دروغ بزرگی به نام «توقف پروژه بهشت‌آباد»

سه شنبه, 20ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

behesht-abad

در حالی‌که وزارت نیرو پیشتر از توقف پروژه انتقال آب بهشت‌آباد سخن گفته بود، منابع مختلف این گفته رسمی را «دروغ» خوانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر نیرو دو هفته پیش اعلام کرد که«تونل بهشت‌آباد مطلقاً اجرا نمی‌شود، کار متوقف‌شده و هیچ‌وقت هم اجرا نخواهد شد.» اما الان معلوم شده که این پروژه و انتقال آب به شکل دیگری انجام خواهد شد.

عیسی بزرگ‌زاده معاون شرکت آب نیرو به خبرنگار خبرگزاری مهر گفت: «واقعیت پروژه بهشت‌آباد این است که این طرح به شکل تونل بلند اجرایی نمی‌شود و به‌جای آن از ترکیب خط لوله و تونل کوتاه استفاده می‌شود. باید بر این مطلب تأکید کنم که پروژه بهشت‌آباد دارای کد اجرایی است و شرکت آب نیرو با جدیت در ارتباط با این پروژه مشغول فعالیت است ضمن اینکه وزارت نیرو و ذی‌نفعان در این پروژه بر اجرای آن مصمم هستند.»

به این ترتیب، با انتقال آب کارون به استان‌های دیگر، مشکلات متعددی متوجه شهروندان چهارمحال بختیاری و خوزستان خواهد شد و دولت نیز پاسخگوی اهالی این دو استان نیست.

انتقال حوزه‌ به حوزه آب یکی از بلایای غیرطبیعی در تاریخ ایران است که باعث آسیب‌های بسیاری به محیط زیست شده است. چندی پیش، مهندس خسرو بندری، کارشناس مدیریت منابع آب گفت: «طرح انتقال آب از کارون به زاینده‌رود در پروژه‌ای به نام بهشت‌آباد که می‌خواهند یک‌هزار و صد میلیون آب را منتقل کنند. حتی نماینده شهرستان طبس در خراسان جنوبی، وعده داده به مردمش که آب از زاینده‌رود به اینجا خواهد آمد. به عبارت دیگر، از جنوب غربی ایران می‌خواهند آب را به شمال شرقی ایران منتقل کنند. یکی از جنون‌آمیز‌ترین رفتارهاست. ضمن این که به شدت به محیط‌زیست هر دو طرف لطمه می‌زند.»

مهندس بندری در ارتباط با مشکلاتی که این طرح برای رودخانه کارون ایجاد می‌کند گفت: «رودخانه با سختی از این رسوبات خودش را نجات می‌دهد تا به خلیج فارس برسد. متاسفانه انتقال آب رودخانه کارون به زاینده‌رود هم عامل دیگری است، یکی از وحشتناک‌ترین فعالیت‌ها از نظر مهندسی آب و محیط‌زیست است. با انتقال حوضه به حوضه، شما دو عرصه را تحت تاثیر چیزی قرار می‌دهید که به هیچ‌وجه طبیعی نبوده و مشکلاتی ایجاد کرده است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.