کارگران معترض مس خاتون آباد را آزاد کنید!

سه شنبه, 13ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

mess-khatunabad

کارگران معترض مس خاتون آباد باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند

۲۸ کارگر معترض مس خاتون آباد از روز سه شنبه ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ در بازداشت به سر می برند. طبق گزارشات موجود و اظهارات وکیل برخی از کارگران بازداشتی، تا کنون در مورد سرنوشت این کارگران تصمیمی از جانب مقامات حکومتی گرفته نشده است و خانواده های آنان کماکان پیگیر وضعیت آنان هستند.

کارگران شرکتهای اقماری مس خاتون شهر بابک حدود ۴ سال با حقوق پایین به امید جذب در پروژه پالایشگاه کار کرده اند. سعد محمدی مدیر عامل اسبق شرکت مس در ابتدای کار پروژه، قول جذب تمام این کارگران را به هنگام راه اندازی شرکت داده بود، اما سال گذشته مجتمع مس برای تامین نیروی مورد نیاز این شرکت، برگزاری آزمون را در دستور کار قرارداد. کارگران با آگاهی از این که برگزاری آزمون استخدامی می تواند امنیت شغلیشان را با تهدید جدی مواجه کند، طی یکسال گذشته همراه با خانوادهایشان در اعتراض به بلاتکلیفی و تضمین امنیت شغلی بارها دست به تجمع زدند.

سرانجام در ۱۱ اسفند ماه سال ۱۳۹۳ کارگران بدنبال وعدهٔ مسئولین مبنی بر تضمین امنیت شغلیشان، در آزمون استخدامی این شرکت ثبت نام کردند. اما ۳۲۰ کارگر مجتمع ذوب مس خاتون آباد پیش از برگزاری آزمون، در ۳۱ تیرماه سال جاری از کار اخراج شدند. سپس کارخانه ذوب مس خاتون آباد در ۲۴ مهرماه سال جاری آزمونی را برگزار کرد که تنها ۲۸۰ نفر از کارگران اخراجی شرایط شرکت در آزمون را کسب کردند و از این تعداد نیز فقط ۱۵۰ نفر موفق شدند که به سر کار بر گردند. بدین ترتیب ۱۷۰ کارگر کارخانه ذوب مس خاتون آباد بیکار شدند که ۱۳۰ نفرشان در آزمون نیز شرکت کرده بودند.

دور اخیر اعتراضات کارگران از اواخر دی ماه آغاز شد. با تداوم این اعتراضات که با حضور خانواده های کارگران همراه بود، مامورین انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی روزسه شنبه ۶ بهمن ماه به جان کارگران معترض افتادند و ۲۸ نفر از آنان را بازداشت کردند که بنا برآخرین خبرها همچنان دربازداشت بسر می برند.

کارگران مجتمع مس خاتون آباد از سالهای پیش با معضل بنیادی کار بسیار سخت و عدم امنیت شغلی مواجه بوده اند و مطالبات آنها یا با سرکوب های شدید و خونین روبرو شده است و یا در سالهای اخیر با وعده و وعیدهای مختلفی از جانب مدیریت مجتمع و نیز مسئولین حکومتی بی پاسخ مانده است. کارگران ایران و جهان به یاد دارند که در پی اخراج ۲۰۰ نفر از کارگران مجتمع مس خاتون آباد در شهرک بابک کرمان در سال ۱۳۸۲ (ژانویه ۲۰۰۴ ) کارگران اخراجی به همراه خانواده هایشان دست به اعتصاب و تحصن زدند. کارگران بعد از این حرکت اعتراضی، از آنجا که به خواست خود نرسیده بودند، جاده خاتون آباد به شهر بابک را بستند. در این هنگام نیروهای سرکوب گر جمهوری اسلامی از جمله با استفاده از هلی کوپتر خود را به محل رساندند، به کارگران هجوم بردند و با ضرب وشتم آنان را پراکنده کردند. کارگران سپس در مقابل فرمانداری شهر بابک تجمع کردند. نیروی های سرکوب رژیم این بار کارگران را به گلوله بستند و چهار نفر از کارگران و یک کودک را کشتند. خبر کشتار کارگران خاتون آباد توسط رژیم اسلامی سرمایه بلافاصله در سطح بین المللی منتشر شد و کارزاری جهانی علیه این جنایت رژیم به راه افتاد.

