اعتراض ۳۵۰ فعال مدنی به تخریب آثار فرهنگی همدان

سه شنبه, 14ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

hegmataneh

به‌ رغم اعتراض‌های هنرمندان و فعالان فرهنگی، تخریب آثار تاریخی و طبیعی در استان همدان همچنان ادامه دارد. فعالان مدنی در نامه تازه خود نوشتند مسئولان “هگمتانه” را به پارک‌سوار و “سبزه‌میدان” تبدیل کردند.

بیش از ۳۵۰ تن از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی استان همدان با نوشتن نامه‌ای خطاب به استاندار همدان، به ادامه‌ی تخریب میراث فرهنگی و طبیعی در این استان اعتراض کردند.

امضاکنندگان این نامه از محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان، خواستند تا به‌عنوان “عالی‌ترین مقام دولتی استان” اجازه ندهد روند بی‌توجهی و تخریب میراث فرهنگی و طبیعی این استان ادامه پیدا کند.

در ماه‌های گذشته اعتراض به تخریب آثار تاریخی و طبیعی در همدان بالا گرفته و به صحن مجلس شورای اسلامی نیز کشیده شده است.

در فروردین ماه گذشته “باغ و عمارت جواهری” در این استان که یکی از بناهای تاریخی به‌جا مانده از دوران قاجار بود، تخریب شد.

باغ تاریخی “بدیع‌الحکما” نیز که در همسایگی این بنا بود، به دست صاحبان فعلی‌اش به کلی تخریب شد و تلاش‌های دوست‌داران میراث فرهنگی این استان برای این‌ که شورای شهر مانع این اقدام شود، به جایی نرسید.

این تخریب‌ها در این استان تاریخی ایران در حالی صورت می‌گیرد که مقامات مسئول مجوزهایی برای تاسیس کارخانه فولاد، احداث پارکینگ چندطبقه در مجاورت آثار تاریخی یا هتل در محل این آثار تخریب‌شده صادر کرده‌اند.

فعالان مدنی و هنرمندان و نویسندگان در نامه‌ی خود خطاب به استاندار همدان نوشتند:«متاسفانه هیچ اقدامی برای جلوگیری از این اتفاق‌ها انجام نشده و در کمال شگفتی مشاهده کردیم که شهرداری بخشی از حریم محوطه تاریخی هگمتانه را به پارک‌سوار و محل رفت‌وآمد روزانه‌ی صدها اتوبوس تبدیل کرده است.»

امضاکنندگان این نامه با یادآوری پیام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، مبنی بر گسترش گردشگری در استان همدان و تلاش دولت برای ثبت “هگمتانه” در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نوشتند:«ثبت جهانی یک اثر ملزوماتی دارد. نمی‌توان با ایجاد پارک‌سوار در جوار یک اثر بی‌نظیر باستانی آن را ثبت جهانی کرد. با ایجاد محل تجمع کارگران فصلی در دل یک محوطه تاریخی، حضور پرنده‌فروشان و کشتار مرغ و خروس در محل حضور گردشگران، نمی‌توان هگمتانه را ثبت جهانی کرد.»

در این نامه تاکید شده که “تصمیم‌گیران مدیریت شهری” در استان همدان باعث شدند که مهم‌ترین مرکز بازرگانی فرش در غرب کشور به “سبزه‌میدان” تبدیل شود و در چنین وضعیتی صحبت از “ثبت جهانی” جایگاهی ندارد.

“با تخریب آثار نباید توقع گردشگر داشت”

هم‌زمان با انتشار این نامه، محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی در استان قزوین نیز روز دوشنبه (۱۳ اردیبهشت ماه) از روند تخریب آثار فرهنگی در یک استان دیگر کشور شکایت کرده است.

او با اشاره به مسئولانی که می‌گویند چرا شمار گردشگران در استان قزوین چشمگیر نیست، گفت:«قطار گردشگری تنها در استان‌هایی توقف می‌کند که آثار تاریخی ثبت‌شده جهانی داشته باشند. مسئولانی که آثار تاریخی را تخریب می‌کنند و بافت تاریخی شهر را از بین می‌برند، نباید چنین تقاضایی داشته باشند.»

او با انتقاد از مسئولان شهرداری قزوین که ۱۳ هکتار از باغستانی سنتی در این استان را نابود کردند، پرسید:«با این وضعیت چگونه انتظار دارید گردشگر خارجی از قزوین بازدید کند؟»
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.