حمله لاریجانی به هاشمی و حسن خمینی؛ علامه‌سازی استهزای حوزه‌ است

سه شنبه, 1ام دی, 1394
اندازه قلم متن

رئیس قوه قضائیه ایران در واکنش به نامه علی مطهری، ضمن حمله تلویحی به اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی، نظارت مجلس خبرگان بر رهبری را «توهم و توقعات غلط» و «حرف‌های من درآوردی» خواند که پشت آن «حرکت مرموزی» وجود دارد.

صادق آملی لاریجانی، روز دوشنبه ۳۰ آذر، همچنین ضمن انتقاد تلویحی از ورود «همفکران» اکبر هاشمی رفسنجانی به انتخابات مجلس خبرگان رهبری، «علامه» خوانده شدن حسن خمینی از سوی آقای هاشمی رفسنجانی را « استهزای» حوزه‌های علمیه و «خندیدن به شعور مردم» خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای آملی لاریجانی تأکید کرد که مجلس خبرگان رهبری حق ورود به دستگاه‌های زیر مجموعه رهبر جمهوری اسلامی برای نظارت بر آنها را ندارد.

وی در واکنش به گفته‌های مطرح شده مبنی بر نظارت مجلس خبرگان رهبری بر رهبر جمهوری اسلامی و دستگاه‌های زیر مجموعه او گفت که «ما می‌گوییم این سخنان درست نیست، غلط است، توقعات و توهماتی است که شما مطرح می‌کنید».

رئیس قوه قضائیه با اشاره به محتوای مطالب نامه علی مطهری به او، انتقادهای این نماینده مجلس از گفته‌های پیشینش را «نقدهای بی‌اساس» خواند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز ۲۲ آذر، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا با تأکید بر اینکه مجلس خبرگان رهبری نباید از نظارت بر نهادهای زیر نظر رهبری «غافل» شود، گفته بود: «ما باید لااقل نهادهایی را که زیر نظر رهبری هستند و هر عیبی دارند، با رهبری مطرح و پیگیری کنیم که آن عیب برطرف شود».

یک روز بعد رئیس قوه قضائیه ایران در واکنش به این سخنان، نظارت مجلس خبرگان بر رهبر جمهوری اسلامی را «سخنی نادرست» و «غیرقانونی» اعلام کرده و گفته بود که «در قانون اساسی چیزی به نام نظارت بر رهبری نداریم».

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، روز جمعه ۲۷ آذر، با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، این گفته‌های او را «خلاف سیره» پیامبر اسلام، امام اول شیعیان، آیت‌ا‌لله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین «یادآور ادعای کلیسای کاتولیک در قرون وسطی»، «خلاف حکم عقل و علم سیاست» و «خلاف قانون اساسی» دانسته بود.

پشت موضوع نظارت بر رهبری «حرکت مرموزی» وجود دارد

رئیس قوه قضائیه درواکنش به بخشی از نامه آقای مطهری که در آن به گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر نظارت خبرگان بر او اشاره شده بود، افزود: «ایشان فرمودند نظارت، گفتند به این معنا که ببینید واجد اوصاف هست یا نه؟ … نگفتند بروید شما خیمه بزنید در بیت رهبری در آنجا کارهای رهبری را یکی یکی رصد کنید ببینید مثلاً در مذاکرات با پوتین آیا خوب مذاکره کردند یا نکردند؟»

آقای آملی لاریجانی تأکید کرد: «این حرف‌ها چیست که شما می‌زنید؟ اینها حرف‌های من درآوردی است و ربطی به قانون اساسی ندارد».

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: «احساس می‌شود در پشت سر این حرف‌ها یک حرکت مرموز دیگری وجود دارد یک زمانی بحث شورای رهبری را مطرح می‌کنند، با اینکه خلاف نص قانون اساسی است، یا … بحث نظارت را مطرح می‌کنند».

اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا همچنین گفته بود که پیش از حذف «شورای رهبری» در متمم قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ و بعد از آن معتقد به رهبری شورایی بوده، اما به رغم چنین دیدگاهی «تسلیم» تصمیم خبرگان رهبری شده است.

انتقاد تلویحی از «علامه» خواندن حسن خمینی

آقای آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود گفت: «عده‌ای را که با خود همفکر هستند برای ورود به مجلس خبرگان تحریک می‌کنند، البته اشکالی ندارد آزادی است ولی در حوزه‌های علمیه علامه‌تراشی هم می‌کنند».

وی اضافه کرد: «اینها بازیگری است، اینها استهزای حوزه‌های علمیه است، اینها خندیدن به شعور مردم است».

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد که عده‌ای به دنبال «دو قطبی کردن جامعه» در مقطع انتخابات هستند تا «از آرای یک عده‌ای استفاده یا سوءاستفاده کنند».

آقای آملی لاریجانی همچنین بدون اشاره به جزئیات از عملکرد به گفته او «روزنامه‌های زنجیره‌ای» و «جبهه درست کردن و مصاحبه‌های کذایی» درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتقاد کرد.

هاشمی رفسنجانی، روز ۲۴ فروردین در یک مراسم سخنرانی حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، را «علامه» خوانده بود.

این گفته‌ها اعتراض برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های نزدیک به جبهه پایداری را به دنبال داشت.

آقای هاشمی رفسنجانی اما بار دیگر از این گفته‌های خود دفاع و تأکید کرد که «علامه خیلی پایین‌تر از آیت‌الله است و یعنی کسی که زیاد می‌داند».

پس از اعلام کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی و محمد موسوی بجنوردی برای انتخابات مجلس خبرگان و همچنین اعلام حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، تعدادی از امامان جمعه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی درباره راه یافتن افرادِ به گفته آنان «فتنه‌گر»، به دو مجلس شورا و خبرگان هشدار دادند.

از جمله کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز ۲۰ آذر از شورای نگهبان خواسته بود که «بدون هیچ واهمه‌ای» کاندیداهای انتخابات را «تا زمانی که احراز صلاحیت درست نکرده» تأیید نکند.

از سال گذشته برخی از روحانیون محافظه‌کار و نزدیکان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره تلاش اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان هشدار داده‌اند.

از جمله احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در بهمن ۹۳، گفته بود که اصلاح‌طلبان حتی موفق به تشکیل یک اقلیت قدرتمند در دوره بعدی این مجلس نخواهند شد و این مجلس به گفته او «ولایی» خواهد ماند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.