تجمع کارگران بیکارشده

یکشنبه, 5ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

tajamo-kargaran-petrochimie

تجمع کارگران بیکارشده معدن چشمه پودنه درجاده ترانزیتی زرند – راور

کارگران بیکارشده معدن زغال سنگ چشمه پودنه برای بازگشت بکار واعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع در جاده ترانزیتی زرند – راور زدند.

کارگران معترض معدن زغال سنگ چشمه پودنه،مسیر زرند به راور در دو راهی دشتخاک و مسیر زرند به کوهبنان را مسدود کردند و از تردد خودروها و کامیون های ترانزیتی جلوگیری کردند.

به گزارش امروزفارس درهمین رابطه،فرماندار کوهبنان در این زمینه گفت: علاوه بر عدم پرداخت حقوق کارگران، مسئولان شرکت خصوصی تکافر بهرهبردار معدن چشمه پودنه قول راهاندازی این معدن را طی صورتجلسهای در اول اردیبهشت ماه جاری داده بودند که به وعده خود عمل نکردند.

محمدرضا مهدلو تصریح کرد: این معدن از دیماه سال گذشته به دلیل بحران مالی تعطیل شده است.

وی افزود: این معدن یکی از بهترین معادن زغالسنگ کوهبنان است که در پی تعطیلی آن حدود ۲۵۰ کارگر بیکار شدهاند.
همچنین ایلنا امروز درهمین رابطه نوشت،دستکم حدود ۲۰۰ نفر از کارگران اخراجی معدن چشمه پونه به دلیل بینتیجه ماندن پیگیری و مذاکره برای وصول خواستههای خودامروز صبح در اطراف محل کارشان تجمع کردند.

تعدادی از کارگران این معدن گفتند همه ما خواهان دریافت معوقات مزدی سال ۹۴ و بازگشایی معدن هستیم.

از قرار معلوم این کارگران پس از بینتیجه بودن مذاکراتی که در روزهای گذشته با مدیران اداری شهرستان و استان کرمان داشته اند تصمیم به برپایی اجتماع اعتراضی امروز گرفتند.

معترضان افزودند که تا این لحظه از طرف مسئولان مربوطه آنطور که باید به خواستههای آنها توجه نشده است.
آنها یادآور میشوند که در سال ۹۴ و درست در زمانی که هنوز فعالیت معدن چشمه پودنه متوقف نشده بود نیز برای پیگیری معوقات مزدی خود اعتراضاتی انجام داده بودند اما که در نهایت به اخراج دست کم یک نفر از همکاران متخصص آنها منجر شده بود.

***
تجمعات اعتراضی۳۸۷ کارگر اخراجی پارس سرام شهرستان قرچک مقابل کارخانه

کارخانه پارس سرام شهرستان قرچک با وجود تولید و فروش خوب ۳۸۷ نفر از کارگران خود را به دلایل نامعلوم اخراج کرد.
این کارگران اخراجی با تجمعات خود در مقابل کارخانه خواستار حقوق به حق خود هستند.

یکی از کارگران این کارخانه بیان کرد: من دارای ۱۷ سال سابقه در این کارخانه هستم و به خاطر کار در اینجا ریه ام دچار آسیب شده است و هر کجا برای کار مراجعه می کنم به نیروی جوان احتیاج دارند و من با این اوضاع به همسر و فرزندان خود چه جواب باید بدهم.

به گزارش۴اردیبهشت قرچک آنلاین،کارخانه تولیدی چینی بهداشتی پارس سرام حدود ۳۸۷ نفر از کارگران خود را اخراج کرده است.

این کارخانه که تولید خوب و دارای سابقه فروش در داخل و خارج از کشور را دارد چرا باید به دلایل نامعلومی صاحب کارخانه قصد تعطیلی این مکان را داشته باشد؟

این کارخانه که از سال ۸۹ شروع اخراج سریالی کارگران را شروع کرده است، برای کارگران خود هیچ حقی قایل نیست و حتی با داشتن سابقه طولانی در کارخانه برای آنان سختی کار، اضافه کاری، حق مسکن، حق اولاد و غیره پرداخت نمی کند و اگر کارگران این مورد ها را قبول کنند می توانند برای مدت نامشخص به کار خود ادامه دهند.

