«اشتاین‌مایر در تهران نقض آزادی بیان را مطرح کند»

دوشنبه, 12ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

gozareshgaran
گزارشگران بدون مرز از وزیر خارجه آلمان خواسته‌اند در سفر به ایران به صراحت مسئله نقض فاحش آزادی رسانه‌ها در این کشور را مطرح کند. اشتاین‌مایر عصر سه‌شنبه وارد تهران می‌شود و یک روز بعد به ریاض می‌رود.

گزارشگران بدون مرز از وزیر خارجه آلمان خواسته‌اند در سفر به ایران به صراحت مسئله نقض فاحش آزادی رسانه‌ها در این کشور را مطرح کند. اشتاین‌مایر عصر سه‌شنبه وارد تهران می‌شود و یک روز بعد به ریاض می‌رود.

فرانک ‌والتر اشتاین‌مایر روز سه‌شنبه (۲ فوریه/ ۱۳ بهمن) پس از شرکت در نشست کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش سابق) در رم، برای ملاقات با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف به تهران سفر می‌کند.

مطابق گزارش‌ها، وزیر خارجه آلمان در ادامه این سفر با رئیس جمهور حسن روحانی و رئیس مجلس علی لاریجانی نیز دیدار خواهد کرد و عصر چهارشنبه عازم ریاض، پایتخت عربستان سعودی می‌شود.

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای از اشتاین‌مایر خواست در دیدار با مسئولان ایرانی درباره نقض گسترده آزادی بیان و فشار بر روزنامه‌نگاران در جمهوری اسلامی سکوت نکند.

در این بیانیه، که دوشنبه اول فوریه منتشر شد، تاکید شده که به رغم وعده‌های حسن روحانی، در عمل وضعیت روزنامه‌نگاران در دوران ریاست جمهوری او نسبت به دوره قبل بهبود محسوسی پیدا نکرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گزارشگران بدون مرز، کریستین میر، مدیر اجرایی این سازمان گفت: «به ویژه الان که چیدن میوه‌های توافق هسته‌ای آغاز شده، حتی با معیارهای جمهوری اسلامی نیز هیچ عذری برای ادامه محدودیت‌های شدید علیه روزنامه‌نگاران منتقد پذیرفته نیست.»

بنابر این گزارش از زمان پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ تا کنون ۱۱ روزنامه توقیف، و دست‌کم ۵۰ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای بازداشت و برخی از آنها به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز می‌گویند سانسور رسانه‌ها در ایران به امری روزمره تبدیل شده و بسیاری از روزنامه‌نگاران در شرایطی “فاجعه‌بار” که در مواردی جان آنها را به خطر انداخته در زندان‌ها به سر می‌برند.

جایگاه ۱۷۳ میان ۱۸۰ کشور

گزارشگران بدون مرز احتمال می‌دهند موج جدید فشار بر فعالان رسانه‌ای در ‌ارتباط با انتخابات همزمان دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی (هفتم اسفند) و به قصد مرعوب کردن آنها باشد.

در بیانیه‌ی یادشده پس از ذکر مواردی از تازه‌ترین فشارها و برخوردها با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها، دولت حسن روحانی متهم شده که همچنان به سانسور اینترنت در پوششی جدید ادامه می‌دهد.

پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم ایجاد محدودیت در استفاده از اینترنت به نام استفاده از “اینترنت ملی” انجام می‌شد، در دولت روحانی این محدودیت‌ها “فیلترینگ هوشمند” نام گرفته است.

در حال حاضر دست‌کم ۳۸ روزنامه‌نگار و بلاگر ایرانی به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای در زندان به سر می‌برند. جمهوری اسلامی از منظر آزادی رسانه‌ها در میان ۱۸۰ کشور جهان در جایگاه ۱۷۳ قرار دارد.

یکی از هدف‌های سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آلمان میانجی‌گری میان تهران و ریاض اعلام شده که روابط‌شان پس از حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان در ایران به شدت متشنج شده است.

طرح مسئله حقوق بشر

اشتاین‌مایر معتقد است، به‌رغم نقض شدید حقوق بشر در جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، تنش‌زدایی در روابط این دو کشور برای ثبات و امنیت منطقه اهمیت بسیار دارد.

او روز گذشته به روزنامه آلمانی “ولت ام زونتاگ” گفت: «حتا برای منافع خودمان هم که شده باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا این بحران دامنه‌ای افسارگسیخته پیدا نکند و از امکانات خود استفاده کنیم تا مسیرهای گفت‌وگو حفظ شوند و زمینه برای برقراری اعتماد [میان ایران و عربستان] فراهم آید.»

وزیر خارجه آلمان در واکنش به انتقادهایی که از سفر قبلی او به تهران و ریاض شده اعلام کرد که در سفر آینده خود به ایران و عربستان، “مسائل را با صراحت تمام” مطرح خواهد کرد.

او افزود، گفتن این که “نمی‌خواهیم با کشورهایی که تصوری دیگری از حقوق بشر، آزادی بیان و نقش زن دارند، سر و کار داشته باشیم، و نمی‌خواهیم دستان خود را آلوده کنیم” کار راحتی است اما به حل “مناقشه‌های خطرناک” کمکی نمی‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که برای اشتاین‌مایر اهمیت دارد که در این

دور از سفرهای منطقه‌ای او موضوع حقوق بشر نیز مطرح شود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.