اخراج کارگران و عدم پرداخت حقوق و مطالباتشان

یکشنبه, 9ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

eteraz-kargaran

۳۰کارگرمعترض فازهای۲۰و۲۱عسلویه اخراج شدند

حدود۳۰نفر از کارگران فازهای۲۰و۲۱عسلویه اخراج شدند. این کارگران اخراجی به همراه دیگر همکاران معترض خود در اجتماعات روزهای اخیر پیگیر معوقات مزدی شده بودند که روز پنجشنبه از کار اخراج میشوند. کارگران مورد نظر در استخدام آن گروه از پیمانکارانی بودند که تا این لحظه از اجرای دستور العمل وزارت نفت خودداری کرده اند.

به گزارش۸اسفندایلنا،علیرغم دستور کتبی وزارت نفت مبنی بر لزوم پرداخت معوقات مزدی کارگران پیمانکاری عسلویه قبل از پنجم اسفندماه، مطالبات مزدی کارگران در فازهای مختلف پرداخت نشده باقی مانده است.

از قرار معلوم، با وجود دستور کتبی وزارت نفت مبنی بر لزوم پرداخت معوقات مزدی کارگران پیمانکاری تا قبل از پنجم اسفندماه، بخشی از پیمانکاران هنوز از پرداخت مطالبات کارگران خودداری کرده اند.

دست کم این گروه از پیمانکاران در پروژههای مستقر در فازهای ۱۴، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ منطقه ویژه عسلویه فعالیت دارند که کارگران آنها تاکنون در روزهای گذشته برای دریافت معوقات مزدی خود تجمعات صنفی جداگانهای را برپا کرده ادند.

در عین حال منابع خبری،از اخراج حدود سی نفر از کارگران فازهای ۲۰ و ۲۱ خبر داده و میگویند: کارگران مورد نظر در استخدام آن گروه از پیمانکارانی بودند که تا این لحظه از اجرای دستور العمل وزارت نفت خودداری کرده اند.

از قرار معلوم این کارگران اخراجی به همراه دیگر همکاران معترض خود در اجتماعات اعتراضی روزهای اخیر پیگیر معوقات مزدی شده بودند که روز پنجشنبه از کار اخراج میشوند.

موضوع اخراج کارگران مورد نظر در حالی مطرح میشود که پیش از این فعالان کارگری منطقه ویژه عسلویه نسبت به بروز چنین اتفاقی هشدار داده بودند و در مقابل یکی از مسئولان منطقه پارس جنوبی نیز اعلام کرده بود که طبق مقررات همه پیمانکاران و کارفرمایانی مشمول، ملزم به اجرای دستور العمل یادشده هستند و در صورت خودداری با آنها برخورد خواهد شد.

***
اتحادیه آزاد کارگران ایران: پاسخ جنبش کارگری به زندان و خشونت، شدت بخشیدن جسورانه به مبارزات متحد و همبسته ست

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم کردن شدید این احضار و بازداشت و بگیر و ببندها و زندانی کردن کارگران و معلمان ٬ خواستار آزادی فوری و بی قید وشرط و رفع تعقیب قضائی از همه کارگران و معلمین دربند میباشد.

پاسخ جنبش کارگری به زندان و خشونت، شدت بخشیدن جسورانه به مبارزات متحد و همبسته ست

به دنبال مبارزات گسترده و حق طلبانه ی معلمان و پرستاران به عنوان بخشهائی از طبقه کارگر همراه با اعتراضات وسیع کارگران در بخشهای مختلف کارگری طی یک سال گذشته در سراسر ایران که در تقابل با آنها همه دستگاهها و ارگانهای سرکوب بسیج شدند و نهایت تقلایشان برای یورش به تجمعات، بازداشت، محاکمه، صدور احکام و زندانی کردن رهبران اعتراضات به خصوص در نیمه دوم سال جاری به کار گرفتند٬ حالا در هفته های پایانی سال و در حالیکه از زمان صدور احکام زندان برای داوود رضوی و عثمان اسماعیلی ۱۰ روز نمی گذرد، احکامی دیگر برای دو تن از فعالین طبقه کارگر، اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان و رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از سوی دستگاه قضائی صادر گردیده است.