یکی از کارگران این کارخانه بیان کرد: من دارای ۱۷ سال سابقه در این کارخانه هستم و به خاطر کار در اینجا ریه ام دچار آسیب شده است و هر کجا برای کار مراجعه می کنم به نیروی جوان احتیاج دارند و من با این اوضاع به همسر و فرزندان خود چه جواب باید بدهم.

یک کارگر دیگر گفت: ما هر کجا مراجعه می کنیم مسئولان پاسخ گو نیستند، جلو وزارت کار تجمع کردیم فایده ای نداشت و حتی فرماندار شهرستان با صاحب کارخانه صحبت کردند که هیچ کدام اثربخش نبود.

در جلسه ای که درتاریخ ۳۱ فروردین جهت بررسی و رفع مشکلات کارخانه پارس سرام قرچک که با حضور مسعود مرسلپور فرماندار، علیرضا جعفری معاون سیاسی – انتظامی فرمانداری، حمیدرضا قشقایی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پاپی نژاد مدیر عامل کارخانه پارس سرام در محل فرمانداری برگزار شد، هیچ تاثیری در رفع مشکلات به وجود آمده صورت نگرفت و همچنان کارگران با تجمع در قابل کارخانه خواستار حقوق به حق خود هستند.

گفتنی استٰ تلاش گسترده ای از سوی خبرنگار ان برای مصاحبه با مدیر عامل و مسئولان کارخانه پارس سرام صورت گرفت تا صحت و سقم اتفاقات اخیر در کارخانه مورد بررسی قرار گیرد اما متأسفانه مدیران کارخانه حاضر به مصاحبه با خبرنگار ان نشدند.

***
اعتصاب کارکنان دانشگاه آزاد جیرفت در اعتراض به عدم پرداخت حقوق

کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت در پی عدم پرداخت حقوق و پاداششان دست به اعتصاب زدند.
به گزارش ۴اردیبهشت آرمان کرمان، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت در پی عدم پرداخت حقوق و پاداششان دست به اعتصاب زدند.

گفتنی است این مشکل ناشی از بی انظباطی مالی دانشگاه است و به نظر میرسد این موضوع باعث زیاندهی دانشگاه گردیده است.

قطعا با حل مشکلات مدیریتی، حذف پاداشهای غیر واقعی و کاهش حق ماموریتهای غیرضروری دانشگاهها از زیاندهی خارج شده و این قبیل مشکلات برای کارکنان رخ ندهد؛ البته دانشگاههای زیانده اگر زیر نظر واحد منطقه قرار بگیرند مشکلشان حل می شود.

***

اخراج۳۵ کارگر باسابقه دو کارخانه «تولی پرس» و«بسته بندی البرز»

عدم پرداخت ماه ها حق بیمه ۶۰۰کارگر این ۲کارخانه

۳۵ کارگرباسابقه دو کارخانه «تولی پرس» و«بسته بندی البرز» تحت مدیریت یک کارفرما در تاریخ ۱۴فرودین ماه سال جاریفاخراج شدند.

به گزارش۴اردیبهشت ایلنا،این کارگران با یادآوری اینکه جدا از اخراج های اخیر هنوز نزدیک به ۶۰۰کارگردر این دو واحد مشغول کارند، افزودند: این اخراج ها در راستای کاهش هزینهها صورت گرفته و باعث شده است تا همکاران باقیمانده آنها از بابت امنیت شغلی خود احساس خطر کنند.

طبق اظهارات کارگران از قرار معلوم اخراج شدگان ۲۷ نفرشان از کارگران کارخانه تولی پرس و۷ نفر دیگر از کارگران بسته بندی البرز هستند که هر یک تا نزدیک به ۱۴ سال سابقه کاری دارند و قرارداد کاری آنها پیش از شروع سال جدید خاتمه یافته است.
بنا به گفته کارگران، مشکلات این کارخانه از سال ۹۰ با ورود مدیریت فعلی کارخانه آغاز شده است و در طول این مدت میزان تولیدات این کارخانه با متوقف شدن صادرات به کشوری های خارجی به حداقل رسیده است.

به گفته آنان قبل از ورود کارفرمای فعلی در این واحد روزانه حدود ۱۲۰ تریلی از محصولات تولید شده بارگیری می شداما طی یکسال گذشته این میزان به حداقل ۲۰ تریلی کاهش یافته است.

طبق اظهارات کارگران هرچند مشکلات مالی کارخانه در یک سال گذشته، تاثیری بر پرداخت مطالبات مزدی کارگران این واحد تولیدی نداشته است اما آنها نگرانند که با ادامه این وضعیت تمدید قراردادهای چند ماهه آنها با مشکل مواجه شود.

