زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان خواستار گفت‌وگوی صریح با ایران شد

شنبه, 11ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

gabriel

وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان در آستانه سفر خود به ایران گفت، آلمان و اروپا علاقمندند که ایران در ثبات و امنیت خاورمیانه و خاور نزدیک نقش داشته باشد. زیگمار گابریل روز دوشنبه در راس هیاتی اقتصادی به ایران سفر می‌کند.

زیگمار گابریل، رهبر حزب سوسیال‌دموکرات آلمان و وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم این کشور روز شنبه (۳۰ آوریل/ ۱۱ اردیبهشت) در آستانه سفر دوروزه خود به ایران در گفت‌وگو با “شبکه تحریریه‌های روزنامه‌های آلمان”، خواستار گفت‌وگوی صریح آلمان و اروپا با ایران شد.

گابریل گفت، شرکت‌های آلمانی به ازسرگیری مجدد روابط اقتصادی عمیق با ایران بسیار علاقمند هستند. با این ‌حال او تاکید کرد که موسسات اقتصادی آلمان موظف هستند در سرمایه‌گذاری خود در ایران، موضوع حقوق بشر در کشور را نیز مورد توجه قرار دهند. معاون صدراعظم آلمان گفت، “وضعیت حقوق بشر ایران بسیار پرمسئله” است.

رهبر حزب سوسیال‌دموکرات آلمان در عین ‌حال تاکید کرد که این تصویر از وضعیت حقوق بشر در ایران را نباید به صورت سفت و منجمد دید. او گفت: «ما باید مبنا را بر این بگذاریم که جمعیت جوان ایران یک رابطه‌ی بدون تعصب و باز با غرب ایجاد کند.» به گفته معاون اول صدراعظم آلمان، “کسی که آینده شغلی در برابر خود ببیند نه به لحاظ دینی و نه سیاسی، به سوی افراط نمی‌رود”.

با این‌ حال وزیر اقتصاد آلمان تاکید کرد، یک رابطه عادی و معمولی با ایران زمانی به‌ وجود خواهد آمد که این کشور حق موجودیت اسرائیل و نیز حق فلسطینی‌ها برای داشتن یک دولت مستقل را به ‌رسمیت بشناسد.

زیگمار گابریل روز دوشنبه (۲ مه / ۱۳ اردیبهشت) در راس یک هیات اقتصادی بزرگ برای دیداری دو روزه به ایران سفر می‌کند. او با هیات همراه خود در نشست مشترک “کمیسیون اقتصادی ایران و آلمان” در تهران شرکت می‌کند، نشستی که پس از ۱۵ سال برای نخستین بار برگزار می‌شود.

مشکل بیمه هرمس و دیگر تردیدها

پس از توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، مناسبات اقتصادی ایران و آلمان چشم‌اندازی تازه یافته است. با این‌حال هنوز گام‌های جدی و عملی در این زمینه برداشته نشده است.

به اعتقاد ناظران مهمترین عاملی که موجب شده آلمان در گسترش مناسبات با ایران از خود احتیاط نشان دهد به فضای سیاسی داخل ایران باز می‌گردد، زیرا در سیاست ایران حرف اول را هنوز کسانی می‌زنند که برای سرمایه‌گذاری و تعمیق مناسبات اقتصادی، قابل‌ اعتماد نیستند.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه تجارت خارجی آلمان در آستانه سفر زیگمار گابریل به ایران اعلام کرد که بدون پوشش بیمه صادراتی هرمس شرکت‌های آلمانی تجارتی با ایران نخواهند داشت.

آنتون بورنر، رئیس اتحادیه تجارت خارجی آلمان، گفت بدون تضمین و پوشش بیمه صادراتی هرمس شرکت‌های آلمانی قادر به فعالیت در ایران نیستند. پوشش بیمه صادراتی هرمس از شرکت‌های آلمانی پیش شرط فعالیت‌های این شرکت‌ها در ایران است.

موسسه بیمه هرمس تاکنون ضمانتهای لازم را برای فعالیت شرکت‌های آلمانی در ایران از جمله به دلیل عدم بازپرداخت بدهی‌های ایران به آلمان، موانع اداری و عدم وجود شرکت‌های خدماتی مالی قبول نکرده است.

ماتیاس ماخنیگ، معاون وزیر اقتصاد آلمان اواسط فروردین ماه خبر داد که ضمانت‌های بیمه‌ای هرمس برای ایران در ماه‌های آتی دوباره فعال خواهد شد. او گفت، در حال حاضر درخواست‌های شرکت‌های ‏آلمانی را برای اخذ ضمانت پذیرفته‌ایم و به آنها رسیدگی می‌کنیم.

معاون وزیر اقتصاد آلمان با این‌حال تاکید کرد به درخواست‌ها برای ضمانت‌های بیمه‌ای هرمس زمانی پاسخ داده خواهد شد که که ایران بدهی‌های قبلی خود ‏را پرداخت کرده باشد. دولت ایران وعده داده است که این بدهی‌ها را بعد از نشست مشترک کمیسیون اقتصادی دو کشور که دوم و سوم ماه مه ‌‏در تهران برگزار می‌شود، پرداخت کند.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.