برخوردهای توهین‌آمیز گارد زندان رجایی‌شهر با خانواده‌های زندانیان سیاسی

جمعه, 24ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

zendan rajai shahr

در چند ماه گذشته رفتارهای توهین‌آمیز مسئولین و اعضای گارد زندان رجایی‌شهر کرج با خانواده‌های زندانیان سیاسی هنگام ملاقات باعث آزردگی آنها و زندانیان شده‌ است. اعتراض زندانیان و خانواده‌های آنان به دادستانی راه به‌جایی نبرده و این برخوردها که بصورت مستمر بدتر میشود شرایط زندانیان و خانواده های آنها را بصورت منفی متاثر از خود نموده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانواده‌های زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج از برخورد ناشایست و توهین‌آمیز گارد این زندان شکایت خود را به دادستانی برده‌اند، اما دادستانی پاسخ داده در این ماجرا دخالتی ندارد و رسیدگی به آن نیز در حوزه وظایفش نیست.

منابع نزدیک به خانواده‌های زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج در چندین نوبت جداگانه گفتگو با گزارشگران هرانا ضمن تایید این خبر گفتند: “علاوه بر شکایت خانواده‌ها به دادستانی، خود زندانیان نیز از بابت این برخوردهای ناشایست و توهین‌آمیز به بازرسی و رئیس زندان شکایت کرده ولی هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن بعمل نیامده و هربار نیز بدتر می‌شود.”

منابع مطلع در این رابطه گفتند: “چندماهی هست که روزهای ملاقات برای زندانیان خیلی سخت شده، به‌گونه ای که برای رفتن به ملاقات چند نوبت تفتیش بدنی همراه با کشیدن دستکاه صورت میگیرد و در برگشت هم تکرار میشود. الان هم مدتی هست که تقریبا با ملاقات کننده ها نیز همین برخورد میشود. تاکنون چندین مورد درگیری بین زندانیان با حفاظت پیش آمده”

منابع هرانا گفتند “البته این برخوردهای روز ملاقات فقط مخصوص این بند است به‌گونه‌ای که به‌ درخواست شجاعی رئیس بند و از بیرون زندان ستوان محمدی زیر هشت (درب ورودی بند) با دو سرباز زندانیان سیاسی را تفتیش می‌کنند و فقط در بند زندانیان سیاسی و بدستور محمد مردانی رییس بند و نظر موافق داریوش امیریان مدیریت داخلی صورت میگیرد. علی‌رغم اعتراض خانواده ها به دادستانی آن‌ها گفته‌اند که دخالتی ندارند و تماما به‌دستور خود رئیس زندان هست.”

یک شاهد عینی در مورد چگونگی این برخوردهای توهین‌آمیز با ذکر چند مثال گفت: “مثلا خانواده‌ها و زندانی‌ها را مجبور می‌کنند کفش‌هایشان را درآورند. علی‌رغم تفتیش با دستگاه بصورت دستی هم تفتیش می‌کنند و برای خانوده ها چندین بار این عمل تکرار می‌شود. آنها به نقاط جنسی افراد نیز بصورت تحقیر آمیز دست می زنند”

منبع دیگری به هرانا گفت “این بازرسی‌ها فقط مختص بند زندانیان سیاسی است. زندانی‌ها هنگام خروج از بند و ورود به بند همینطور شدیدا تفتیش می شوند و در مواردی هم زندانی‌ها را کاملا برهنه می‌کنند.”

این منبع مطلع در پایان تاکید کرد: “حتی هفته قبل یکی از خانوادها را به حالت بازجویی ساعت‌ها پایین نگه داشته بودند و وسایل و موبایل‌ها را چک کرده بودند. مسئول سالن ملاقات هم حین ملاقات به بهانه‌ی تمام شدن وقت با داد و بیداد و سر و صدا مزاحمت ایجاد کرد که تاکنون در چند نوبت زندانیان به او اعتراض کرده‌اند و حتی زندانیان به بازرسی و ریاست زندان هم شکایت کردن ولی هیچ اقدامی صورت نگرفته است.”

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.