به گفته این منابع همچنین از زمان جابجایی مدیریت کارخانه تاکنون بر حجم مشکلات مالی این واحد تولیدی افزوده شدهاست به طوریکه مبالغ زیادی به ادارات مالیات ، برق وتامین اجتماعی بدهکار است و در همین رابطه چند روز پیش می خواستند اشتراک برق مصرفی این کارخانه را قطع کنند که کارگران مانع ان شدند.

کارگران درادامه درباره معوقات بیمه ای خود میگویند، با وجود آنکه کارفرما هر ماه مبالغی را از حقوق کارگران این دو واحد برای پرداخت حق بیمه آنان کسر می کند اما آن را به موقع به تامین اجتماعی پرداخت نمی کند به همین دلیل چهار الی ۵ ماه از سال دفترچههای درمانی خانوادههای کارگران فاقد اعتبار است.

کارگران دو کارخانه تولی پرس وبسته بندی البرز در بخش دیگری از نگرانی خود میگویند در طول یکسال گذشته کارفرما حق استفاده از مرخصی ساعتی را از کارگران سلب کرده وهر کارگری که بخواهد به هر دلیلی از حق مرخصی قانونی خود چند ساعتی را استفاده کند کسر کار می خورد.

***
عدم پرداخت ۲ماه حقوق،عیدی و ۱۶ماه حق بیمه ۱۲۰۰کارگر معدن طزره

کارگران معدن طزره که شمار آنها بیش از هزار و ۲۰۰نفر است، در توضیح مطالبات خودگفتند: در حال حاضر آنها به غیر از دو ماه معوقات مزدی مربوط به اسفند سال ۹۴ وفروردین ماه سال جاری، بابت عیدی و ۱۶ ماه حق بیمه نیز از کارفرما طلبکارند.

به گزارش۴اردیبهشت ایلنا،معادل یک ماه از مجموع سه ماه معوقات مزدی کارگران معدن زغال سنگ طزره پرداخت شد.

کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی میگویند در روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه معادل یک ماه از مجموع معوقات مزدی خود را دریافت کرده اند.

کارگران معدن گفتند: این اتفاق صبح روز دوشنبه (سی ام فروردین) درست یک روز قبل از ورود رئیس جمهوری به استان سمنان اتفاق افتاده است.

این کارگران که شمار آنها بیش از هزار و ۲۰۰نفر است، در توضیح مابقی مطالبات خود میگویند: در حال حاضر آنها به غیر از دو ماه معوقات مزدی مربوط به اسفند سال ۹۴ وفروردین ماه سال جاری، بابت عیدی و ۱۶ ماه حق بیمه نیز از کارفرما طلبکارند.

کارگران معدن طزره در خاتمه تصریح کردند:مشکلاتی که در زمینه پرداخت مطالبات مزدی و بیمهای آنها بوجود آمده است باعث نگرانی کارگران در سال جاری شده وآنان نیازمند دریافت همه معوقات حقوقی خود هستند.

***
اعتراضات لکوموتیوران به ثابت ماندن حق نوبت کاری درپی تاخیر چندساله آیین نامه جدید از سوی هیات وزیران

چند سال است لکوموتیورانان کشور درگیر مبلغ اندک فوق العاده نوبت کاری خود هستند و هر جا میروند به مقام جدیدی ارجاع میشوند.

طوماری را نشانم میدهند که لوکوموتیورانان استانهای آذربایجان شرقی، لرستان، خراسان شمالی، کرمان ، تهران، یزد، هرمزگان، خوزستان، قم، قزوین و زنجان نیز آن را امضا کرده و خواستار رسیدگی مسؤولان و افزایش در رقم نوبت کاری خودشان هستند.

یدالله ایمانی لکوموتیوران و شماری از همکارانش می خواهند تا از پرونده ای که سالهاست در پیچ و خم اداری مانده غبار بتکانند. او و همراهانش با پوشه ای از نامه ها و مکاتبات اداری روبهرویم مینشینند و من به حرف هایشان گوش میدهم. آن گونه که میگویند، این قشر که از پرتلاشترین نیروهای کار جامعه هستند، در طول سال کار سخت و شبانه روزی و رساندن مسافران به مقصد را انجام میدهند، بابت این کار در فیش حقوقی آنها نیز ردیفی ثبت شده، اما مبلغ این ردیف سالیان درازی است که دست نخورده باقی مانده است.

