اخبار کارگری

چهارشنبه, 15ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

kargar-ghadir

اشغال کارخانه توسط کارگران سابق شرکت غدیردراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

صبح امروز۱۴اردیبهشت ماه، جمعی از کارگران سابق شرکت غدیر به دلیل دیرپرداخت شدن مطالبات آنان از سوی این شرکت با حضور در کارخانه ضمن قطع برق و بستن درب ورودی آن مانع فعالیت این کارخانه به مدت حدود دو ساعت شدند.

به گزارش۱۴اردیبهشت صدای زرند، امروز صبح۱۴اردیبهشت ماه، جمعی از کارکنان سابق شرکت غدیر به دلیل دیرپرداخت شدن مطالبات آنان از سوی این شرکت با حضور در کارخانه این شرکت ضمن قطع برق و بستن درب ورودی آن مانع فعالیت این کارخانه به مدت حدود دو ساعت شدند.

آنان سپس با تجمع در دفتر مرکزی این شرکت مراتب اعتراض چندین مرتبه ای خود را نسبت به شرایط ایجاد شده برای آنان را به مسئولین این شرکت اعلام کردند.

شرکت تعاونی غدیر زرند با فعالیت در زمینه تولید آجر رسی چندین سال است به دلیل مشکلات مالی با حاشیه های متعددی روبروست.

این شرکت با توجه به عدم توان در پرداخت حقوق، از اردیبهشت ماه سال گذشته و به مرور کارگران خود را اخراج کرده است و اکنون با گذشت حدود ۶ ماه الی ۱ سال همچنان کارگران اخراجی این شرکت درگیر عدم پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور و بازنشستگی هستند.

صبح امروز حدود ۲۰ نفر از این کارگران با حضور جلوی درب ورودی این کارخانه با قطع برق مانع فعالیت کارخانه شدند و از این طریق اعتراض خود را به شرایط به وجود آمده اعلام نمودند.

طبق گفته ی کارگران معترض، از حدود یک سال قبل، با اخراج کارگران شرکت قرار بوده با اختصاص سختی کار به بسیاری از بخش های کارخانه، مراحل بازنشستگی آنان تا آبان ماه سال گذشته به سرانجام برسد که متاسفانه هنوز بعد از گذشت حدود ۶ ماه از آن تاریخ حدود ۱۰۰ کارگر اخراج شده ی این کارخانه در بلاتکلیفی وعده های مسئولین کارخانه به سر می برند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع کارگریِ امروز، گفت: کارگران حاضر در این تجمع اکنون حدود ۶ ماه الی ۱ سال است که هیچگونه حقوقی از این کارخانه و بیمه بیکاری دریافت نکرده اند و مسئولین شرکت غدیر هم به نظر می رسد هیچ قصدی برای حل مشکلات ما ندارند.

ایشان ضمن بیان اینکه در حال حاضر سختی کار به مشاغل کارخانه اختصاص داده شده است، گفت: به گفته مسئولینِ شرکت، با توجه به مشکلات مالی قرار است دفتر مرکزی این شرکت را به فروش برسانند تا بتوانند مبلغ ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور برای بازنشستگی کارگران را پرداخت کنند، که متاسفانه تاکنون به دلایل مختلفی شرایط فروش دفتر این شرکت فراهم نشده است.

یکی دیگر از کارگران حاضر در تجمع، با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از بانک ها از ما شکایت کرده اند و دیگر هیچ بانکی به ما اعتماد ندارد، گفت: شرکت از ما خواسته است که مبلغ ۵ میلیون تومان از مزایا خود را به شرکت ببخشیم تا آنان بتوانند بدهی مربوط به ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور را از این طریق پرداخت کنند و مراحل بازنشستگی ما نهایی شود. در حال حاضر نیز با گرفتن امضاء از برخی از کارگران این مبلغ را از آنان گرفته اند، اما مشکلات ما همچنان برقرار و چیزی تغییر نکرده است.

وی گفت: به ما گفته اند که شرکت به دلیل مشکلات مالی قادر به ادامه فعالیت نیست، اما بعد از اخراج ما از کارخانه، فعالیت کارخانه همچنان با ورود کارگران جدیدادامه دارد. متاسفانه به نظر می رسد که شرکت تنها برای پرداخت حقوق ما پول نداشته است و کارگران جدید از این لحاظ از ما در اولویت بیشتری قرار دارند.