اسماعیل عبدی دبیرکانون صنفی معلمان ایران که ازتیرماه گذشته دربازداشت موقت به سر میبرد٬ درشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و همچنین رضاشهابی جدا از شش سال زندان قبلی که توأم بافشارها و صدمات جسمی بود اینک در پرونده ای دیگرحکم یکسال زندان صادر و توسط شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظرتأیید شده است. رضا شهابی به علت اعتصاب غذا ها و فشارهای فیزیکی که در دوره های قبلی زندان بر وی اعمال شده با تأیید پزشک متخصص تحمل شرایط زندان را ندارد. ضمن اینکه هم اکنون به حکم دادگاه به دور از همسر و فرزندانش در شهر شبستر در تبعید بسر می برد

بدون تردید این گستردگی از دامنه تقابل خشونت بار نسبت به اعتراضات جاری، پیش از هر چیز وسعت، استحکام و قدرتمندی مبارزات طبقه کارگر را به نمایش می گذارد. مبارزاتی که سرمایه داری ناتوان از برآورده نمودن مطالبات پایه ای و اساسی ده ها میلیون انسان طلبکار را دچار مخمصه و دستپاچگی نموده است. باید واقعیت دست به خشونت زدن و بسیج کلیه نهادهای سرکوب را در موقعیت جدید جنبش کارگری دید که به هیچ وجه قصد تعدیل فشارهای اعتراضیش را ندارد و همچنان با شدت و حدت فزون تر تا رسیدن به اهدافش به پیش می رود. جنبش کارگری پاسخش به هر شیوه و با هر درجه ای از خشونت در سرکوب را از قبل داده و با جسارت و اعتماد به نفس بالاتر بر آن اصرار خواهد ورزید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم کردن شدید این احضار و بازداشت و بگیر و ببندها و زندانی کردن کارگران و معلمان ٬ خواستار آزادی فوری و بی قید وشرط و رفع تعقیب قضائی از همه کارگران و معلمین دربند میباشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران
۸ اسفند ۹۴

***
عدم پرداخت حقوق، شرایط نابسامان شغلی ومرگ یک کارگرراه آهن در حین کار بر اثر ایست قلبی

کارگران رجا از سکته قلبی و فوت یکی از کارگران فنی در حین کار در قطار فوق العاده پنجم مشهد به نام «علی گل نظر» در روز سه شنبه هفته گذشته خبر دادند و گفتند: معوقات مزدی و شرایط نابسامان شغلی در پایان سال و فشارهای وارده به این کارگر به حدی بوده است که در حین کار بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست می دهد.

به گزارش۸اسفندایلنا،کارگران پیمانکاری رجا، چندین ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند که پیگیری های آنها برای دریافت مطالبات مزدی تا کنون بدون نتیجه مانده است.

به گفته این کارگران میزان معوقات مزدی کارگران پیمانکاری رجا که در بخش های مختلف فنی و مهمانداری مشغول به کار هستند، بین دو تا چهار ماه متغیر است.

در همین رابطه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامه ای خطاب به مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ارسال کرده است که در آن، آمده است: پیمانکاران موطف به رعایت حقوق بنیادین نیروی کار و یکسان سازی پرداخت ها هستند و در صورت استنکاف، کارفرمای اصلی باید قانونا پاسخگوی مطالبات کارگران باشد.

در ارتباط با این موضوع، کارگران رجا از سکته قلبی و فوت یکی از کارگران فنی در حین کار در قطار فوق العاده پنجم مشهد به نام «علی گل نظر» در روز سه شنبه هفته گذشته خبر دادند و گفتند: معوقات مزدی و شرایط نابسامان شغلی در پایان سال و فشارهای وارده به این کارگر به حدی بوده است که در حین کار بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست می دهد.

خواسته کارگران پیمانکاری رجا پرداخت معوقات مزدی در روزهای باقیمانده از اسفندماه و پیش از پایان سال جاری است.

***
بیانیه شماره۷۷ کمیته دفاع از رضا شهابی: تشدید فشار و برخوردهای امنیتی علیه رضا شهابی

حکم یکسال زندان تعزیری رضا شهابی، عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده بود، توسط دادگاه تجدیدنظر تایید شد. صدور این حکم به دلیل شرکت در حوادث فروردین ماه سال ۹۳ بند ۳۵۰ زندان اوین در حالی است که رضا شهابی در آن زمان در وضعیت بسیار وخیم جسمی بسر میبرد و حتا توانایی حرکتی کوچک را نیز نداشت.

