بیکاری ۵۰۰۰ کارگر بدنبال تعطیلی ۱۷۰سنگبری در الیگودرز، تجمعات اعتراضی کارگری

سه شنبه, 6ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

sang-bori

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی پتروشیمیهای واگذارشده به بخش خصوصی عسلویه و ماهشهر مقابل وزارت نفت دراعتراض به وضعیت نامشخص اقتصادی!

صبح امروز (۵ بهمن) جمعی از کارکنان رسمی پتروشیمیهای واگذار شده به بخش خصوصی در عسلویه و ماهشهر در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت استخدامی خود مقابل وزارت نفت در تهران تجمع کردند.

اجتماع اعتراضی امروز با به هم پیوستن گروههایی از کارکنان رسمی واحدهای پتروشیمی مستقر در مناطق مختلفی همچون بندرامام و ماهدشت در استان خوزستان و منطقه عسلویه در استان بوشهر تشکیل شده است.

به گزارش۵بهمن ایلنا،به گفته این کارگران، از زمان واگذاری مدیریت و مالکیت این واحدها به بخش خصوصی وضعیت استخدامی آنها با ابهاماتی مواجه شده است و این مسأله موجب نگرانی کارکنان رسمی این واحدهای اقتصادی را فراهم کرده است.

به گزارش امروز تسنیم درهمین رابطه،یکی از کارکنان معترض شاغل در یکی از واحدهای پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس گفت: بعد از واگذاری واحدهای پتروشیمی به بخش خصوصی، حدود پنج هزار از کارکنان رسمی وزارت نفت در این واحدها باقی ماندهاند و بعد از گذشته چندین سال هنوز تکلیف این افراد مشخص نشده است.

وی درباره علت تجمع برخی از کارکنان واحدهای پتروشیمی در مقابل وزارت نفت توضیح داد: علیرغم اینکه همچنان کارمند رسمی وزارت نفت هستیم اما مدتی است که ما را از برخی مزایایی کارکنان رسمی این وزارتخانه محروم کرده اند. به گونهای که مدتی است از پاداشهایی که کارمندان معمولی وزارت نفت دریافت میکنند، خبری نیست. همچنین این افراد از دریافت برخی از مزایای بهداشت و درمان این وزارتخانه حذف شدهاند.

این کارمند وزارت نفت با تأکید بر اینکه کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در واحدهای پتروشیمی خصوصی شده خواهان روشن شدن وضعیت کاری خود هستند گفت: این افراد علاوه بر اینکه تقاضا دارند “حق انتقال” به آنها داده شود، خواهان “استفاده از کلیه مزایای بهداشت و درمان وزارت نفت” نیز هستند.

فارس نیز در رابطه باتجمع امروز نوشت،این کارکنان میگویند به آنها اعلام شده که تنها بازنشستگی آنها در صندوق بازنشستگی نفت حفظ میشود اما دیگر روابط استخدامی آنها با وزارت نفت حتی بیمه های درمانی نفت نیز قطع خواهد شد، به گونه ای که ظاهرا بیمارستان نفت در ماهشهر هم در آستانه واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است.

یکی از مهمترین اتفاقات در این باره، نامه وزیر نفت به وزیر کار بوده است چنانکه زنگنه خطاب به ربیعی نوشته است که کارکنان پتروشیمی اصفهان و دیگر شرکتهای واگذار شده مشکلاتی دارند اما چون این شرکتها واگذار شدهاند این مشکلات به وزارت نفت مربوط نیست و لطفا شما آن را پیگیری کنید.

این کارکنان می گویند آینده استخدامی و تلاش خود در شرایط سخت و کار با مواد شیمیایی خطرناک را از دست رفته میبینند چراکه در وضعیت استخدامی بخش خصوصی یا شبهدولتی بر خلاف وضعیت استخدامی نفت تفاوت چندانی بین کار در شرایط سخت و شرایط عادی وجود ندارد و به همین دلیل تلاش میکنند تصمیمات اتخاذ شده در حوزه را تغییر دهند.