گویا در این قصه، لکوموتیورانان همواره در سفر، بابت بیدار خوابیهایشان کمتر از هشت هزار تومان یعنی دقیقاً ۷۹ هزار و ۳۸۰ ریال دریافت میکنند و دیگر ردیفهای فیش مانند فوق العاده محل خدمت، فوق العاده استفاده از تسهیلات زندگی هم که میتواند زندگی آنها را دگرگون کند، خالی است.

آنها میپرسند که واقعا چرا مطالبات این افراد که همه زحمتکشان این حرفه را در برمی گیرد و شاید در مشاغل دیگر هم وجود داشته باشد، سالهاست در کمیسیونهای اداری خاک میخورد و چرا برای مجموعه ای که با سلامت روان میلیونها مسافر سرو کار دارند، اقدام نمی شود تا آنها با اعصاب آرام تر، شرایط سفر را رقم بزنند.

ایمانی میگوید: شرکت راه آهن در جایگاه یک بنگاه بزرگ اقتصادی و مجموعهای که شاکله کارگری دارد، به طور طبیعی بهتر میداند همیشه تأخیر در تأمین نیاز نیروی انسانی پیامدهای زیادی در بر دارد، بویژه که این حق در دستمزد نیرو تعریف شده باشد، اما تلاش برای ترمیم آن صورت نگیرد.

ایمانی ادامه میدهد: چندین سال است پیگیر حق قانونی همکاران خود در زمینه پرداخت نوبت کاری بر اساس بند ۷ ماده ۶۸ و مواد ۸۰ و ۱۱۹ قانون خدمات کشوری هستیم که متأسفانه تلاشهای ما تاکنون بینتیجه مانده است.

حسین شعاعی، دیگر لکوموتیوران این جمع نامه ای به دستم میدهد و من نگاهی به آخرین ثمره پیگیری این گروه میاندازم که در آن سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به مکاتبات این گروه تصریح کرده است؛ «به استناد بند (۶) فصل یکم دستورالعمل اجرایی فصل دهم قانون خدمات کشوری موضوع بخشنامه شماره ۱/۱۴۵۹۳/۲۰۰ مورخ ۲۱/۰۲/۱۳۸۸ معاونت، تا تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی پرداخت فوق العاده یاد شده، بر اساس مبالغ مندرج در آخرین حکم کارگزینی سال ۸۷ کارمندان دولت قابل پرداخت است».

وقتی مطلب مذکور را میخوانم، شعاعی توضیح میدهد: در بند ۶ بخشنامه مورد استناد معاونت این طور آمده است:
«تا تصویب و ابلاغ مصوبات مربوط به نحوه تعیین و تخصیص امتیاز، درصد یا مبالغ مربوط به فوق العاده اشتغال خارج از کشور، سختی کار در محیطهای غیرمتعارف، مناطق کمتر توسعه یافته، بدی آب و هوا، نوبت کاری، فوق العاده محل خدمت صرفا مبالغ مقطوع مندرج در آخرین حکم کار گزینی سال ۱۳۷۸ کارمندان، به علاوه هزینه سفر در این سال مبنای پرداخت در سال ۱۳۸۸ است.» و اگر توجه کنید میبینید این بند از بخشنامه فقط برای سال ۱۳۸۸ بوده و استناد معاونت به بخشنامه مزبور برای سالهای بعد غیرمنطقی و خلاف قانون است.

رحمان عبدالکریم زاده نیز میگوید: پرداخت مبالغی تحت عنوان نوبت کاری، حق شیفت، سختی کار و هر عنوان دیگر در واقع همراهی و مساعدت با انبوه کسانی است که به عنوان نیروی کار مؤثر، چرخهای حمل و نقل و تولید و گردشگری در کشور را به حرکت در میآورند.

وی میگوید: در این مسیر تنها نیستند و طوماری را نشانم میدهند که لکوموتیورانان استانهای آذربایجان شرقی، لرستان، خراسان شمالی، کرمان ، تهران، یزد، هرمزگان، خوزستان، قم، قزوین و زنجان نیز آن را امضا کرده و خواستار رسیدگی مسؤولان و افزایش در رقم نوبت کاری خودشان هستند.

بخشی ازیک گزارش قدس بتاریخ۴اردیبهشت
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.