آزیتا راجی، بانکدار سابق ایرانی سفیر ایالات متحده آمریکا در سوئد شد

جمعه, 23ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

azita-raji

سنای آمریکا سرانجام روز جمعه صلاحیت آزیتا راجی، بانکدار سابق ایرانی، را که یک سال پیش از سوی باراک اوباما، به عنوان سفیر ایالات متحده در سوئد معرفی شده بود، تأیید کرد.

باراک اوباما آبان سال ۹۳، خانم راجی و پنج نامزد دیگر را به عنوان سفیر و نماینده در سفارتخانه‌های ایالات متحده و نهادهای بین‌المللی به سنا معرفی کرده بود ولی به دلیل مخالفت سناتور تد کروز، از نامزدهای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری، روند تأیید آن‌ها متوقف شده بود. سناتور کروز سرانجام روز جمعه از مخالفت خود دست کشید.

آزیتا راجی که در تهران متولد شده و سال‌های نخست زندگی‌اش را در ایران گذرانده است، دانش‌آموخته لوزان سوئیس است و ۱۷ سالگی راهی آمریکا شده است.

به گفته کاخ سفید، وی متخصص امور راهبردی در بازرگانی‌ است، تجربه بین‌المللی و اجرایی در امور مالی و بازار جهانی دارد و در چندین بانک، مؤسسه مالی و اقتصادی عضو هیئت مدیره بوده است.

سفیر جدید آمریکا در سوئد، مدرک کارشناسی‌اش را در معماری و زبان فرانسه از کالج بارنارد دانشگاه کلمبیا، و مدرک کار‌شناسی ارشد خود را در زمینه امور مالی از دانشکده اقتصاد‌‌ همان دانشگاه گرفته است.

وی در سال ۲۰۱۲ از فعالان کمپین انتخاباتی باراک اوباما برای رقابت‌های ریاست جمهوری بود و توانست صد‌ها هزار دلار کمک مالی برای این کمپین جمع‌آوری کند. به گفته کاخ سفید، وی در سال ۲۰۰۸ نیز در کمیته ملی دموکرات‌ها فعال بود.

خانم راجی علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان‌های فارسی و فرانسه نیز تسلط دارد و قرار است ظرف شش ماه آینده کار خود را در سفارت آمریکا در استکهلم آغاز کند.

او نخستین سفیر زن آمریکا در سوئد است و همچنین نخستین آمریکایی ایرانی‌تباری است که سفیر ایالات متحده می‌شود.

خانم راجی جانشین، مارک برژینسکی فرزند زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا می‌شود.

وی هم اکنون همراه همسرش در شمال کالیفرنیا زندگی می‌کند، و پنج فرزند و شش نوه دارد.

به رغم تأیید صلاحیت آزیتا راجی و پنج سفیر و نماینده دیگر آمریکا، چند نامزد بلندپایه دیگر همچنان منتظر تأیید نهایی از سوی سنا هستند که از جمله آنها می‌توان به کمیسیونر تشکیلات دارویی و غذایی آمریکا، و همچنین آدام زوبین، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی اشاره کرد.

از جمله مخالفان نامزد پیشنهادی برای پست کمیسر غذا و داروی آمریکا، برنی سندرز، سناتور ورمونت و نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست.

در عین حال دموکرات‌های سنای آمریکا بار‌ها انتقاد کرده‌اند که جمهوریخواهان نامزدهای معرفی شده از سوی دولت را در تعلیق نگهداشته‌اند تا برنامه‌های باراک اوباما را در سال آخر ریاست جمهوری‌اش تضعیف کنند.

سنگ‌اندازی سناتور تد کروز در مسیر تأیید نامزدهای وزارت امور خارجه آمریکا، بخشی از مخالفت وی با قرارداد تاریخی میان ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا بر سر حل‌وفصل برنامه هسته‌ای تهران بود که تیرماه امسال در وین به دست آمد.

فیل نوواک، سخنگوی کروز، روز جمعه اعلام کرد این سناتور پس از آن از مخالفت خود دست کشید که سنا لایحه پیشنهادی وی مبنی بر نامگذاری میدان مقابل سفارت چین در واشینگتن به نام «میدان لیو ژیابو» را تأیید کرد.

لیو ژیابو، فعال چینی و برنده جایزه صلح نوبل است که به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت در زندان به سر می‌برد.

نوواک افزود که سناتور کروز همچنان به مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.
از: رادیو فردا

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.