مبارزات کارگران مس خاتون آباد در طی تمامی این سالها همچنان ادامه داشته است؛ کارگران مس خاتون آباد نه تنها با معضلاتی همچون حداقل دستمزد چندین برابر زیر خط فقر، نداشتن امنیت شغلی و اخراج و بازداشت مواجه بوده اند، بلکه بنا به شرایط سخت و آلودگی محیط کار، بسیاری از آنها از بیماریهای مختلف رنج می برند. بعلاوه مقامات حکومتی با بکارگیری سیاستهای تفرقه افکنانه و تبعیض نسبت به کارگران با سابقه بومی، همواره تلاش کرده اند از اتحاد و همبستگی بین کارگران بومی و غیر بومی در مبارزه مشترک برای بهبود شرایط کار جلوگیری کنند. تنها اتحاد بین همه کارگران مس خاتون آباد (بومی و غیر بومی) و شرکت گسترده خانواده ها در این مبارزات و همزمان حمایت دیگر کارگران در ایران و در سطح بین المللی می تواند سیاستهای ضدکارگری رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی را به شکست بکشاند.

افشای سرکوب گریها و جنایات رژیم علیه کارگران ایران و کارزار برای آزادی کلیه کارگران زندانی از جمله کارگران بازداشت شده مس خاتون آباد باید هر چه بیشتر گسترش یابد. بعلاوه و در همان حال، بیش از پیش ضروری است که درتلاش برای تقویت اتحاد و همبستگی میان کارگران و برای ایجاد تشکلات مستقل کارگری، ماهیت تشکل های به اصطلاح کارگری اما وابسته به رژیم همچون خانه کارگریها، مجمع نمایندگان و انجمنهای صنفی دست ساز که شریک کارفرماها و دولت هستند را در سطح جهانی افشا کرد.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران
۳۱ ژانویه

***
خروج کارگران زیر ۲۹ سال فارغ التحصیل دانشگاه از شمول قانون کار در دستورکار برنامه ششم تحت لوای کارورز!

پیشنهاد دولت درهمین رابطه:
– افزایش دوره آزمایشی کاراز۳ماه به۲سال*
– حذف قرارداد کار
– اجازه اخراج آسان شاغلان بالای لیسانس به کارفرمایان

پس از حذف طرح کاهش حقوق شاغلان زیر ۲۹ سال در پیشنویس برنامه ششم، حالا دولت به دنبال ۸ برابر کردن دوره کارآموزی، حذف قراردادهای کار و اجازه اخراج آسان شاغلان بالای لیسانس به کارفرمایان است.

تصور کنید پس از مدت ها دوندگی و گرفتاری، کاری را پیدا کرده اید ولی نمی توانید روی آن به عنوان یک شغل حساب کنید. نه بیکار حساب می شوید و نه شاغل؛ تازه آینده روشنی هم ندارید و با وجود اینکه هر روز صبح باید در محل کار حاضر و مانند بقیه نیروها کار کنید، اما حقوق بسیار ناچیزی به شما پرداخت می شود و در مورد شما تبعیض حقوقی وجود دارد.

کارفرما در قبال آینده شغلی تان تعهدی ندارد و با همه اینها دولت برای جلب رضایت کارفرما برای اینکه به شما اجازه ورود و فعالیت در محیط کار را بدهد بابت جذب شما، کارفرما را از پرداخت حق بیمه و سهم بیمه بیکاری به مدت ۲ سال معاف می کند. اگر همه اینها را قبول دارید، باید حداقل تا لیسانس درس خوانده باشید، تا شاید جایی شما را قبول کند.

در دوره ای که دو سال است، حتی اگر لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هم داشته باشید قراردادی حتی به صورت موقت هم با شما به امضا نمی رسد و شما تنها به عنوان یک کارروز معمولی شناخته می شوید. مطالبه مزد واقعی را هم که نمی توانید بکنید چون کارفرما شما را به عنوان نیروی اصلی نپذیرفته، ولی به شما تعهدات کاری در حد دیگران واگذار می کند و از شما مسئولیت می خواهد!

