ما و سویس… تفاوت در کجای کار است؟

چهارشنبه, 12ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

zia-mesbah

 در سفر اخیر خود با هدف ارایه درس‌هایی از مدل اقتصادی سوییس همراه تعدادی از نمایندگان این کشور در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در حضور روسای دانشگاه، دانشکده علوم و دانشکده اقتصاد و هیات همراهش چنین آغاز سخن نمود:

&. تولید ناخالص سوییس ۶٠٠ میلیارد یورو است و جمعیت‌مان هشت میلیون نفر؛ ٨۴ درصد مردم ما بکارهای مفید اشتغال دارند که ٣٠ درصد بالاتر از متوسط کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه می باشد

(مقایسه تولیدناخالص ایران با جمعیت در شرایط فعلی باصطلاح قیاس مع الفارغ است و باتوجه به اثار بلند مدت برجام ۱ و در پی انتخابات بحث آفرین اخیرکه بر جام ۲ بایدش نامید، در سال آینده بایستی به آن پرداخت)

&. بخش خدمات، ٧۶ درصد از کل اقتصاد سوییس و بزرگ‌ترین بخش اقتصادی این کشور را تشکیل می‌دهد.

&. این شخصیت سیاسی – علمی گفت: سخنرانی من در مورد ارایه الگویی نسبت به اقتصاد سوییس است.

&. یکی از نقاط قوت توانایی اقتصاد سوییس این است که این کشور در نقل و انتقال و نگهداری از پول‌های خارجی فعال است اما در کشورهایی که نرخ تخصص در خدمات پایین است، اقتصاد نسبت به هرگونه نوسان و شوک بسیار ضعیف‌تر است.

اشنایدر ادامه داد:

&. واحد پولی کشورش از جمله قوی‌ترین و با ثبات‌ترین واحدهای پولی جهان است و این در حالی است که حجم بانک مرکزی این کشور نسبت به بانک‌های دیگر از نظر اندازه یسیار کوچک است.

&. دولت سوییس یک دولت با ساختار پایین و بالاست و ساختارهای حکومتی آن به شکل خوبی سازماندهی شده است.‌ گرچه برخی اقدام‌ها در سوییس زمان‌بر هستند اما این مسائل ثبات و روش‌مند بودن پروسه‌ها در این کشور را تضمین می‌کند.

&. او تاکید کرد که سازمان‌هایی کارآمد هستند که داخل خود بخش خصوصی دارند؛ آنها برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ورود این بخش به حوزه اقتصاد تاکید می‌کنند. سوییس یک نمونه دموکراتیک و موفق در این زمینه است.

&.اشنایدر توضیح داد: برای درک بهتر این موضوع باید ابتدا به ساختار ثبات سیاسی این کشور بپردازیم. کنترل فساد‌، حقوق مالکیت، از جمله مهم‌ترین شاخص‌های اقتصاد سوییس به حساب می‌آید. این موارد بدون داشتن دانشگاه‌های موفق و ارتباط خوب در حوزه تحصیل در کنار همکاری بین‌المللی در تحقیقات میسر نبوده.

&. دانشگاه‌های ما به سطوحی رسیده‌اند که توانستند تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این کشور داشته باشند. نظام آموزش سوییس از متخصصان با توانایی بالا استفاده می‌کنند. اگرچه دانشگاه‌های سطح بالا، آن هم در ساختار سیاسی مناسب، نمی‌توانند از بروز بحران‌های اقتصادی پیشگیری کنند اما این مسائل می‌توانند مقاومت و توانایی تحمل فشار در زمان بحران را افزایش دهند.

&. شرایط ساختار اقتصادی سوییس به گونه‌ای بوده است که بازار اشتغال این کشور توانسته از خود توانایی‌های خوبی در مقاومت در برابر بحران‌های اقتصادی در سال‌های ٢٠٠٨ و ٢٠٠٩ از خود نشان دهد. ساختار و شرایط بازار اشتغال در سوییس به گونه‌ای بود که باوجود ورود حجم قابل توجهی از نیروی کار خارجی، توانسته است به اشتغال مورد نیاز برای بخش داخلی خود هم پاسخ دهد.

&. اشنایدر توضیح داد که آنچه در دو روز گذشته در سفر خود در ایران دیدم چشم‌انداز مثبتی را نسبت به آینده همکاری با این کشور برای من ایجاد کرده است.

&. یکی از شاخص‌های اقتصادی سوییس سرمایه‌گذاری بالا در آموزش و تحقیقات است. از سوی دیگر تلاش‌هایی را در کشورمان داریم که با سرمایه‌گذاری چشم‌انداز مثبتی را نسبت به اشتغال برای قشر تحصیلکرده و امید به یافتن شغل مناسب برای نیروی کار خود ایجاد کنیم.

این سخنرانی هم، چون دیگر سخنرانی‌هایی که تقر یبا هر روز در پایتخت ایران انجام می‌شود، برگزار و تمام شد.

مردان اقتصادی مهمی در این سخنرانی حضور داشتند؛ مردان و زنان آینده‌ساز اقتصاد ایران شنونده سخنان رییس دولت یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بودند؛ اما به‌راستی این سخنان و نمونه‌های مشابهش تا چه اندازه می‌تواند بر چرخه اقتصاد ایران اثربگذارد؟

فرقی ندارد: مدل‌باوران دانشگاه شریف میزبان رییس‌دولت سوییس باشند یا نظریه ‌پردازان علامه؛ چپ‌های میانه‌روی دانشگاه تهران یا حلقه یاران بهشتی.

اکنون چه باید کرد:

امروز اقتصاد ایران بیش از سخن گفتن و شنیدن نیاز به مردان و زنان عملگرا داردو این واجب ترین برنامه دولت در شرایط بعداز انتخابات اخیر بایستی باشد تا پاسخگویی رای دهندگانرادر اواخر سومین سال دولت روحانی همراه اورد.

بیاد داشته باشیم تقریبا دو سوم اولین دوره دولت تدبیر و امید رو به پایان است و بایستی اصلاحات اقتصادی و آثار حفظ ارزش پول ملی لمس شود.

دولت مردان نبایستی پیام هفتم اسفند این جامعه هشیار، آرام و مو قعیت شناس را که بموقع به بی تدبیری ها پاسخ می دهد، از یاد ببرند و پیوسته بخاطر داشته باشند که با جامعه ای متحول، جوان، آگاه، متفکر، شاهد و پویا اما صبور مواجه اند و منافع ملی را بخوبی در هر موقعیتی تشخیص داده و از همه جهات انرا در عملیات خود لحاظ کرده اند.

این جامعه هماهنگ معتقداست که ارکان حکومت و متولیان امور الزاما بایستی مدیران ارشد را بر اساس شایستگی و شرایط احراز طبق استانداردهای جهانی کشف و منصوب و پیوسته پاسخگوی اعمال خود در تمامی موارد و سطوح باشند.

صاحب نظران معتقدند که تعریف درست و به دور از شعار تعهد، داشتن تخصص است و افراد آگاه و متحصص از تعهد واقعی بر خوردارند.

ضمنا اصرار عالمانه و بر اساس ضرورتها بر این استکه حکومت بایستی درپی متخصصین بوده رضایت انان را مخصوصا از جهت ارامش فکری که خلاقیت را همراه می آورد جلب و کارهای کلان و حساس را به آنان محول نماید تا از هر لحاظ تحول لازم که پیشرفت، ترقی و اسایش جامعه را همراه دارد به وجود آید
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.