نشریات دانشجویی: جریان‌های خاص ما را در منگنه قرار داده‌اند

شنبه, 10ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

negah-amniaty

بیش از ۸۰۰ نشریه دانشجویی از ۶۳ دانشگاه در نامه‌ای به حسن روحانی خواهان برخورد دولت با جریانات تندرویی شدند که امکان فعالیت دانشجویی را سلب کرده است. روحانی وعده داده بود که فضای امنیتی دانشگاه را برمی‌چیند.

بیش از ۸۰۰ نشریه‌ی دانشجویی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، اعلام کردند که “جریان‌های خاصی” نشریات دانشجویی را “در منگنه” قرار داده‌اند. این فعالان دانشجویی خواهان مقابله‌ی دولت با این “جریانات خاص” شدند.
به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نشریات دانشجویی از ۶۳ دانشگاه در سراسر کشور این نامه‌ی سرگشاده را امضا کردند.

در این نامه با تاکید بر این‌که گاه حتا قبل از این‌که نشریه‌ای انتشار یابد، حکم لغو مجوز آن آماده شده است، تاکید شده که مراجع “حق اعتراض و پیگیری” را نیز برای فعالان دانشجویی و دست‌اندرکاران نشریات به رسمیت نمی‌شناسند.

امضاکنندگان این نامه نوشتند: «امروز در برخی دانشگاه‌های ایران، نوشتن از سیاست امری نابخشودنی است. طرح مشکلات صنفی یا اخبار دانشگاه، بلافاصله با شکایت مراجع دانشگاهی به بهانه‌های مختلف روبرو می‌شود. بیان آسیب‌های اجتماعی سیاه‌نمایی دانسته شده و حتا انتشار چند تصویر ساده می‌تواند مصداق نشر تصاویر خلاف عفت عمومی به‌شمار آید.»

فعالان دانشجویی همچنین به رئیس دولت گلایه کردند که نشریات و تشکل‌های دانشجویی در بسیاری موارد از هیچ‌گونه حمایت مالی برخوردار نیستند و “کوچک‌ترین فضایی” به آن‌ها برای انتشار و توزیع نشریات تخصیص داده نمی‌شود.

امضاکنندگان این نامه آذرماه گذشته را “سخت‌ترین ماه” برای نشریات دانشجویی توصیف کردند و نوشتند:«این روزها فضا آن‌چنان بر ما تنگ شده که به این باور رسیده‌ایم که اصل ۲۴ قانون اساسی (که مقرر می‌‌دارد نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند) استثنایی بیش نیست و این محدودیت‌های ظاهرا قانونی و غیرقانونی‌اند که تبدیل به یک اصل شده‌اند.»

به‌رغم این‌که حسن روحانی در وعده‌های انتخاباتی خود تاکید کرده بود که دولت “فضای امنیتی دانشگاه‌ها” را تغییر خواهد داد، این وعده هنوز تحقق نیافته و وضعیت در دانشگاه‌های کشور تغییر چندانی نکرده است.

پیگیری “بورسیه‌های غیرقانونی” در عمل ناتمام باقی ماند و بسیاری از استادان و دانشجویانی که به‌اجبار از تدریس یا تحصیل کنار گذاشته شدند، نتوانستند بار دیگر به دانشگاه بازگردند.

در ماه‌های اخیر بارها سخنرانی چهره‌های اصلاح‌طلب در دانشگاه‌های کشور که تشکل‌های دانشجویی با گرایش‌های اصلاح‌طلب برگزارکننده آنها بودند، با حضور نیروهای موسوم به تندرو به آشوب و درگیری کشیده و مراسم لغو شد.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.