***
ضرب و شتم محمد جراحی در زندان تبریز

محمد جراحی فعال کارگری محبوس در زندان تبریز طی تماسی از زندان گفت که مورد ضرب شتم سه تن ازماموران زندان قرار گرفته است . علی آهنگر وکیل بند متادون و حسین بقال مسئول انتظامات و اصغر نقوی مسئول فرو شگاه مشترکا اقدام به ضرب و شتم محمد جراحی کرده اند که این امر در پیش چشم مقامات زندان و با سکوت آنان همراه بوده است .

محمد جراحی فعال کارگری و زندانی سیاسی محبوس در زندان تبریز حدود ۵ سال است که بدون مر خصی دوران محکومیت خود را میگذراند .او همراه با شاهرخ زمانی در یک دادگاه در تبریز محکوم به ۶سال زندان شد . در این دادگاه شاهرخ زمانی به ۱۱ سال حبس محکوم شده بود . شاهرخ زمانی در زندان گوهر دشت جان خود را از دست داد و اکنون محمد جراحی برای بار دوم است که در زندان مورد ضرب و شتم قرار میگیرد .

جراحی از همه نهاد ها و فعالان کارگری خواست تا او به سرنوشت شاهرخ زمانی دچار نشده است به این رفتار غیر انسانی تا آنجا که در توانشان هست اعتراض کنند و صدای اورا به همه نهاد های بین المللی برسانند.
برگرفته ازسایت کانون مدافعان حقوق کارگر

***
اعتصاب وتجمعات کارگران کارخانه کاشی حافظ دراعتراض به عدم پرداخت۴ماه حقوق،اخراج وبرای امنیت شغلی!

صبح امروز ۵بهمن ماه، حدود ۸۰ درصد از کارگران و کارمندان کارخانه کاشی حافظ شیراز با تجمع مقابل ساختمان استانداری فارس خواستار پرداخت ۴ ماه حقوق معوقه، تضمین امنیت شغلی خود و سایر همکارانشان شدند.

علاوه بر تجمع امروز، این کارگران روز گذشته نیز در مقابل ساختمان بخشداری زرقان تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات این کارخانه و کارگران آن شده اند.

به گفته تجمع

کنندگان در اواسط هفته گذشته مدیریت کارخانه کاشی حافظ نسبت به اخراج حدود ۳۰ نفر از نیروهای پیمانکاری و جایگزینی کارگران قراردادی شرکت اقدام کرده است که همین مسئله و عدم پرداخت معوقات سبب اعتصاب کارگران و تعطیلی خط تولید کارخانه شده است و مدیریت این کارخانه نیز اعلام عدم توانایی در حل مشکل کرده و به همین دلیل کارگران نیز مانع حضور وی در کارخانه شدهاند.

به گزارش۵بهمن تسنیم،مدیران کارخانه این واحد تولیدی را نیمهتعطیل کردهاند و در حال حاضر از ۷ خط تولید کارخانه تنها یک خط فعال است علاوه بر این کارخانه به شرکت آب، برق، گاز بدهکار است و مدیران نیز حق و حقوق کارگران را پرداخت نمیکنند.
براساس این گزارش،از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲ میلیارد متر از تولیدات این کارخانه به ارزش ۳۰ میلیارد تومان به فروش رسیده اما تا پایان فصل پاییز تنها ۷ میلیارد تومان حقوق به کارمندان و کارگران این کارخانه پرداخت شده که این پرداختها نیز به صورت قطرهچکانی ماهانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان بوده است.

برپایه این گزارش،در کارخانه کاشی حافظ شیراز۲۲۹مشغول بکاربودند که به تدریج به صورت ۲۰ و ۳۰ نفر اخراج شدهاند*و مدیران کارخانه در حال حاضر میگویند تعدادی از قراردادهای کارگران باید زیر نظر پیمانکار برود و اگر این امر محقق شود بعد از اتمام قرارداد پیمانکار کارگران نیز بیکار میشوند.