کمیته دفاع از رضا شهابی چنین برخوردهایی را در ادامه فشار بر فعالان جنبش کارگری و پرونده سازی علیه آنان میداند تا با ایجاد شرایط دشوار و امنیتی آنان را از تلاش برای کسب حقوق شان بازدارد. در حالی که حکم ۶ سال زندان رضا شهابی رو به اتمام است سیستم قضایی و امنیتی وی را به صدور احکام جدید تهدید نموده و عنوان کرده بود که اگر وی به هرگونه فعالیت ادامه دهد، سالها باید در زندان بماند؛ رضا شهابی که اکنون بنابر فشار نیروهای امنیتی دور از همسر و فرزندان در شهرستان زندگی میکند، همچنان از درد در ناحیه کمر و گردن رنج میبرد و با این تبعید عملاً امکان هرگونه تلاش برای کسب معاش خانواده اش را از دست داده است.

کمیته دفاع از رضا شهابی صدور حکم یکسال جدید رضا، تبعید و تهدید وی را به شدت محکوم و خواهان لغو فوری این حکم و توقف اینگونه برخوردهای ضدکارگری است.

کمیته دفاع از رضا شهابی
۸ اسفندماه ۱۳۹۴
k.d.shahabi@gmail.com

***
اعتصاب کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه همچنان ادامه دارد

اعتصاب کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه که از روز دوشنبه سوم اسفند ماه در اعتراض به خصوصی سازی این واحد تولیدی آغاز شده است امروز شنبه همچنان ادامه دارد.

کارگران بخش صنعتی این مجتمع برای چندمین بار درماه جاری دست از کار کشیده و تقریبا هر روز تولید را برای ساعتی متوقف کرده اند.
قابل یادآوری است که همین منبع طی گزارشی بتاریخ۵اسفند از پایان اعتصاب کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه دراعتراض به خصوصی سازی وعدم پرداخت۲ماه حقوق بدنبال وعده بهارستان نشین حوزه انتخابیه شوش، خبر داده بود.

گزارش امروز گزارش قبلی منبع فوق را تکذیب می کند وبدین ترتیب اعتصاب کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه ششمین روزش راپشت سرگذاشت.

به گزارش۸اسفند ایلنا، بیش از ۲۵۰ نفر از کارگران شیفت صبح بخش صنعت «مجتمع نیشکر هفت تپه» صبح امروز برای چندمین باردر ماه جاری در اعتراض به خصوصی سازی این واحد تولیدی مقابل ساختمان اداری این مجتمع تجمع کردند.

به گفته یکی از کارگران این واحد جدا از بحث نگرانی آنها از تصمیم دولت برای خصوصی سازی مجموعه هفتتپه، دست کم هنوز کارفرما بابت دستمزد ماههای دی و بهمن سال جاری و نیز پاداش پایان سال بیش از ۱۵۰۰ کارگر بدهکار است.

براساس اطلاعاتی که کارگران این واحد تولیدی دادهاند، مجتمع کشت و صنعت نی شکر هفت تپه در حال حاضر با کمبود نقدینگی مواجه است و به همین علت در پرداخت مطالبات مزدی کارگران خود با مشکل روبرو است.

به همین دلیل کارگران بخش صنعتی این مجتمع برای چندمین بار درماه جاری دست از کار کشیده و تقریبا هر روز تولید را برای ساعتی متوقف کرده اند.

به اعتقاد کارگران نی شکر هفت تپه ورود بخش خصوصی به این محیط صنعتی میتوان از منظر آنها به معنی تعطیلی این واحد صنعتی تلقی شود.

قابل یادآوری است که همین منبع طی گزارشی بتاریخ۵اسفند از پایان اعتصاب کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه دراعتراض به خصوصی سازی وعدم پرداخت۲ماه حقوق خبر داده بود.

***
تجمع کارگران اخراجی متروی اهواز (شرکت کیسون) مقابل استانداری خوزستان دراعتراض به عملکرد اداره کل تامین اجتماعی استان

امروز۸اسفند،کارگران اخراج شده قطارشهری اهواز با تجمع در مقابل استانداری خوزستان اعتراض خود را نسبت به عملکرد اداره کل تامین اجتماعی استان نشان دادند و خواستار حل مشکل بیمه بیکاری خود شدند.