برزخی بین بیکاری و اشتغال

احتمالا پس از دوران دو ساله ای که به صورت نیروی کارورز پذیرفته شدید، چون کارفرما تعهدی در قبال شما ندارد می تواند در صورت صلاحدید به آسانی اخراجتان کند و مسئولیتی هم متوجه وی نباشد. همه اینها در حالی است که دوره آزمایشی در قانون کار تنها ۳ ماه پیش بینی شده و دوره های گذشته کارورزی نیز یکسال بوده است.

بنابراین در چنین شرایطی، فرد نه تنها دچار سرگردانی و دغدغه دائمی بیکاری است؛ بلکه کارفرما نیز اجازه یافته تا دوره آزمایشی جذب نیروی کار را به بیش از ۸ برابر افزایش دهد و از ۳ ماه به ۲ سال برساند. یعنی اگر تا به امروز باید ۳ ماه سرگردانی به عنوان نیروی کار آزمایشی را تحمل می کنید، حالا باید تحملتان را به دو سال افزایش دهید و پس از آن هم شاید اخراج شدید!

اگر فکر می کنید اینگونه کار کردن دیگر آخر گرفتاری و بدشانسی و نشان دهنده بدترین شرایط بازار کار کشور است، این موضوع در قالب بند ۵ ماده ۱۵ قانون برنامه ششم توسعه از سوی دولت برای فراهم شدن شرایط ورود متقاضیان شغل به بازار کار کشور پیشنهاد شده و چه بسا پس از تایید نهایی به اجرا هم گذاشته شود.

بند ۵ ماده ۱۵ لایحه برنامه ششم توسعه

برای ترغیب کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی به جذب نیروی کار جوان، کارفرمایانی که طی برنامه ششم توسعه نسبت به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی به صورت کارورزی اقدام نمایند، از پرداخت سهم کارفرما و بیمه بیکاری برای مدت دو سال از تاریخ شروع به کار معاف می باشند. آئین نامه اجرایی این تبصره شامل شیوه معرفی، زمینه های کاری اولویت دار، نحوه تامین هزینه و سایر موارد به پیشنهاد سازمان (سازمان مدیریت و برنامه ریزی) و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب هیئت وزیران می رسد.

بخشی ازیک گزارش مهربتاریخ۱۲بهمن
*ماده ۱۱ قانون کار:

طرفین میتوانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هریک از طرفین حق دارد، بدون اخطار قبلی و بی آنکه الزام به پرداخت خسارت داشته باشد، رابطه کار را قطع نماید. در صورتیکه قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.

تبصره ۱
مدت دوره آزمایشی باید قرارداد کار مشخص شود. حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر یکماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا سه ماه میباشد.

***
تجمع کارگزاران بیمه کشاورزی مقابل مجلس برای تامین امنیت شغلی!

خطربیکاری بیخ گوش بیش از۳۳۰۰ کارگزار بیمه کشاورزی!

صبح امروز۱۲بهمن ماه، بیش از ۵۰۰ نفر از کارگزاران صندوق های بیمه کشاورزی به دلیل نگرانی ازاخراج وبیکارشدن و برای تامین امنیت شغلی ، مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

کارگزاران بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه در جریان اجتماعات اعتراضی قبلی از مسئولان وعده گرفته بودند که به مشکل استخدامی آنها رسیدگی می شود، افزودند: این درحالی است که اکنون زمزمههایی مبنی براخراج ۷۵ درصدی جمعیت ۴۵۰۰ نفری کارگزاران صندوق های بیمه کشاورزی شنیده میشود.

آنها افزودند: از موضوع احتمال این اخراج گسترده در جلسهای که به تازگی در تاریخ ششم بهمن اعضای هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی و مدیرعاملین شرکت های خدمات بیمه ای خوزستان و ۳۰ نماینده از کارگزاران داشتهاند، باخبر شدهاند و همین موضوع باعث تشدید نگرانیهای آنها و برپایی اجتماع اعتراضی امروز شده است.

به گزارش۱۲بهمن ایلنا،تعدادی از این کارگزاران گفتند: بیش از ۵۰۰ نفر هستیم که به نمایندگی از جمعیت ۴۵۰۰ نفری کارگزاران صندوق بیمه های کشاورزی شاغل در سراسر کشور از ساعت ۹صبح امروز برای تامین امنیت شغلی خود مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی حاضر شدهایم.

آنها بابیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از جمعیت کارگزاران صندوق بیمههای کشاورزی بیش از ۱۰ سال است که در استخدام بانک کشاورزی هستند، افزودند: با وجود این همکاری به نسبت طولانی، در حال حاضر از امنیت شغلی خود مطمئن نیستیم.

