حذف خبر صدای آمریکا؛ پشت پرده نظر سنجی دانشگاه مریلند چیست؟

شنبه, 14ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

terita-farsi

خبرگزاری ایرانشهر: حذف سریع یک لینک خبری از روی وب‌سایت صدای آمریکا و انتشار چند خبر جایگزین و همچنین حذف ویدئوی خبری مربوط به اعلام نتایج یک نظر سنجی که گفته می‌شود در دانشگاه مریلند صورت گرفته است، به یک رسوایی برای دست اندرکاران آن مبدل شده است.

بخش فارسی صدای آمریکا در یکی از برنامه‌های خبری پر بیننده خود، همزمان با روز جمهوری اسلامی در ایران (۱۲ فروردین) خبر از برگزاری نشستی برای بررسی نتایج یک نظر سنجی تلفنی را منتشر کرده که ابعاد مطرح شده در این گزارش به صورت جانبدارانه‌ای می‌کوشید تا مشروعیت رژیم سیاسی حاکم در ایران را به بینندگان برنامه القا کند. اما در کمتر از ۲۴ ساعت بعد کلیه لینک‌های مربوط به این رویداد از وب سایت صدای امریکا حذف و اخبار و گزارش‌های جدیدی در همین مورد جایگزین آن شد.

در این نظر سنجی که گفته شد از سوی مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند با عنوان “تاثیر نتایج انتخابات مجلس در ایران و توافق هسته‌ای بر تصمیم گیران واشنگتن” اجرا شده است. ادعا شده بود از طریق تلفن با یک هزار شهروند ایرانی از کانادا تماس گرفته شده و سوالاتی از آنها پرسیده شده است که پاسخ‌ها نشان می‌دهد مردم ایران به دولت و انتخابات در ایران خوش‌بین هستند و مشروعیت سیاسی رژیم حاکم را پذیرفته‌اند.

حال آنکه مدیریت این پروژه نظر سنجی را یک استاد دانشگاه ایرانی‌آمریکایی به نام ابراهیم محسنی بر عهده داشته که همزمان هم با دانشگاه تهران در ایران و هم با دانشگاه مریلند فعالیت دارد. آقای محسنی به همکاری با دولت جمهوری اسلامی در قالب فعالیت مستمر در مرکزی به نام «مرکز افکار سنجی دانشگاه تهران» متهم است که پیش از این بارها به نظر سازی در خصوص دفاع از سیاست‌های دولتی در ایران مبادرت ورزیده بود.

از دیگر نکات مهم مطرح در خبرهای منتشر شده از سوی صدای آمریکا در خصوص برگزاری نشست بررسی نتایج این نظر سنجی که با هزینه دانشگاه مریلند و در یکی از ساختمان‌های مجلس سنا آمریکا برگزار شد، اظهار نظر‌های سویه دار تریتا پارسی رییس نایاک (لابی غیر رسمی جمهوری اسلامی در آمریکا) بود. او که در این مراسم به عنوان کارشناس ایران دعوت شد، گفته بود این نظر سنجی نشان می‌دهد اعتماد مردم به رژیم اسلامی در ایران بالاست و مردم ایران خواهان مداخله نظامی جمهوری اسلامی در سوریه، عراق و دیگر کشورهای منطقه هستند و ترجیح می‌دهند با داعش در دیگر کشورها مبارزه شود تا در داخل ایران.

همین اظهارات موجب شد تا مقامات صدای آمریکا در واکنشی بحث انگیز ابتدا کلیه لینک‌های خبری مربوط به این سخنان از جمله ویدئوی خبری پخش شده در بخش خبر را حذف کنند و سپس با برجسته کردن بخش‌های دیگری از صحبت‌های ابراهیم محسنی، تریتا پارسی و دیگر مدعوین این مراسم که بیشتر روی موضوعات اقتصادی تاکید داشتند، لینک‌های اصلاحی را جایگزین خبرهای اولیه کنند.

صدای آمریکا پیش از این و در جریان انتخابات پیشین مجلس (اسفند ۱۳۹۴) در ایران با انتشار اخباری از یک نظرسنجی مشکوک که حسین قاضیان آنرا سرپرستی می‌کرد در کانون انتقادات قرار گرفته بود.

منابع نزدیک به مرکز «وودرو ویلسون» در واشنگتن به خبرگزاری ایرانشهر گفته‌اند که محتوای سوالات تنظیم شده در این نظر سنجی مطابق استانداردهای متداول نظر سنجی نیست و پاسخ دهنده را در شرایطی قرار می‌دهد که مجبور به ارائه پاسخ مورد نظر پرسشگر می‌شود.

منبع: گویا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.