به گفته تجمع کنندگان در اواسط هفته گذشته مدیریت کارخانه کاشی حافظ نسبت به اخراج حدود ۳۰ نفر از نیروهای پیمانکاری و جایگزینی کارگران قراردادی شرکت اقدام کرده است که همین مسئله و عدم پرداخت معوقات سبب اعتصاب کارگران و تعطیلی خط تولید کارخانه شده است و مدیریت این کارخانه نیز اعلام عدم توانایی در حل مشکل کرده و به همین دلیل کارگران نیز مانع حضور وی در کارخانه شدهاند.

علاوه بر تجمع امروز، این کارگران روز گذشته نیز در مقابل ساختمان بخشداری زرقان تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات این کارخانه و کارگران آن شده اند.

براساس اظهارات کارگران باتجربه این واحدتولیدی،مدیریت کارخانه کاشی حافظ در ۳ سال گذشته به ویژه در یک سال اخیر هیچگونه برنامه موفقی در پیشبرد اهداف سازمانی، فروش محصولات و افزایش کیفیت تولیدات نداشته است و میزان تولید روزانه این کارخانه از ۲۲ هزار متر در روز به ۱۰ هزار متر و میزان فروش روزانه کارخانه نیز از ۱۸ هزار متر در حال حاضر به ۱۰ هزار متر رسیده است.

به گفته کارگران با وجود کاهش میزان تولید و فروش این کارخانه مدیریت کارخانه در روزهای اخیر، مدیران باتجربه و باسابقه کارخانه در امر فروش و بازاریابی داخلی و صادرات را اخراج کرده است.

چندی پیش نیز انشعاب گاز این کارخانه به دلیل بدهی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی به شرکت گاز استان فارس قطع و سبب تعطیلی چند روزه این واحد تولیدی شد هرچند با مهلت دادن شرکت گاز فعالیت این کارخانه از سرگرفته شد اما طی آخرین اخطاریهای که به این شرکت اعلام شده است باید تا پانزدهم اسفندماه بدهی خود را به شرکت گاز تسویه کند و گرنه انشعاب گاز این کارخانه به صورت کامل قطع میشود.

این کارخانه تا سال ۹۰ تحت مالکیت بانک صنعت و معدن اداره میشد اما بعد از اجرای قانون خصوصیسازی با قیمتی بسیار نازلتر از قیمت کارشناسی به فردی غیربومی که مالک یک شرکت اینترنتی نامدار است واگذار شد. این فرد در مردادماه سال ۹۱، ۹۵ درصد سهام این کارخانه را به ارزش تقریبی ۳۱ میلیارد تومان خرید و از همان زمان برخی از مسئولان استان فارس نسبت به این واگذاری این کارخانه به فردی غیربومی ابراز نگرانی کردند.

به گزارش امروزشیرازه درهمین رابطه، یکی از کارگران بااشاره تعطیلی چند خط تولید این کارخانه گفت: کارگران کاشی حافظ چهار ماه است حقوق نگرفته اند.

سهراب مختاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در بین کارگران معترض، دقایقی برای آن ها صحبت کرد.

به گزارش عصر فارس درهمین رابطه،یکی از کارگران کارخانه کاشی و سرامیک حافظ گفت: چهار ماه است که حقوق نگرفته ام و با قرض زندگی ام را می چرخانم. می گوید؛ بابا پس کی حقوقت را می دهند،کی برایم کفش میخری و من هی امروز و فردا می کنم.کارگر اهل کار است ولی مزدش را هم می خواهد. آرامش نداریم، هر روز نگران این هستیم که کی اخراج می شویم…

حدود ۸:۳۰ دقیقه صبح بود و باران بی وقفه می بارید.در سرمای یک روز زمستانی کارگرانی که چندسالیست نان زحمات خود را با کار و عرق جبین در کارخانه کاشی سازی حافظ به دست می آورند، بعد از واگذاری کارخانه به بخش خصوصی و مدیران غیر بومی با مشکلاتی مواجه شده اند که علت آن را سو مدیریت مسئولان و منافع شخصی سهامداران کارخانه می دانند.

