رفسنجانی: با جناح مقابل نباید کاری را کرد که آنها با ما کردند

شنبه, 22ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

رفسنجانی پیروزی روحانی در سال ۹۲ را زمینه‌ساز نتایج انتخابات اخیر دانست. او نتیجه انتخابات را پیامد رشد آگاهی مردم و بسط اطلاعات در فضای مجازی خواند و گفت با جناح مقابل نباید کاری را کرد که آنها با ما کردند.

اکبر هاشمی رفسنجانی صبح روز شنبه (۲۲ اسفند/ ۱۲ مارس) در نشستی با منتخبین مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم “ائتلاف امید” در انتخابات دوره دهم مجلس، از حضور گروه‌های مختلف در مجلس آتی شورا استقبال کرد. او گفت که “مجلس آتی یکصدا نیست و در آن تضارب آرا وجود دارد.”

به گزارش خبرگزاری‌های ایران رفسنجانی در این همایش تاکید کرد که تحولاتی که از ۱۳۸۴ آغاز شد، سرانجام در سال ۹۲ به پایان رسید و انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ راه برای انتخابات اخیر باز کرد.

انفجار اطلاعات مجازی در انتخابات

رفسنجانی نتایج انتخابات اخیر را به دلیل “رشد مردم و آگاهی آنها” دانست و رای دادن به لیست‌های مختلف را مصداق این آگاهی خواند.

رفسنجانی افزود: «ما از حضور مردم و رشد سیاسی آن‌ها فهمیدیم که دیگر مردم آمادگی حضور افکار حزبی و سر و کار داشتن با احزاب بزرگتر را دارند. مردم ما به لیست‌ها رای دادند. وقتی به پای صندوق رفتند به ۴۶ نفر از افراد یک یا دو لیست باید رای می‌دادند. این آمادگی مردم و انفجار فضای مجازی که تاثیرگذارتر از رسانه‌های اطلاع‌رسانی تصویری و مکتوب ما شده است بسیار خوب بود.»

به گفته رفسنجانی نباید انتظار داشت که مجلسی کاملاً همسو با دولت شکل گیرد، بلکه باید مشکلات به صورت “عقلایی” طرح و با “اجماع اکثریت” حل و فصل شود.

رضایت خامنه‌ای از نتیجه انتخابات

رفسنجانی اجرای انتخابات در ایران را آرام دانست و با اشاره به درگیری در مراسم انتخاباتی ترامپ در شیگاگو گفت: «در حالی که انتخابات در آمریکا به آرام برگزار شدن معروف است دیشب در سخنرانی آقای ترامپ درگیری پیش آمد و سخنرانی لغو شد البته ما هم چنین وضعیت‌هایی داشته‌ایم.»

در جریان مبارزه انتخاباتی در ایران بسیاری از مراسم انتخاباتی گروه‌های اصلاح‌طلب و حامیان دولت لغو شد یا به تشنج منجر شد. گروه‌های تندرویی که در ایران “خودسر” نامیده می‌شوند با حمله با این اجتماعات مانع از رقابتی منصفانه در انتخابات مجلس خبرگان و شورا شدند.

رفسنجانی با اشاره به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت: «وقتی رهبری از انتخابات و مردم ابراز رضایت می‌کنند و از مشارکت آن‌ها راضی هستند مسئله مهمی است، ممکن است بعضی نتایج مطابق نظر رهبری نبوده باشد ولی ایشان در کل ابراز رضایت کردند و این نشانه خوبی است.»

رهبر جمهوری اسلامی پس از سکوتی دو روزه از حضور مردم در پای صندوق‌های رای قدردانی کرد. علی خامنه‌ای در نشستی با نمایندگان مجلس خبرگان در روز پنج‌شنبه (۲۰ اسفند) گفت: «مردم در این انتخابات واقعاً خوش درخشیدند و مشارکت ۶۲ درصدی واجدان شرایط رأی دادن، در مقایسه با بسیاری از کشورها حتی آمریکا، درصد بالایی است.»

