اعتراضات و تجمع کارگران به عدم پرداخت حقوق و مطالباتشان

پنجشنبه, 20ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

kargaran-karkhaneh-aluminium

تجمع کارگران کارخانه آلومینیوم هرمزآل مقابل استانداری هرمزگان دراعتراض به پایمال شدن حقوقشان پس از واگذاری به بخش خصوصی

بیش از ۵۰۰ نفر از کارگران کارخانه هرمزآل که بعد از ظهر چهارشنبه۱۹اسفند در اعتراض به مشکلات مدیریتی این واحد صنعتی، مقابل استانداری هرمزگان تجمع کرده بودند، پس از مذاکره و توافق نمایندگان آنان با معاون استاندار هرمزگان محل را ترک کردند.

به گزارش ۱۹اسفندایرنا، تجمع کنندگان با اعلام نارضایتی از عملکرد مدیریتی این مجموعه پس از واگذاری آن به بخش خصوصی، با امضای توماری خواستار رسیدگی به وضعیت این واحد تولیدی شدند.

به گفته تجمع کنندگان، در واگذاری این کارخانه که بر اساس اصل ۴۴انجام شده تخلفات قانونی روی داده و پس از تحویل آن به بخش خصوصی، حقوق کارکنان به شیوه های مختلف نادیده گرفته شده یا از بین رفته است.

این عده همچنین در بیانیه جداگانه ای، خواسته ها و دلایل نارضایتی خود را شرح داده و در اختیار رسانه ها و مسئولان استانداری هرمزگان قرار دادند.

در این بیانیه پرداخت نشدن حق بیمه تکمیلی کارکنان از سوی کارفرما با وجود کسر آن از حقوق پرسنل به عنوان یکی از دلایل نارضایتی اعلام شده است.

واریز پاداش های مصوبه هیات مدیره و دادن سبد کالای عید و همچنین ارائه گزارش شفاف از صندوق قرض الحسنه، شفاف سازی سهام ترجیحی و …از دیگر درخواست های فهرست شده در این بیانیه است.

تعهد مالک جدید برای تعدیل نشدن نیروها، تامین امنیت شغلی نیروهای خدماتی با لغو قرارداد موقت و تعهد خریدار جدید برای تجزیه نشدن شرکت نیز از دیگر بندهای درخواستی کارکنان در بیانیه یاد شده است.

حدود یک ماه قبل نیز فراخوان تجمع پنج هزاری نفری کارکنان و خانواده های آنان در بیستم بهمن در فضای مجازی منتشر شد که با توجه به مقارن شدن آن با سالگرد پیروزی انقلاب به زمان دیگری موکول شد.

بهروز اکرمی،معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان چهارشنبه شب پس از مذاکره با نمایندگان تجمع کنندگان گفت: در نشست امروز (چهارشنبه) با نمایندگان کارکنان، مشکلات آنان مورد بررسی قرار گرفت و هفته آینده نیز مالک این واحد صنعتی به استانداری دعوت می شود تا گفته های هر دو طرف شنیده شود.

***
اعتصاب سه روزه کامیون داران شرکت ره سازان کانال آب کشاورزی بخش بن رود

اعتصاب ۳ روزه بیش از ۱۰۰کامیون دار کمپرسی شرکت ره سازان کانال آب کشاورزی بخش بن رود به پایین بودن نرخ کرایه انجام گرفت.

به گزارش۱۹اسفند اصفهان شرق به نقل از منابع آگاه، جمعی از کامیون داران که تعداد آن به صد نفر می رسید، در واکنش به پایین بودن نرخ کرایه، اعتصاب کردند. به گفته رانندگان این شرکت به علت کمبود میزان کرایه این اعتصاب صورت گرفته و تا ۳روز ادامه دارد.

***
تجمع کارگران بیکارشده کارخانه صابون سازی فرمانداری ویژه خرمشهر دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

روزچهارشنبه۱۹اسفند، کارگران کارخانه تعطیل شده صابون سازی خرمشهر دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل فرمانداری ویژه خرمشهر، زدند.

به گزارش۱۹اسفندایرنا، بیش از ۵۰ نفر از کارگران و کارکنان کارخانه تعطیل شده صابون سازی خرمشهر برای مطالبه حق و حقوق خود، روز چهارشنبه برای چندمین بار پیاپی مقابل فرمانداری خرمشهر اجتماع اعتراضی داشتند.