***
عدم پرداخت ۴ماه حقوق،۶ماه حق بیمه ومطالبات دیگر۵۰ کارگرکارخانه نساجی پاکان

پرداخت دستمزد حدود ۵۰کارگر کارخانه نساجی پاکان با سوابق ۱۵ تا ۲۰ سال کار ۴ماه به تاخیر افتاده است. همچنین ۵۰ درصد از حق عیدی و پاداش پایان سال کارگران تا کنون پرداخت نشده است.

به گزارش۱۴اردیبهشت ایلنا،کارگران این واحد تولیدی که در زمینه بافت نمدی روکشهای صندلی خودرو در جنوب غرب تهران مشغول کارند در ۴ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده اند.

به گفته کارگران؛ معوقات حقوقی نیروی کار این واحدصنعتی در ماههای دی، بهمن واسفند سال گذشته وفروردین ماه سال جاری به تاخیر افتاده است. همچنین ۵۰ درصد از حق عیدی و پاداش پایان سال کارگران تا کنون پرداخت نشده است.

بنا به گفته کارگران، نساجی پاکان به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع حقوق آنان و سایر هزینههای جانبی را ندارد در نتیجه این تاخیر و تعلل چند ماهه، کارگران را از نظر معیشتی و روحی در وضعیت نامطلوبی قرار داده است.

کارگران میگویند؛ علاوه بر دستمزد، ۶ ماه از حق بیمه کارگران به اداره تامین اجتماعی واریز نشده است.

کارگران میگویند پاسخی که کارفرما برای پرداخت نشدن مطالبات معوقه به آنان داده؛ وصول نشدن حدود ۲ میلیارد تومان طلب این کارخانه از شرکتهای خودرو ساز است.

کارگران با اشاره به اشتغال حدود ۲۰ کارگر رسمی و ۳۰ کارگر قرار دادی درشرکت «نساجی پاکان» میگویند: ادامه روند کنونی باعث توقف کامل فعالیت کارخانه نساجی پاکان وبیکاری کارگران شاغل در آن میشود.

همچنین گفته میشود، تعدادی از کارگران قدیمی این شرکت که در ماه های آینده امکان بازنشسته شدن دارند به دلیل عدم واریز ۴ درصد حق بیمه کارفرما با مشکل مواجه شدهاند و هنوز تکلیف بازنشستگی آنها مشخص نیست.

***
بیکاری۱۲۰۰کارگر آریان فولاد بدنبال تعطیلی کارخانه

کارخانه آریان فولاد با بیش از یکهزار و دویست کارگر در هفته گذشته تعطیل شد.

به گزارش ۱۴اردیبهشت تسنیم، «بهمن قاسمی» مدیرعامل این واحد صنعتی در تشریح دلایل این مسئله اظهار داشت: این کارخانه در سال ۸۵ با ظرفیت ۳۰۰ کارگر به بهره برداری رسید و طی زمان با توسعه فعالیت خود، به اشتغالزایی ۱۲۰۰ نفری دست یافت.

قاسمی با اشاره به مشکلاتی که در بحث تعیین میزان مالیات و نحوه وصول آن پدید آمده، گفت: مأموران مالیاتی اداره امور مالیاتی بوئینزهرا (ادارهکل امور مالیاتی استان قزوین) بدون داشتن اسناد و مدارک لازم موضوع دستورالعملهای مالیاتی کشور با اقدام به بستن حسابهای شرکت در این بحران اقتصادی بهویژه در شرایطی که صنعت فولاد کشور در بحران قرار دارد، کارخانه را دچار مشکل کردهاند؛ ازاینرو تصمیم گرفته شد که از تاریخ هشتم اردیبهشت ماه کارخانه را تعطیل کنیم.

وی افزود: بروز این مشکل و تعطیلی کارخانه به مدیرکل مالیاتی استان اعلام شده، اما متأسفانه ایشان تعطیلی کارخانه را مربوط به آن سازمان ندانست.

مدیرعامل کارخانه آریان فولاد تصریح کرد که سازمان امور مالیاتی خود را نسبت به این مسئله بیتفاوت نشان میدهد و عنوان میکند: باید از فروش ۶۰۰ میلیاردی کارخانه با احتساب ۶۰ میلیارد تومان سود معمول، ۱۵ میلیارد مالیات پرداخت کنید و اینکه کارخانه در فروش خود سود کرده یا زیان، به سازمان امور مالیاتی ارتباطی ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارخانه تعطیل است. حقوق کارگر از تعطیل بودن کارخانه حاصل نمیشود. رکودی که میگویند همین است.

