استعفای رسمی حسین علیزاده از خانه موسیقی

چهارشنبه, 16ام دی, 1394
اندازه قلم متن

hossein alizadeh

حسین علیزاده از شورایعالی خانه موسیقی کناره‌ گرفت. او در استعفانامه خود به نقش تشریفاتی و انفعالی شورا اشاره کرده و گفته که این وظیفه در راستای روحیات و اصول فکری او نیست. علیزاده از ۱۸ ماه قبل در جلسات شورا شرکت نداشت.

حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار، روز چهارشنبه ۱۶ دی استعفای رسمی خود از دبیری شورایعالی خانه موسیقی را اعلام کرد. او در نامه کناره‌گیری خود به نقش “تشریفاتی، غیرموثر و انفعالی” این شورا اشاره کرده و پرسیده است: «آیا شورایی که در یک سال و نیم گذشته تنها یک یا دو نوبت جلسه تشکیل داده، می‌تواند در حل موضوعات مربوط به موسیقی موثر باشد؟»

علیزاده در بخش دیگری از این نامه عنوان کرده که شورا تنها در شرایط بحران تشکیل جلسه می‌دهد تا سپر مناسبی برای مشکلات باشد: «آیا رئیس و اعضای شورا به طور بی‌طرفانه در مسائل ریز و درشت موسیقی کشور و خانه موسیقی قرار می‌گیرند تا حضوری موثر برای راه حل مشکلات داشته باشند؟»

علیزاده دوهفته قبل در نشست خبری گروه “هم‌آوایان”، از “لغو کنسرت‌ها، از توهین به اهل هنر و از بی‌قانونی در زمینه موسیقی” شکوه کرده و افزوده بود که خانه موسیقی را به دلیل آن که بسیاری تصمیم‌گیرندگان آن در شوراهای ممیزی ارشاد هستند، ترک کرده است: «وقتی در کشور ما همه چیز خیلی دولتی است، باید یک واحد صنفی برای موسیقی وجود داشته باشد که اعضایش افرادی باشند که با استقلال فکری کار کنند، اما من هیچوقت برای عضویت در شورای عالی خانه موسیقی داوطلب نشدم.»

او در آن نشست خبری در توضیح تشریفاتی بودن پست دبیر شورایعالی خانه موسیقی گفت: «آیا پس از این تصمیم، کسی یک خط از او به عنوان دبیر شورایعالی خانه موسیقی خوانده است؟»

استعفای رسمی علیزاده واکنشی است به آخرین جلسه شورایعالی خانه موسیقی که در آن از غیاب او ابراز تاسف شده بود. شورای یادشده با اشاره به سخنان این آهنگساز در نشست مطبوعاتی، اعلام کرده بود که نوشته یا اظهارنظری از علیزاده در زمینه کناره‌گیری او دریافت نکرده است.

علیزاده در استعفانامه خود تاکید کرده که قبلا بدون جنجال از این سمت کنار رفته بود اما مسئولان این خانه حتی از غیبت ۱۸ ماهه او در جلسات بی‌خبر مانده‌اند: «بنا بر تجربه سه سال گذشته در شورایعالی خانه موسیقی، روحیات و اصول فکری خود را در راستای آن ندیده و بدون تقدیم استعفای کتبی و بدون جنجال از آن کنار گرفتم.»

محمدرضا شجریان، فرهاد فخرالدینی، هوشنگ کامکار، داود گنجه‌ای، مصطفی کمال پورتراب از جمله اعضای شورایعالی خانه موسیقی هستند که خواستار تبادل نظر پیرامون استعفای علیزاده شده و حضور او در شورا را مغتنم دانسته‌اند.

علیزاده در نشست مطبوعاتی دو هفته قبل خود گفته بود: «خانه موسیقی می‌تواند مسائل خودش را پیش ببرد. این چه واحد صنفی است که منتظر است، وزیر مشکلش را حل کند. مشکل خانه موسیقی باید در خانه موسیقی حل شود.»
این موسیقیدان برجسته در نکوهش سیاست‌های دولت و استفاده تبلیغاتی از اهل موسیقی در دهه فجر نیز گفته بود:

«موسیقی نباید در طول ۳۶۵ روز سال، تنها ۱۰ روز محترم باشد و همه امکانات و بودجه به آن اختصاص داده شود، اما پس از آن هر کس دلش خواست به موسیقی توهین کند.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.