کارگزاران بیمه صندوق های کشاورزی افزودند: پیش از این از مسئولین بانک کشاورزی خواسته بودیم که بجای کارکنان بازنشسته بانک کشاورزی، گروهی از کارگزاران را جایگزین کند اما نهتنها تا به امروز این اتفاق نیفتاده است بلکه از مدتی قبل زمزههایی در خصوص اخراج جمعیت کارگزاران کنونی به گوش میرسد.

آنها با اشاره به اینکه در جریان اجتماعات اعتراضی قبلی از مسئولان وعده گرفته بودند که به مشکل استخدامی آنها رسیدگی می شود، افزودند: این درحالی است که اکنون زمزمه هایی مبنی براخراج ۷۵ درصدی جمعیت ۴۵۰۰ نفری کارگزاران صندوق های بیمه کشاورزی شنیده میشود.

آنها افزودند: از موضوع احتمال این اخراج گسترده در جلسهای که به تازگی در تاریخ ششم بهمن اعضای هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی و مدیرعاملین شرکت های خدمات بیمه ای خوزستان و ۳۰ نماینده از کارگزاران داشتهاند، باخبر شدهاند و همین موضوع باعث تشدید نگرانیهای آنها و برپایی اجتماع اعتراضی امروز شده است.

به گفته این کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی ،وضعیت شغلی آنها به گونه ای است که مانند کشاورزان فصلی نیست و جزء مشاغل سخت و مستمر است و با توجه به شرایط راههای روستایی در کنار بدی های جوی و آب و هوایی باعث شده است تا تردد هر روزه آنها به یکی از مشاغل سخت و زیان آور تبدیل شود اما تمام خدمات آنها نادیده گرفته شود.

***
کارگران معدن زمستان یورت در ششمین روز اعتصاب نمایندگانشان رابه شاهرود اعزام کردند!

در ششمین روز از اعتصاب کارگران معدن ذغال سنگ زمستان یورت، تعداد یازده نفر از این کارگران به نمایندگی از سوی همکاران خود برای پیگیری مطالباتشان به شهرستان شاهرود رفتند.

به گزارش۱۲بهمن ایلنا،یکی از کارگران این واحد معدنی با اعلام این خبر گفت: حدود ۲۰۰ کارگر هستیم که بابت نزدیک به ۱۱ ماه معوقات مزدی از کارفرما طلبکاریم.

وی بابیان اینکه کارفرمای این واحد معدنی (زمستان یورت شمال غرب وشرق) بابت تامین ذغال سنگ مورد نیاز معدن البرز شرقی طلبکار است، افزود: در مجموع شرکت ذوب آهن اصفهان در مقام خریدار ذغال سنگهای استخراجی به معدن البرز شرقی و زمستان یورت بدهکار است.

این کارگر زمستان یورت افزود: در نتیجه همین بدحسابی پرداخت مطابلبات مزدی ما به تاخیر افتاده است و در روزهای اخیر کارگران زمستان یورت به اتفاق اعضای خانواده خود با برپایی اجتماعات اعتراضی مقابل فرمانداری شهرستان آزادشهر استان گلستان پیگیر مطالبات مزدی خود شده اند.

طبق اظهارات این کارگر دلیل ادامه پیدا کردن اعتراض آنان این است که تا این لحظه اقدام مشهودی از سوی کارفرما و مسئولان اداری شهرستان برای وصول معوقات مزدی آنها صورت نگرفته است.

***
ادامه اعتصاب کارگران معدن طزره برای هفتمین روز!

تجمع دیروز کارگران معدن طزره در ششمین روز اعتصابشان مقابل فرمانداری شاهرود با وعده مسئولان برای پیگیری مطالباتشان خاتمه یافت.اما این کارگران امروز۱۲بهمن به اعتصابشان ادامه داده واز رفتن برسرکار خود خود داری کردند.

به گزارش۱۲بهمن ایلنا بنقل ازکارگران معدن طزره،به دنبال وعده هایی که روز گذشته مسئولان فرمانداری شهرستان شاهرود برای پیگیری مطالبات کارگران دادهاند، از روز گذشته معترضان به اجتماع اعتراضی خود خاتمه دادند.

