۷۲ درصد ایران تحت تاثیر خشکسالی بلندمدت است

شنبه, 11ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

khoshki

طبق آمار سازمان هواشناسی ایران ۷۲ درصد از مساحت و جمعیت این کشور تحت تاثیر خشکسالی خفیف، متوسط و شدید هفت‌ساله قرار دارد. به گفته مسئولان، بارندگی‌های شدید اخیر نیز از شدت خشکسالی بلند‌مدت نکاسته است.

شاهرخ فاتح‌، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران گفت با وجود بارش‌های سنگین چند ماه اخیر در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و کردستان آثار خشکسالی بلندمدت همچنان وجود دارد.

بارش‌های شدید در هفته‌های گذشته که به جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی در ۹ استان ایران انجامید در عین حال که ذخایر برخی سدها را پر کرد خسارت‌هایی نیز به بار آورد. بیشترین خسارت در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام گزارش شد.

فاتح شنبه ۱۱ اردیبهشت (۳۰ آوریل) در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران یادآور شد که سال گذشته مناطقی از استان‌های اصفهان، سمنان، جنوب خراسان رضوی، بخش‌های وسیعی از خراسان جنوبی، کرمان، فارس، همه نقاط استان یزد، بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان و قم با “خشکسالی خفیف تا شدید” مواجه بوده‌اند.

بر اساس شاخص آبی سال گذشته، ۴۳ درصد مساحت کل ایران تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۲۲ درصد خشکسالی متوسط و ۱۸ درصد تحت تأثیر خشکسالی شدید است.

رییس مرکز ملی خشکسالی با اشاره به شاخص خشکسالی هفت ساله گفت: «به جز شمال آذربایجان شرقی و غربی و جنوب سیستان و بلوچستان همه مناطق کشور با خشکسالی خفیف تا شدید مواجه هستند.»

شاخص هفت ساله مشخص می‌کند که ۳۶ درصد از مساحت ایران تحت ثاثیرخشکسالی خفیف، ۲۹ درصد خشکسالی متوسط و ۷ درصد تحت تأثیر خشکسالی شدید است. این آمار تصریح می‌کند جمعیت ایران به همین نسبت تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.