نهادهای سینمایی بین‌المللی خواستار لغو حکم کیوان کریمی، فیلمساز ایرانی شدند

جمعه, 24ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن
کیوان کریمی مستندساز کرد ایرانی و برنده چند جایزه بین المللی

کیوان کریمی مستندساز کرد ایرانی و برنده چند جایزه بین المللی

جشنواره فیلم کن به همراه بیش از سی نهاد و سازمان سینمایی دیگر در سراسر اروپا و جهان در بیانیه‌ای خواستار توقف اجرای حکم و آزادی بدون قید و شرط کیوان کریمی شد.

کیوان کریمی فیلمساز ایرانی است ابتدا به شش سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده بود اما دادگاه تجدید نظر دادگاه انقلاب تهران، با تایید حکم شلاق، حکم زندان را به یک سال زندان و پنج سال حبس تعلیقی کاهش داد.

جشنواره فیلم کن، جشنواره فیلم ونیز، انجمن فیلمسازان فرانسه، انجمن فیلمسازان آمریکای جنوبی، آکادمی فیلم اروپا، سینما تک فرانسه، فدراسیون بین‌المللی فیلمسازان اروپایی، شبکه جهانی نویسندگان و فیلمسازان، سندیکای تهیه کنندگان فرانسه و انجمن فیلمسازان بلژیک از امضا کنندگان این بیانیه هستند.

در این بیانیه آمده است: “این مسئله که آزادى کیوان کریمى تنها به دلیل اقدام ساده و انسانى ابراز آزادی بیان و انتقاد هنری، از او سلب شود بسیار ناخوشایند است.”

امضاکنندگان همچنین ابراز تاسف کرده‌اند که “ایران با چنین سبقه تاریخى غنى و صاحب میراثى عظیم، با وجود امضاى اعلامیه جهانى حقوق بشر و عهدنامه سیاسى و مدنى سازمان ملل متحد در سال ١٩۶۶، از تاریخ و فرهنگ خود روى بازگرداننده است.”

کیوان کریمی، فیلمساز، در آذر ۱۳۹۲ در پی ساخت فیلم “نوشتن بر شهر” بازداشت و پس از دوازده روز، با قرار وثیقه آزاد شد.

فیلم “نوشتن بر شهر” مستندی بلند درباره دیوار نویسی‌ها و گرافیتی‌های تهران از انقلاب ۱۳۵۷ تا اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را در برمی‌گیرد. این فیلم در جشنواره‌های ویزیون دو ریل سوییس، مونت‌پولیه فرانسه و جشنواره فیلم آرژانتین نمایش داده شده و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره پونتو د ویستا اسپانیا را بدست آورده است.

از: صدای آمریکا

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.