به گزارش۸اسفند ایرنا ،یکی از کارگران متروی اهواز در این باره گفت: حدود ۳۹۰ کارگر این طرح چند ماه پیش از کار اخراج شده اند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۰ تا ۱۵۰ نفر از کارگرانی که بیکار هستند برای استفاده از بیمه بیکاری اقدام کرده اند، افزود: حدود سه ماه است که کارگران برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کل تامین اجتماعی استان مراجعه می کنند اما این اداره به بهانه های مختلف از این کار شانه خالی کرده است.

وی تصریح کرد: صندوق بیمه بیکاری برای این مواقع است و سازمان تامین اجتماعی موظف است که به بیمه شده ها خدمات بدهد اما این وظیفه خود را انجام نداده است.

وی اظهار کرد: اداره کل تامین اجتماعی مدعی شده که طرح متروی اهواز به اتمام رسیده و به دلیل پایان کار کارگران نمی توان به آنها بیمه بیکاری پرداخت کرد، این در حالیست که کارگاه مترو برقرار است و تعدادی زیادی از کارگران پیمانکار شرکت کیسون هنوز مشغول هستند.

به گفته وی، شرکت کیسون (پیمانکار متروی اهواز) تعداد زیادی از کارگران بومی را اخراج کرده و غیربومی ها هنوز بر سر کار هستند.

بر اساس این گزارش، شرکت کیسون (پیمانکار چینی قطار شهری اهواز) بیش از ۶۰۰ کارگر دارد که بیش از ۳۰۰ نفر آنها آبان ماه امسال اخراج شدند.

از زمان آغاز این طرح کارگران بیش از ۱۱ نوبت تجمع اعتراضی برای پرداخت نشدن حقوق خود داشتند. اختلاف بین کارفرما و پیمانکار متروی اهواز به مشکلات کارگری این طرح دامن زده است.

طرح قطار شهری اهواز از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و بر اساس آخرین وعده مسئولان، گام نخست متروی اهواز شامل هفت کیلومتر و شش ایستگاه قرار بود آبان ماه امسال به بهره برداری برسد اما این وعده محقق نشد.

پیش تر مجری این طرح وعده افتتاح گام نخست قطار شهری اهواز را در فروردین ماه ۱۳۹۳داده بود. شرکت چینی کیسون پیمانکار این پروژه و شرکت چینی نورینکو فاینانسور آن است. به دلیل پیشرفت نامناسب طرح متروی اهواز و اعلام نارضایتی، مسئولان استانی و وزارت کشور از این طرح خلع ید پیمانکار فعلی (کیسون) در دستور کار قرار گرفته است.

***
عدم پرداخت مطالبات ۵۰کارگراخراجی کارخانه نیک نخ سمنان پس از۲سال

با گذشت دو سال از اخراج ۵۰ نفر از کارگران کارخانه نیک نخ سمنان، هنوز مطالبات حقوقی از جمله حق سنوات کارگران اخراجی پرداخت نشده است.

به گزارش۸اسفند ایلنا، تعدادی از کارگران این واحد صنعتی گفتند: فروردین ماه سال ۹۳، ۵۰ نفر از کارگران کارخانه نیک نخ در استان سمنان، با تمدید نشدن قرارداد کار اخراج شدند.

به گفته این کارگران با وجود آنکه ۴ ماه بعد از تاریخ اخراج کارگران بیکار شده با طرح شکایت در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی وسایر مراجع قانونی سمنان پیگیر مطالبات معوقه خود شدند، اما کارفرما توانست با استفاده از مدارک تسویه حساب کارگران شاکی را محکوم کند.

این کارگران افزودند،کارفرما در زمان شروع به اخراج و تعطیلی کارخانه از آنها برگه سفید امضای تسویه حساب دریافت کرده بود در حالی که آنان در هنگام امضای برگه مذکور تنها بخشی از مطالباتشان را دریافت کرده بودند.

کارگران با بیان اینکه علاوه برسه مزد معوقه، عیدی پایان سال ۹۲ کارگران پرداخت نشده است در ادامه افزودند: کارفرمای کارخانه نیک نخ در زمان اشتغال مرتبا به کارگران وعده میداد که معوقات حقوقی آنان را پرداخت کند، اما نه تنها مطالبات حقوقی و سنواتی آنان برقرار نشد بلکه پس از چندی با ۵ تا ۶ سال سابقه کارشغلشان را نیز از دست دادند.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.