با این حال گفته می شود که به غیر کارگران واحدهای ایمنی و حفاظت معدن که حضور آنها همواره در معدن ضروری است سایر کارگران معدن طزره همچنان در محل کار خود نیستند.

پیشتر برابر اخباری که کارگران معدن طزره داده بودند؛ این کارگران از روز ششم بهمن ماه تا روز گذشته یازدهم بهمن هر روز در محل کار خود اجتماع اعتراضی برپا میکردند که روز گذشته این اجتماع اعتراضی به مقابل ساختمان فرمانداری شاهرود منتقل شد.

این کارگران خواهان وصول مطالبات معوقه خود هستند و از قرار وعدهای که روز گذشته در جریان برپایی آخرین تجمع اعتراضی به آنها داده شده است، مسئولان اداری شهرستان شاهرود به اتفاق کارفرمای معدن طزره در روزهای آینده در مورد رسیدگی به مطالبات کارگران تشکیل جلسه خواهند داد.

***
تجمع اعتراضی کارگران مجتمع کشت وصنعت نی شکر هفت تپه برای دومین روز متوالی!

صبح امروز۱۲بهمن ماه، بیش از ۲۵۰ نفر از کارگران بخش صنعتی وکشاورزی «مجتمع نی شکر هفت تپه» برای دومین روز متوالی در اعتراض به پرداخت نشدن ۲ ماه معوقات مزدی و مزایای پاداش و بهرهوری سالهای ۹۳ و۹۴ مقابل ساختمان اداری این مجتمع تجمع کردند.

به گزارش۱۲بهمن ایلنا،یکی از این کارگران با یادآوری اجتماع اعتراضی که روز گذشته با مشارکت او و تعداد دیگری از همکارانش برپا شده بود، گفت: مدیران مجتمع نی شکر هفت بهدنبال یافتن راهی برای پایان دادن اعتراضات هستند و این در حالی است که کارگران معترض خواهان روشن شدن وضعیت مطالبات مزدی خود هستند.

او افزود:دیروز کارفرما در پاسخ به خواسته کارگران معترض وعدههایی داد که از نظر کارگران خلاف واقع به نظر میرسد و برای همین اعتراض امروز هم ادامه یافت.

این کارگر مجتمع هفتتپه در ادامه خبر داد: همزمان با اجتماع امروز، تعدادی از کارگر نیبر مجتمع که ماهیت کارشان فصلی است نیز در مزارع محل کارشان همراه با کارگران تجمع کننده در مقابل ساختمان اداری، اجتماع اعتراضی برپا کرهاند.

***
تجمع کارکنان شهرداری صیدون مقابل فرمانداری باغ ملک دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق!

روزیکشنبه۱۱بهمن،حدود بیست تن از کارکنان شهرداری صیدون به علت عدم پرداخت حقوق و دستمزد خود ،مقابل فرمانداری باغملک تجمع کردند.

به گزارش۱۱بهمن، باغملک نیوز تعدادی از نیروهای اجرایی شهرداری صیدون به دلیل عدم پرداخت مطالبات صبح روزیکشنبه مقابل فرمانداری شهرستان باغ ملک تجمع کردند.

یکی از این کارگران به نمایندگی از تجمع کنندگان گفت: ما حقوق ۷ ماه خود را دریافت نکردهایم و با توجه به مشکلاتی که داریم در تهیه هزینه های زندگی خودمان درمانده ایم.

وی افزود : پرداخت نشدن حقوق ، زندگی را بر ما و خانواده هایمان بسیار سخت کرده است به طوری که دیگر پس اندازی هم برای هزینه کردن باقی نمانده است و فرزندان من به علت فقر مالی توان مدرسه و دانشگاه رفتن را ندارند از مسئواین می خواهیم پیگیر مشکل ما باشند.

یکی دیگر از نیروهای شهرداری دقیق تر به حقوق پرداخت نشده خود اشاره می کند و می گوید: حقوق ۴ ماه از سال ۹۲ و ۵ ماه از سال ۹۵ را طلبکار هستیم .

شهر صیدون در استان خوزستان قرار دارد ،این شهر از توابع شهر باغملک است. فاصله ی این شهرتا اهواز(مرکز استان خوزستان) حدود۱۴۴ کیلو متر وحد فاصل آن تا باغملک ۳۱ کیلومتر می باشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.