کارگران با در دست داشتن پلاکاردهایی که نوشته شده بود «کارگران خواهان امنیت شغلی »،« تجمع کارگران به خاطر تعطیلی کارخانه و مدیران ناشایسته»،«اصلاح سیستم مدیریت»، «پرداخت حقوق معوقه کارگران» مقابل استانداری ایستاده بودند و یک صدا فریاد می زند؛ مدیر بی لیاقت اخراج باید گردد.استاندار محترم،حمایت حمایت.

از رئوس خواسته های کارگران مواردی چون؛برکناری مدیر عامل و مدیر کارخانه فعلی، تضمین امنیت شغلی کارگران،حذف سیستم پیمانکار تامین نیرو و جذب نیروهای پیمانکاری توسط کار فرما،پرداخت حقوق حداقل ۴ ماه تا پایان سال به اضافه عیدی و پاداش پایان سال،بازگشت محترمانه مدیران فروش و صادرات دفتر شیراز،تضمین کارفرما مبنی بر عدم تعطیلی کارخانه پس از مرداد ۹۵ و قطعی شدن مالکیت،پرداخت سنوات بازنشستگان و پرداخت اقساط معوق به تامین اجتماعی بود.

یک ساعتی می گذشت اما خبری از استاندار فارس نبود که بیاید در میان کارگران معترض و پاسخ یا توضیحی برایشان داشته باشد.

برخی از کارگران معتقد بودند که هیئت مدیره به دنبال تعطیلی و تخریب کارخانه و تبدیل آن به ساختمان مسکونی است چرا که با وجود ۶۶۲ واحد ساختمان ساخته شده و ارزش افزوده زمین کارخانه، ارزش ملک و زمین بیشتر از ارزش مالی تولیدات کاشی کارخانه است.

یکی از کارگران از حقوق ۱۷،۱۸ میلیونی برخی مدیران کارخانه می گفت و اینکه با وجود افزایش چندبرابری حقوق مدیران، حقوق کارگران نه تنها افزایش نداشته بلکه پرداخت هم نمی شود.

دوساعتی به ظهر مانده بود که سهراب مختاری به میان کارگران معترض آمد و با بیان اینکه دو مسئله اصلی وجود دارد گفت:یکی؛ راه اندازی مجدد کارخانه و دیگری پرداخت حقوق و مزایا و معوقات کارگران است که ما در تلاش هستیم با در نظر گرفتن این دو اصل با هیئت مدیره و مدیر عامل صحبت کنیم.

سهراب مختاری، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس صحبتش که تمام شد به همراه دو نفر از نمایندگان کارگران به داخل ساختمان استانداری رفتند تا در حضور محمد علی افشانی صدای اعتراض کارگران را به گوش آنها برسانند.

بعد از چند دقیقه ای، باران دوباره شروع به باریدن کرد. ساعت را که نگاه کردم نزدیک ۱۲ بود، تقریبا ۵ ساعتی می شد که همه سرپا ایستاده بودند و به خاطر خیس بودن زمین جایی برای نشستن نبود به جز ورودی استانداری که تعدادی از کارگران برای ربع ساعت، بیست دقیقه ای توانستند در پناه اسپیلت حراست خودشان را گرم کنند که بعد از آن بیرون رفتند و حراست مانع وردشان شد.

هیچ کدام نمی دانستند مسئولان و هیئت مدیره روی صندلی های نرم و اتاق گرم استانداری چه می گویند و چه تصمیمی می گیرند اما همچنان منتظر بودند و شاید امیدوار به اینکه دوباره کارخانه رونق بگیرد.