برپایه این گزارش،سال ها از تعطیلی شرکت صابون سازی خرمشهر به دلایل نامعلوم و مبهم می گذرد، این کارخانه با برند یاس یکی از تولیدکنندگان مرغوب ترین نوع مواد شوینده کشور بود که دهه ۷۰ توانست در جایگاه صادرکننده نمونه به کشورهای منطقه ظاهر شده و حتی در بازارهای اروپا نیز رقابت کند.

بنیادشهید که متولی این شرکت به شمار می آمد سال ۸۷ آن را به بخش خصوصی واگذار کرد، سال ۹۰ درحالی که همچنان این شرکت بازار داخلی و کشور همسایه یعنی عراق را در اختیار داشت اعلام ورشکستگی و تعطیلی کرد که نتیجه آن اخراج کارگران بومی بسیاری با حقوق معوق بود.

این کارگران در چندین مرحله برای احقاق حق خود اعتراض کردند و تاکنون به حق خود نرسیدند.

بیش از ۵۰ نفر از کارگران و کارکنان کارخانه تعطیل شده صابون سازی خرمشهر برای مطالبه حق و حقوق خود، روز چهارشنبه برای چندمین بار پیاپی مقابل فرمانداری خرمشهر اجتماع اعتراضی داشتند.

به گفته حاضران در این اجتماع، شرکت صابون سازی خرمشهر در تاریخ ۱۸ بهمن ماه سال جاری به مزایده گذاشته شد که پس از آن شرکت برنا تجارت که صاحب قبلی آن ولی با برند دیگری وارد شده بود، برنده مزایده شد و مقرر شد که تا هجدهم اسفندماه جاری به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال به حساب دولت واریز کند.

حاضران در این اجتماع گفتند:این شرکت تاکنون، تنها ۲۰ میلیارد ریال به حساب دادگستری واریز کرده، در حالی که بر اساس دستور قضایی دادگستری خرمشهر حداقل باید حق و حقوق کارگران به میزان ۴۰ میلیارد ریال پرداخت شود تا فعالیت مجدد شرکت از سر گرفته شود.

این کارگران افزودند:مالک این شرکت از دادگاه تقاضا کرده که میزان اعتبار مذکور را به شیوه اقساطی پرداخت کند ولی دادگستری با تقاضای آن موافقت نکرده است.

کارخانه صابون سازی خرمشهر سال ۸۷ از سازمان بنیاد شهید منفک شده و به بخش خصوصی واگذار شد، کارفرمای کارخانه جدید به دلایل مشکلات مدیریتی نتوانست مطالبات مزدی و بیمه ای کارگران را پرداخت کند.

این واحد تولیدی حدود سه سال به دلیل مشکلات مدیریتی تعطیل است و کارگران در این مدت توانسته اند بخشی از حقوق خود را از طریق شکایت به مراجع قانونی و از طریق فروش دارایی های کارخانه دریافت کنند.

تعداد کارگران صابون سازی خرمشهر ۱۲۰ نفر مشغول به کار بوده اند.
کارخانه تعطیل شده صابون سازی خرمشهر دارای ۱۱مخزن است که در ۴مخزن آن ضایعات نفتی با غلظت و خورندگی بالا

نگهداری می شود، بر اساس اعلام سازمان محیط زیست نگهداری این نوع از ضایعات نفتی آن هم بدون مجوز آن سازمان جرم محسوب شده و قابل پیگرد است.

خورندگی بالای این مواد و بارندگی های متعدد سبب پوسیدگی مخازن و نشت ضایعات نفتی به داخل محوطه و درنتیجه به وجود آمدن بوی نامطبوع می شود، اهالی مناطق حاشیه شهر مانند عباره، منیخ و ام تلول نیز از بوی نامطبوع آن رنج می برند

***
۳ماه حقوق وعیدی کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس کماکان پرداخت نشده است

مطالبات مزدی بیش از هزار کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس، از دی ماه پرداخت نشده است.

به گزارش۱۹اسفندایلنا،جمعی از کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس در عدم پرداخت معوقات مزدی خود خبر دادند.

از قرار معلوم، دستمزد این کارگران از دی ماه پرداخت نشده است و در عین حال این کارگران علاوه بر دستمزد، در روزهای پایانی سال، در انتظار دریافت عیدی نیز هستند.

