مهمانان خارجی به استقبال موسیقی بلوچی رفتند

سه شنبه, 27ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

musighi-baluchi

هنگامی که گروه نوازندگان «ساحل مکران» با لباس‌های محلی یک‌دست سفید بلوچی روی صحنه آمدند، همه حاضران حتی مهمانان خارجی هیجان‌زده شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، یکی از نامدارترین نوازندگان موسیقی نواحی در بلوچستان، در حالی در ششمین روز جشنواره موسیقی فجر روی صحنه آمد که بسیاری از صندلی‌ها خالی بودند؛ اما در عین حال، تعداد قابل توجهی از مهمانان خارجی برای دیدن این اجرا در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران حضور داشتند.

«محمد اسحاق بلوچ‌نسب» که پیش از این از او به‌عنوان خنیاگر برتر تقدیر شده بود، یکی از مهم‌ترین داستان‌های مربوط به منطقه بلوچستان را که به حدود ۵۰۰ سال پیش تعلق دارد، روایت کرد.

آخرین راوی شاعر بلوچستان با نشستن روی یک پا و قرار دادن تنبوره روی پای دیگرش، به زبان بلوچی داستان پرفراز و نشیبی را تعریف کرد و همراه با صدای او، موسیقی هم دچار نوسان می‌شد.

در اجرای گروه «ساحل مکران» مهمانانی از کشورهای هلند، دانمارک، پاکستان، عمان، ژاپن و بلژیک حضور داشتند.

چند مهمان خارجی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که «این موسیقی به زبان بلوچی اجرا شد و شما معنی آن را متوجه نشدید، با این وجود آیا کنسرت برای‌تان خسته‌کننده بود؟» گفتند: نه‌تنها خسته‌کننده نبود، بلکه بسیار هم از آن لذت بردیم.

محمد اسحاق بلوچی‌نسب بعد از اجرای دومین داستان محلی، خطاب به حاضران گفت، اگر اجازه بدهید گروه ما از خدمت‌تان مرخص شود؛ اما مخاطبان با تشویق از آن‌ها خواستند تا قطعه‌ای دیگر را هم اجرا کنند.

«بلوچ‌نسب» از آخرین راویان شاعر بلوچستان است که از سن ۱۴ سالگی این کار را یاد گرفت. همچنین در حوزه موسیقی نواحی بلوچستان، «شیرمحمد اسپندار» یکی دیگر از نوازندگان مطرح این نوع موسیقی است که موفق به کسب دکتری افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه شده و در حال حاضر وضعیت جسمی خوبی ندارد.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.