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود از عدم انتخاب محمد یزدی، رهبر مجلس خبرگان کنونی و محمدتقی مصباح یزدی، یکی از مخالفان سرسخت دولت روحانی ابراز تاسف کرد و گفت که نبود این دو برای مجلس خبرگان “خسارت” است.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد که به تازگی به عنوان نماینده ولی وفقیه در استان خراسان رضوی منصوب شده در سخنانی در روز جمعه در تهران گفت: «ما امروز در تحولات سیاسی جامعه خود بحران‌های گوناگونی می‌بینیم. در یک فراز، مردم ما با تمام وجود هستی خود را پای ولایت می‌ریزند و در یک نشیب، همین مردم بر اثر عوامل پیش‌آمده اطراف رهبری را قیچی می‌کنند.»

“تعامل برادرانه و خواهرانه با جناح مقابل”

رفسنجانی در بخشی از سخنان خود به اهمیت “اعتدال” در همه‌ی امور پرداخت و از تندروی، ریاضت و عسرت انتقاد کرد. به گفته رفسنجانی خواست رای‌هندگان “حفظ آرامش و رونق اقتصادی” در کشور است.

او افزود، «حالا که دولت حاضر با همراهی آقایان روحانی و ظریف حصر را شکستند، راه‌های بانکی و تجارت باز شده است مجلس هم باید با منطق آنان هماهنگ باشد. ما باید وارد تجارت جهانی شویم. این افکار متعادل از طریق مجلس باید به مردم برسد. مردم از این طریق امیدوار می‌شوند.»

هاشمی رفسنجانی در عین‌حال تاکید کرد که “جناح مقابل” (اصول‌گرایان) در مجلس طرد شوند. او گفت «ان‌شاءالله که مجلس آینده پیشرو خواهد بود. البته این به معنای طرد جناح مقابل نیست. کاری که آن‌ها با ما کردند را نباید بکنیم. باید خواهرانه و برادرانه کنار آن‌ها قرار بگیریم و به پیشرفت کشور توجه کنیم.»

رفسنجانی با تاکید بر رفع نیازهای مردم از سوی دولت و منتخبان مردم در مجلس گفت: «اگر مدعی هستید که منطق ما منطق قرآن است پس چرا باید در دنیا محصور باشیم و با ابزار اطلاع‌رسانی دنیا قهر کنیم ما باید از این‌ها جهت تشویق سایر مردم دنیا برای ورود به راه اسلام بهره ببریم.»

اصول‌گرایان تندرو به گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای غربی انتقاد کرده و آن را زمینه‌ساز “نفوذ دشمن” در کشور می‌خوانند.

در وبسایت انتخاب در روز پنج‌شنبه (۲۰ اسفند) سخنانی از مصباح یزدی منتشر شد که در آن او دولت روحانی را متهم می‌کند که “از طریق نوکری آمریکا” در صدد دستیابی به پیشرفت است.

مصباح یزدی با اشاره به دولتمردان ایرانی و انتقاد از رونق اقتصادی گفت: «آن‌ها عنوان می‌کنند که برای رسیدن به زندگی بهتر باید به کشوری مانند آمریکا تبدیل شویم، اما از آنجا که نمی‌توانیم، باید نوکری آمریکا را کرده تا به پیشرفت دست پیدا کنیم.»

رفسنجانی بر خلاف اظهارات مصباح یزدی، ضمن ضرورت رونق اقتصادی و رفع نیازهای معیشتی مردم گفت: «سنت ریاضت کشی سنت اسلام نیست حضرت امام نیز اینچنین زندگی نمی‌کردند ایشان در منزلشان امکانات زندگی را به نحو احسن فراهم کرده بودند ریاضَت کشی فرهنگ ریاکاری را افزایش می‌دهد و این ریاکاری برای جامعه خوب نیست.»

او افزود، خیلی از ریاضت کشی‌های این روزها ریاکاری است. قرار نیست مردم با ریاضت زندگی کنند. آن‌هایی که ریاضت کشی مردم را می‌خواهند و مردم را به عسرت تشویق می‌کنند خودشان طور دیگری زندگی می‌کنند.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.