به گفته این کارگران، بیش از هزار کارگر در شرکت های زیرمجموعه پالایشگاه خلیج فارس مشغول به کار هستند که مطالبات مزدی آنها پرداخت نشده است و کارفرمایان وعده داده اند در روزهای باقیمانده تا پایان سال، نسبت به پرداخت معوقات اقدام نمایند.

این کارگران در هفته های گذشته در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی، تجمعات اعتراضی ترتیب داده بودند.

***
عدم پرداخت۶ماه مطالبات پرستاران

قائم مقام سازمان نظام پرستار، عنوان کرد: دانشگاههای علوم پزشکی کشور به صورت متغییر۶، ۸، ۹ و یا ۱۰ ماه است که معوقات پرستاران را پرداخت نکردهاند که این مساله موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای پرستاران شده است.

به گزارش۱۹اسفند آنا،محمد شریفی مقدم با بیان اینکه به طور متوسط اکثر دانشگاههای علوم پزشکی کشور از مرداد ماه تاکنون معوقات پرستاران را پرداخت نکردهاند، گفت: تعداد محدودی از بیمارستانها از اسفندماه سال ۹۳ معوقات پرستاران را پرداخت نکرده اند اما اکثر دانشگاههای علوم پزشکی تا مرداد سالجاری کارانه و اضافه کاری پرستاران را پرداخت کرده اند و هنوز معوقات ۶ ماهه دوم را به پرستاران بدهکار هستند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود: وقتی علت را از دانشگاهها پیگیری میکنیم آنها اعلام میکنند وزارت بهداشت منابعی در اختیار آنها نگذاشته است و وقتی سراغ وزارتخانه میرویم آنها طلب خود از بیمهها را بهانه این عدم پرداخت اعلام میکنند و در نهایت نیز بیمهها افزایش تعرفه در طرح تحول سلامت و کمبود منابع را دلیل ناتوانی خود در پرداختی بیمارستانها اعلام میکنند.
پوی عنوان کرد: بیمار در بیمارستان کمتر از ۱۰ درصد فرانشیز پرداخت میکند که بقیه این مبلغ (حدود ۹۰ درصد) توسط سازمانهای بیمه گر به بیمارستانها پرداخت میشود که با اجرای طرح تحول سلامت و افزایش تعرفه های پزشکی سهم پرداختی بیمهها به صورت چشمگیری افزایش یافته و این در حالی است که در اجرای این طرح هیچگونه منابعی برای پرداخت این هزینه ها برای بیمه تعریف نشده است به همین دلیل بیمهها دیگر قادر به پرداخت سهم خود نیستند.

شریفی مقدم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد پرداختی بیمه به بیمارستانها سهم پزشکان عضو هیات علمی است، گفت: درصدی از این پرداختی سهم بیمارستان و حدود ۲۷ درصد سهم تمام کادر غیرپزشکی شامل پزشکان عمومی، آزمایشگاه، رادیولوژی، بینایی سنجی، نگهبانی، خدمات و … است که از این مقدار حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد سهم پرستاران است که در ۶ ماه دوم سال پرداخت نشده است.

***
دستمزد ۳۰۰کارگرنساجی الگانت با تاخیر۳تا۴ ماهه پرداخت میشود

کارگران کارخانه نساجی «الگانت» سمنان دستمزد خود را با سه تا چهار ماه تاخیر دریافت میکنند.

به گزارش۱۹اسفندایلنا،این منابع کارگری گفته اند کارخانه الگانت که در زمینه تولید انواع پارچه های پردهای فعالیت دارد حدود ۳۰۰کارگر دارد که هر ماه حقوقشان با تاخیر سه تا چهار ماهه پرداخت میشود.

به گفته یکی از کارگران این واحد تولیدی در طول ماههای گذشته کارگران تنها مبالغی را به صورت علیالحساب دریافت کرده اند.
اوبا بیان اینکه بازار فروش محصولات این واحد تولیدی مطلوب است در ادامه افزود: کارخانه الگانت که با سرمایه گذاری مشترک دو کشور ایران وترکیه در شهر سمنان احداث شده سالانه دو میلیون مترمربع پارچه پردهای آشپزخانه، پذیرایی، نشیمن و اتاقهای کودک تولید میکند که بخش عمده این محصولات را به کشورهای ترکیه، قزاقستان، ازبکستان و روسیه صادر میشود.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.