واکنش خامنه‌ای به اتهام «استفاده جناحی» در کشور از بحث نفوذ

پنجشنبه, 5ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

در حالی که رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مورد «استفاده جناحی» از موضوع «نفوذ» هشدار داده‌اند، تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر این است که «نباید با استناد به سوءاستفاده احتمالی و جناحی… اصل قضیه نفوذ و اهمیّت این مسئله را کمرنگ جلوه داد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، چهارم آذر، همچنین در جمع تعدادی از بسیجیان، بسیج را نیز به موضوع نفوذ گره زده و تاکید کرد که «کسانی که بسیج را به تندروی و افراط متهم می‌کنند، پروژه نفوذ دشمن را تکمیل می‌کنند».

وی با «توصیه و نصیحت» به کسانی که «حامیان اصالت‌ها و بنیان‌های انقلاب را تضعیف و تخطئه می‌کنند» و دفاع تلویحی از افراد و نهادهای متهم به «استفاده جناحی» افزود: «نباید هر کسی از ارزش‌ها و محکمات انقلاب و امام گفت با اتهام جناحی‌گری و افراطی‌گری روبه‌رو شود.»

این نهایت نکوهش و سرزنشی بود که آقای خامنه‌ای برای متهمان به «استفاده جناحی» داشت، آنجا که گفت: «می‌گویند از نفوذ استفاده جناحی کردند، خب، نکنند؛ اسم را بدون محتوای لازم مطرح نکنند و جناح‌ها همدیگر را متهم نکنند، اما این که بگویند افرادی می‌خواهند از نفوذ استفاده جناحی بکنند، از اهمیت بحث نفوذ دشمن کم نمی‌کند.»

به نظر می‌رسد این اظهار نظر رهبر جمهوری اسلامی پاسخی باشد به انتقادات و موضع‌گیری مقاماتی چون حسن روحانی و علی مطهری که در پی بازداشت چند روزنامه‌نگار،‌ به طور غیرمستقیم سپاه پاسداران را به برخورد جناحی متهم کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهور، با اشاره به این بازداشت‌ها بلافاصله هشدار داد که «نباید با کلمه نفوذ بازی» کرد.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نیز در سخنانی که روز سه‌شنبه منتشر شد در این باره آشکارا ابراز نگرانی کرده و گفت: «مسئله نفوذ نباید به شکل ابزاری باشد که بگویند برخی دنبال نفوذ‌ند و مأمور خارجی هستند و از این طریق زمینه‌سازی حذف رقبایمان را از صحنه سیاسی فراهم کنیم.»

آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه همچنین بحث نفوذ را یک گام فراتر برد و آن را به دو دسته تقسیم کرد: او «نفوذ جریانی» را خطرناک‌تر از «نفوذ فردی» دانست و این نوع «نفوذ» را «شبکه‌سازی در داخل ملت به وسیله پول و جاذبه‌های جنسی با هدف تغییر باورها، آرمان‌ها، نگاه‌ها و سبک زندگی» توصیف کرد.

به گفته آقای خامنه‌ای، در «نفوذ جریانی» مجموعه‌ای از افراد «با روش‌های متفاوت با هم مرتبط می‌شوند تا نگاه آنها به مسائل مختلف به تدریج تغییر کند و شبیه نگاه دشمن شود». او از ذکر نمونه و توضیح بیشتر درباره این «روش‌ها» خودداری کرد.

با این حال او تاکید کرد که هدف و سیبل «نفوذ جریانی» نه مردم عادی، ‌بلکه «نخبگان، افراد موثر، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران» است.

رهبر جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین در تابستان گذشته بارها درباره تلاش آمریکا برای نفوذ در ایران هشدار داده است.

در پی این هشدارها، در هفته‌های گذشته چندین روزنامه‌نگار از جمله عیسی سحرخیز، از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب، و احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، به دست اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند و سپاه پاسداران همچنین اعلام کرده ‌است که «اعضای یک شبکه نفوذی دولت‌های غربی» را نیز دستگیر کرده ‌است.

در همین حال ابراهیم رئیسی، دادستان کل ایران، از این خبرنگاران به عنوان «یک شبکه نفوذی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی» و همچنین «عناصر جاسوس و مزدوران قلم‌به‌دست آمریکایی» نام برده است.

در کنار حسن روحانی و علی مطهری، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز روز شنبه، ۱۵ آبان، با تائید این نظر که هدف این بازداشت‌ها «تسویه‌حساب سیاسی» بوده تأکید کرد که بدترین راه مقابله با نفوذ «جناحی کردن آن» است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.