آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران به تعهداتش در برجام عمل کرد

شنبه, 26ام دی, 1394
اندازه قلم متن

azhance

گزارش راستی‌آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات ایران برای اجرای توافق جامع هسته‌ای (برجام) و محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور منتشر شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین ساعات شنبه، ۲۶ دی گزارش خود را از راستی‌آزمایی اجرای تعهدات ایران آن‌گونه که در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آمده است، منتشر کرد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفت: “من امروز گزارشی منتشر کردم که تایید می‌کند ایران برداشتن گام‌های مقدماتی لازم برای اجرای برنامه عمل جامع مشترک را تکمیل کرده است. گزارش به هیات حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل متحد تسلیم شد.”

به گفته آقای آمانو گزارش پس از آن صادر شد که بازرسان در محل تایید کردند ایران تمام اقدامات مندرج در برجام را، که اجرای مفاد توافق را ممکن می سازد، به عمل آورده است.

دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی توضیح داد که گزارش راه آژانس را برای تایید و کنترل تعهدات ایران بر اساس تواقق، آن گونه که شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرده و هیات حکام اجازه داده است، هموار می سازد.

او با بیان اینکه امروز، روزی مهم برای جامعه بین الملل است، افزود که رابطه بین آژانس و ایران وارد مرحله تازه ای می شود.

آنگونه که آقای آمانو توضیح داد، ابتدا ایران اجرای پروتکل الحاقی را به همراه با بقیه اقدامات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک، طبق توافق با آژانس آغاز خواهد کرد. این اقدامات، توانائی آژانس برای نظارت بر فعالیت های اتمی ایران و تایید مسالمت آمیز بودن آنها را افزایش می دهد.

بر اساس توافق جامع هسته‌ای که بین ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در ۲۳ تیرماه امسال به دست آمد، آژانس بین المللی انرژی اتمی ماموریت یافت مشخص کند که آیا ایران به تعهدات هسته‌ای خود در برجام عمل کرده است یا خیر.

در برجام آمده بود که تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنها زمانی برداشته می‌شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی، وابسته به سازمان ملل متحد، تایید کند ایران به تعهدات خود در توافق برای محدود کردن برنامه اتمی‌اش عمل کرده است.

روز جمعه، دیپلمات‌های اروپایی گفتند که اتحادیه اروپا آماده است به محض اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر انجام تعهدات هسته‌ای تهران، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بر دارد.

بازرسان آژانس هفته پیش در ایران بودند و بر تازه‌ترین اقدام ایران، یعنی از کار انداختن رآکتور آب سنگین اراک، نظارت کردند. ایران در توافق جامع هسته‌ای متعهد شده بود که طرح رآکتور اراک را تغییر دهد تا نتواند پلوتونیوم برای ساخت سلاح هسته‌ای تولید کند.

ایران همچنین تعهد کرده بود که ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده خود را که به سانتریفیوژ‌ها تزریق می‌کند، به میزان ۹۷ درصد کاهش دهد و از حدود ۱۰ هزار کیلوگرم به ۳۰۰ کیلوگرم برساند، و سانتریفیوژهای خود را نیز از ۲۰ هزار به حدود ۶ هزار سانتریفیوژ کاهش دهد. چهارده هزار سانتریفیوژ دیگر در یک انبار تحت نظارت نگهداری خواهند شد.

شش قدرت جهانی که با ایران به توافق رسیدند می‌گویند برجام، تمامی مسیرهای ایران را برای دست یابی به سلاح هسته‌ای بسته و برنامه هسته‌ای این کشور را محدود می‌کند و همچنین نظارت مستمر آژانس بر فعالیت‌های اتمی تهران را به همراه می‌آورد.

ایران می‌گوید از ابتدای برنامه هسته‌ای خود در پی تولید سلاح اتمی نبوده است. با این حال آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در گزارشی که پاییز امسال منتشر شد، گفت که ایران در زمینه تولید سلاح هسته‌ای اقدامات مطالعاتی انجام داده بود.

آمریکا می‌گوید اگر ایران به تعهدات اتمی‌اش عمل نکند، و یا مشخص شود که بازرسان هسته‌ای را فریب داده است، تحریم‌های پیشین سازمان ملل متحد به طور خودکار باز خواهد گشت.
از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.