ژاپن تحریم اقتصادی ایران را لغو کرد

جمعه, 2ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

iran_petrochemical

ژاپن از جمله به سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و پتروشیمی ایران عقلاقمند بود

دولت ژاپن تحریم اقتصادی ایران را لغو کرد.

روز جمعه، ٢ بهمن (٢٢ ژانویه)، یوشیهیدی سوگا، سخنگوی ارشد دولت ژاپن، گفت که با اجرایی شدن توافق‌نامه اتمی بین جمهوری اسلامی و جامعه جهانی – برجام – ژاپن نیز تحریم های هسته‌ای علیه ایران را لغو و زمینه از سرگیری همکاری اقتصادی و تجاری دوجانبه را فراهم آورده است.

پیشتر، قدرت‌های عمده جهانی و شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به اجرایی شدن توافق جمهوری اسلامی برای تغییراتی در برنامه های هسته‌ای خود، اعلام کرده بودند که تحریم‌های بین المللی و یکجانبه علیه این برنامه ها لغو شده است.
آقای سوگا گفت: “ژاپن مایل است روابط همکاری خود با ایران را گسترش دهد و به این ترتیب، از طریق احیای روابط دوستانه و سنتی خود با ایران، به صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه کمک کند.”

با لغو تحریم‌های هسته‌ای، شرکت‌های بیمه ژاپنی می توانند قراردادها و مبادلات اقتصادی بین دو کشور و همچنین کالاهای تجاری، از جمله محموله های نفت صادراتی ایران را بیمه کنند. شرکت‌های ژاپنی هم امکان خواهند داشت بار دیگر به سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز ایران مبادرت ورزند.

تا پیش از این، ژاپن نه تنها به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد ملزم به رعایت تحریم‌های بین المللی مصوب شورای امنیت بود، بلکه تحت فشار ایالات متحده و از بیم واکنش منفی آن کشور، محدودیت‌هایی جدی را در زمینه مبادلات نفتی، بیمه و همچنین نقل و انتقالات بانکی با ایران به اجرا گذاشته بود. ژاپن زمانی از شرکای بزرگ تجاری ایران و از خریداران عمده نفت این کشور محسوب می‌شد و شرکت‌های ژاپنی در بخش‌هایی از اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند.

در زمان تحریم، مبادلات نفتی با ایران تنها از امکانات محدود بیمه دولتی برخوردار بود که باعث کاهش قابل توجه صادرات نفت ایران به ژاپن و روی آوردن ژاپن به دیگر صادرکنندگان نفت شد.

به گفته کارشناسان، انتظار می‌رود به زودی چند قرارداد سرمایه‌گذاری بین ژاپن و ایران امضا شود و شرکت‌های ژاپنی علاقمندی خود به از سرگیری روابط تجاری با ایران را هم اعلام کرده‌اند. از جمله روز گذشته، شرکت اتومبیل‌سازی سوزوکی گفت که مایل است به بازار ایران باز گردد.

روز شنبه گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده و تغییرات مورد نظر را در برنامه‌های هسته‌ای خود داده است. به این ترتیب، اجرای برجام بلامانع است.

با اعلام نظر آژانس، ایالات متحده و سایر کشورها تحریم‌هایی را که در زمینه‌های مختلف علیه برنامه هسته‌ای ایران به اجرا گذاشته بودند لغو کردند. این تحریم‌ها، به خصوص تحریم مالی و نفتی ایالات متحده و کشورهای غربی، کمابیش ایران را طی پنج سال گذشته به انزوای اقتصادی و تجاری کشاند و خسارات سنگینی را به اقتصاد این کشور وارد کرد.

تحریم‌کنندگان ایران دلیل اقدام خود را تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به اسلحه اتمی عنوان می‌کردند اما ایران این اتهام را همواره تکذیب می‌کرد و بر صلح آمیز بودن برنامه‌های هسته ای خود تاکید داشت.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.