ممانعت از آزادی مشروط یک فعال مدنی در زندان تبریز

پنجشنبه, 17ام دی, 1394
اندازه قلم متن

Ayat-Mehralibeigloo

علیرغم موافقت شورای زندان تبریز با آزادی مشروط آیت مهرعلی بیگلو، دادستانی و قضات دادگاه انقلاب تبریز از آزادی این فعال مدنی هویت‌طلب امتناع می کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرغم موافقت شورای زندان با آزادی مشروط آیت مهرعلی بیگلو، فعال مدنی محبوس در زندان تبریز، هیچ اقدامی توسط دادگاه انقلاب، اجرای احکام و دادگاه تجدیدنظر انجام نمی شود و روند بررسی آزادی مشروط راکد مانده است.

یک منبع مطلع به خبرگزاری هرانا گفت که این عدم اقدام و عدم انجام مراحل اداری به دستور مقامات بالا انجام گرفته و در واقع مقامات امنیتی جلوی این روند را برای انجام آزادی مشروط آقای مهرعلی بیگلو گرفته اند.

لازم به ذکر است که آیت مهرعلی بیگلو در طول دوران حبس خود تنها یک بار پس از اعلام اعتصاب غذا به مرخصی آمد. تقاضای مهرعلی بیگلو در آن اعتصاب غذا انتقال به زندان جلفا بود. اما تنها پس از اقامتی ۴۵ روزه و استفاده از مرخصی، وی را دوباره به زندان تبریز بازگرداندند.

آقای مهرعلی بیگلو در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۱ همراه با محمود فضلی، شهرام رادمهر، لطیف حسنی و بهبود قلی‌زاده، چهار فعال مدنی دیگر بازداشت شد.

حکم ۹ ساله این فعال مدنی پس از تجمیع احکام صادره به ۸ سال زندان تقلیل پیدا کرده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، اتهامات این فعالین، عضویت در کمیته مرکزی گاموح (یک حزب سیاسی)، اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام اعلام شده است.

محمود فضلی در سی شهریور ۱۳۹۴ و پس از تحمل دوسال و هشت ماه حبس با آزادی مشروط از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

مهرعلی بیگلو همچنین در مراسم بزرگداشت پروفسور زهتابی در ۲۱ آذر ۸۱ و مراسم سالروز تولد بابک خرمدین در تیرماه ۸۳ بازداشت و به احکام حبس محکوم گردیده بود. آیت مهر علی بیگلو مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی قوپوز و فارغ التحصیل فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس تهران است.

لازم به توضیح است آزادی مشروط اعطای آزادی ای است که پیش از پایان دوره محکومیت به محکومان به حبس داده می‌شود تا چنان‌چه در طول مدتی که دادگاه تعیین می‌کند از خود رفتاری پسندیده نشان دهند و دستورهای دادگاه را اجرا کنند، از آزادی مطلق برخوردار شوند.

به موجب ماده ۳۹ قانون مجازات اسلامی صدور حکم آزادی مشروط منوط به پیشنهاد سازمان زندان‌ها و تایید دادستان یا دادیارناظر خواهد بود. همچنین زمان استفاده از آزادی مشروط به موجب ماده ۴۰ قانون مجازات اسلامی حداقل یک سال وحداکثر پنج سال می‌باشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.