف و تامین زیرساخت های لازم از طرف دستگاه‌ها و وزارتخانه های ایرانی و عراقی کمک می کند که برنامه مراسم اربعین نسبت به سال گذشته در سطح بهتری انجام گیرد.”

این تلاش گسترده در حالی صورت می گیرد که اخبار متعددی از برنامه‌ریزی داعش برای حمله گسترده به مراسم اربعین منتشر شده است. چند روز پیش شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی طی گزارشی خبر داد که در عراق “عروسک‌های بمب‌گذاری شده برای هدف قرار دادن زائران” کشف شده است. در این گزارش آمده بود: “نیروهای امنیتی عراق موفق شدند در مسیر زائران عراقی در حد فاصل بغداد به بعقوبه، دستکم ۱۸ عروسک بمب گذاری شده کشف کنند. این در حالی است که نیروهای امنیتی عراق چند روز پیش نیز موفق شده بودند یک مخفی گاه داعش در منطقه الیوسفیه در جنوب بغداد را کشف کنند. منابع امنیتی عراق اعلام کردند داعش قصد داشت با استفاده از این مخفی گاه، به زائران پیاده روی اربعین حسینی حمله کند.بعلاوه در بازرسی از این مخفی گاه سه کمربند انفجاری، ۳۰ آرپی‌جی و تعدادی نارنجک کشف شده است.”

با اینهمه به نظر می‌رسد که نمایش قدرت جمهوری اسلامی از جان صدها هزار مسافر ایرانی اهمیتی بیشتر داد. هرچند که این نمایش قدرت در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که مراسم اربعین بدون حادثه سپری شود

چند روز پیش فرمانده کل سپاه پاسداران فاش کرد که برای تامین امنیت مراسم اربعین، نیروهای جمهوری اسلامی هم در عراق حاضر خواهند بود. او گفته بود: “تامین امنیت زائران اربعین حسینی بر عهده دولت عراق است و آنها این مساله را پذیرفته اند که البته برای تامین امنیت کامل از دولت ایران کمک خواسته است. بدون شک هر کمکی بتوانیم برای تامین امنیت زائران اربعین انجام می دهیم و به نظر می رسد با وجود پیش بینی های انجام شده دشمنان نتوانند هیچ کاری انجام دهند.”

از: روزآنلاین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.