قاسمی با انتقاد از عملکرد دولت در تعطیل شدن یک به یک واحدهای تولیدی گفت: دولت یازدهم از زمانی که بر سر کار آمد کشور را به تعطیلی کشانده و با تعطیل شدن واحدهای تولیدی و صنعتی عنوان میکند که تورم پایین آمده؛ مثل اینکه بگویید تهران ترافیک است، بعد تهران را تعطیل کنید و بگویید: اکنون ترافیک کجاست؟ این نوع عملکرد دولت یک فاجعه است.
وی افزود: دولت تورم را پایین نیاورده است، بلکه کشور را به تعطیلی کشانده است.

این فعال بخش خصوصی اذعان داشت: بهفرض اینکه ما سود هم میبردیم، نباید مالیات میدادیم؛ چرا که در ماده ۱۳۲ قانون سازمان امور مالیاتی آمده است صنایعی که در مناطق محروم هستند ۱۰ سال معافیت مالیاتی دارند و طبق قانون چون ما طرح گسترشی داشتیم تا سال ۱۴۰۰ باید از معافیت مالیاتی برخوردار باشیم که کسی گوشش به این حرفها بدهکار نیست.

وی ادامه داد: کارشناسانی که از امور مالیاتی قزوین برای بررسی دفاتر ما آمده بودند میگفتند که؛ “ما میدانیم حق با شما است و شرکت سودی نداشته است، اما از بالا دستور دادهاند”! من به معاونت سازمان امور مالیاتی مراجعه و مسئله را مطرح کردم و پرسیدم: “چرا بهدنبال تعطیلی کارخانه ما هستید؟” آنها با تأکید بر “ما بهدنبال تعطیلی کارخانه شما نیستیم” من را دوباره به سازمان مالیاتی قزوین فرستادند که در آنجا هم به کار من رسیدگی نشد و هم مأمورانی که حقیقت را گفته بودند توبیخ کردند.

***
تجمع اعتراضی دستفروشان اهوازی مقابل فرمانداری

امروز۱۴اردیبهشت ماه، دستفروشان هسته مرکزی شهر اهواز که چندی پیش با تصمیم مسئولان محلی به پارک ربیع واقع در منطقه آخر آسفالت این شهر منتقل شدند به دلیل استقبال کم شهروندان از این محل، به نشانه اعتراض مقابل فرمانداری اهواز تجمع کردند.

به گزارش۱۴اردیبهشت ایرنا،حدود ۵۰ نفر از دستفروشان شهرستان اهواز روز سه شنبه به دلیل استقبال کم شهروندان از این محل، به نشانه اعتراض مقابل فرمانداری اهواز تجمع کردند.

این دستفروشان با در دست داشتن پلاکاردهایی مبنی بر حمایت مسئولان استان بویژه از این قشر از جامعه خواستار مشخص شدن محل مناسب تری برای استقرار خود شدند.

یکی از این دستفروشان اظهارکرد: پارک ربیع از مناطق کم تردد اهواز است و استقرار ما در این محل بیشتر از این که به سود ما باشد برای ما ضرر دارد.

وی که خواست نامش ذکر نشود ادامه داد: دستفروشی اگرچه برای ما مشکلاتی را به دنبال دارد اما تنها راه امرار معاش ماست و هم اکنون بسیاری از دستفروشان با مشکلات جدی معیشتی روبه رو هستند.

وی بیان کرد: مشخص شدن یک محل مناسب در سطح شهر و یا استقرار ما در ساعات خاصی از روز در مرکز شهر تنها درخواست ما از مسئولان است.

پیش از این در پی مصوبه شورای اسلامی شهر اهواز مبنی بر جابجایی دستفروشان هسته مرکزی از روز شنبه چهارم اردیبهشت، تعدادی از دستفروشان خیابان سلمان فارسی (نادری) در دو شب با تجمع در این خیابان نسبت به این مصوبه اعتراض کردند.

به اعتقاد این دستفروشان محلی که برای استقرار آنها در پارک ربیع در نظر گرفته شده، بسیار دورافتاده است و محل مناسبی برای کسب نیست.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.