کارخانه ای که در سالهای نه چندان دور یکی از برندهای برتر در تولید کاشی و سرامیک کشور بوده و روزانه حدود ۲۲ هزار متر کاشی و سرامیک تولید می کرده و حالا با واگذاری به بخش خصوصی و عدم نظارت صحیح چندین میلیارد بدهی بالا آورده و اگر به کلی تعطیل شود، چند صد خانواده را به قول خودشان از نان خوردن می اندازد.

بالاخره جلسه تمام شد و نماینده کارگران به میان کارگران آمد و از نتیجه صحبت هایشان گفت که قرار است؛ کارگرهای اخراج شده به کارخانه برگردند و خطوط غیر فعال دوباره راه اندازی شود و هیچ گونه تعدیل نیرو نداشته باشند.

نماینده کارگران اعلام کرد که فردا سه شنبه، گروهی از استانداری به کارخانه کاشی و سرامیک سازی حافظ می روند تا اوضاع را بررسی و تصمیماتی اتخاذ کنند تا حقوق و مزایای کارگران به روز پرداخت شود و کارخانه دوباره راه اندازی شود.
اینکه چقدر از وعده ها عملی بشود معلوم نیست.

*اخباروگزارشات کارگری:براساس گزارشات منتشره طی دوسال ونیم گذشته حدود۱۰۰کارگراخراج شده اند.

***
تجمع کارگران رفتگر شهرداری آبادان مقابل فرمانداری دراعتراض به عدم پرداخت۴ماه حقوق!

روز دوشنبه،جمعی از رفتگران شهرداری آبادان در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماهه حقوق خود روبروی فرمانداری شهرستان آبادان اجتماع کردند.

به گزارش۵بهمن ایرنا،کارگران حاضر در این اجتماع که تعدادشان به حدود ۷۰ تن می رسید، به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود اعتراض کردند.
کارگران حاضر در این جمع،گفتند:از مهرماه امسال تاکنون، حق و حقوق ما از سوی پیمانکار شهرداری پرداخت نشده است و هیچکس جوابگو نیست.

آنها اظهار داشتند:قرار بود حقوق معوقه ما زیر نظر شهرداری منطقه ۲ پرداخت شود، اما تاکنون این پرداخت صورت نگرفته است.
یکی از کارگران حاضر در این اجتماع اعتراضی با درخواست از مسئولان در خصوص رسیدگی به این مشکلات، افزود:خانواده ما چهار ماه است که منتظر پرداخت حقوق هستند و امیدواریم این مشکلات با پیگیری مسئولان شهرستان برطرف شود.

رئیس شورای شهر آبادان در خصوص این اعتراض کارگران گفت:پرداخت حقوق این کارگران با سازمان منطقه آزاد اروند است و این سازمان طی چهار ماه گذشته در پرداخت حقوق آنان تعلل کرده است.

سید فیاض موسوی اظهار داشت:البته مذاکراتی نیز با سازمان منطقه آزاد اروند انجام شده است و قرار شد در هفته آینده حقوق چهار ماه گذشته این کارگران پرداخت شود.

وی افزود:طبق توافق سازمان منطقه آزاد اروند با شهرداری آبادان، مدیریت این کارگران با شهرداری است اما حق و حقوق آنان از سازمان منطقه آزاد اروند پرداخت می شود.

***
اعتراض کارگران کارخانه گسترش ماناساز به کارفرمانسبت به عدم پرداخت حق اضافه کاری!

کارگران کارخانه گسترش مانا ساز میگویند باوجود آنکه ساعات کاری افزایش یافته است اما بابت این تغییر شرایط کاری هیچ مزایای جانبی به آنها پرداخت نمیشود.

به گزارش۵بهمن ایلنا،یکی از کارگران این واحد سازنده قطعات بتنی و فلزی با اعلام این خبر گفت: از ابتدای تیرماه سال جاری کارفرما از یکسو زمان ناهار و نماز و نهار روزانه را کاهش و سوی مقابل تا یک ساعت بر مدت زمان کار روزانه افزوده است.

وی ادامه داد: پیش از این ساعت کاری کارگران این کارخانه ازساعت هفت و پانزده دقیقه صبح شروع و ساعت چهار بعد ازظهر خاتمه مییافت و مابین این زمان به هرکارگر برای صرف ناهار و اقامه نماز یک ساعت فرصت داده میشد اما از تیر ماه سال جاری تا کنون هم این مهلت نماز و ناهار روزانه به نصف کاهش یافته و هم یک ساعت به زمان کاری روزانه اضافه شده است.

این کارگر گسترش مانا ادامه داد: علاوه براین از زمان شروع این تغییرات تعطیلی روزهای پنجشنبه نیز برداشته شده و تمامی ۹۵ کارگر در روزهای پنجشنبه نیز مانند روزهای عادی در محل کار خود حضور دارند.

وی افزود: با وجود این تغییر شرایط تا به کارگران از بابت افزوده شدن زمان کاری هیچ مزایای مزدی اضافی تعلق نگرفته است.
این کارگر با بیان اینکه در همین رابطه دادخواستی به اداره کار شهرستان آبیک ارسال شده است،افزود: ابتدا هیئت تشخیص

اداره کار آبیک در تاریخ یکم آبان ماه سال جاری به استناد به ماده ۲۶ قانون کار (تغییر شرایط کار منوط به موافقت اداره کار است) این اقدام کارفرما را غیر قانونی تشخیص داد و به استناد ماده ۵۹ قانون کار (موضوع جلب رضایت کارگر برای انجام کار اضافی و پرداخت مزایای آن توسط کارفرما) به پرداخت مزایای جانبی مربوطه به کارگران رای داد.

وی بابیان اینکه در نهایت این رای با اعتراض کارفرما در هیات حل اختلاف اداره کار آبیک شکسته شد؛ افزود: درحال حاضر پیگیریهای کارگران گسترش مانا برای اجرای تمامی آنچه که در قانون کار برای پرداخت مزایای اضافه کاری در نظر گرفته شده است ادامه دارد.

***
بیکاری ۵۰۰۰ کارگر بدنبال تعطیلی ۱۷۰سنگبری در الیگودرز

از ۱۸۰ واحد سنگبری در شهرستان الیگودرز کمتر از ۱۰ واحد فعال است که تعطیلی ۱۷۰ واحد سبب بیکاری حدود ۵ هزار کارگر شده است.

به گزارش ۵بهمن تسنیم،استان لرستان به عنوان قطب سنگ کشور، معادن غنی در حوزه سنگ دارد به طوریکه اکنون بیش از هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی پروانه دار در استان وجود دارد که استفاده از ظرفیت آنها میتواند سهم بهسزایی در اشتغالزایی و رونق اقتصاد استان داشته باشد.

اما علیرغم وجود این منابع غنی در استان، این روزها صنعت سنگ لرستان دیگر رونقی ندارد و سنگبریهای این استان به خاطر مشکلات موجود یکی پس از دیگری تعطیل میشوند.

شهرستان الیگودرز در استان لرستان نیز معادن سنگ بسیار زیادی دارد و میتوان گفت بیشترین تراکم سنگهای تزئینی استان به این شهرستان اختصاص دارد که در سالهای گذشته برای مصرف به داخل و خارج از کشور صادر میشده است اما هماکنون تعداد زیادی از معادن سنگ این شهرستان نیز به تبع معادن سایر شهرستانها به خاطر رکود و نداشتن صنایع تبدیلی به تعطیلی کشیده شده و تعداد زیادی از کارگران این واحدهای سنگبری بیکار شده اند.

بنابهمین گزارش،از ۱۸۰ واحد سنگبری در شهرستان الیگودرز کمتر از ۱۰ واحد فعال است که تعطیلی ۱۷۰ واحد سبب بیکاری حدود ۵ هزار کارگر شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.