آزادی دبیر کانون صنفی معلمان ایران با وثیقه ۳۰۰میلیون تومانی

یکشنبه, 26ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

esmail abdi

عصر شنبه ۲۵ اردیبهشت‌، اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران که اسفند ۱۳۹۴ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به شش سال حبس محکوم شده بود، از زندان اوین آزاد شد. پایگاه اطلاع‌رسانی حقوق معلم و کارگر می‌نویسد قرار بازدشت اسماعیل عبدی از سوی مقامات قضایی به قرار وثیقه مبدل شده و او تا تشکیل دادگاه تجدیدنظر آزاد خواهد بود.

به گزارش رادیو زمانه، اسماعیل عبدی در ششم تیر ۱۳۹۴ و پس از مراجعه به دادستانی برای پیگیری موضوع ممنوع‌الخروجی‌‌اش دستگیر شد. گذرنامه او را در خرداد ۱۳۹۴ و هنگامی که قصد داشت برای شرکت در هفتمین کنگره سازمان جهانی معلمان به ارمنستان برود، در فرودگاه توقیف کردند و از او خواسته بودند به دادسرا مراجعه کند.

اسماعیل عبدی در اسفند ۱۳۹۴ به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به شش سال حبس محکوم شد. او از دهم اردیبهشت ۹۵، در اعتراض به حکم صادره، اعتصاب غذا کرده بود.

دو هفته قبل، اسماعیل عبدی و جعفر عظیم‌زاده، دیگر فعال کارگری زندانی، در بیانیه مشترکی به مناسبت روز جهانی کارگر اعلام کرده بودند که در اعتراض به امنیتی کردن فعالیت‌های صنفی کارگران و معلمان، دستمزدهای زیر خط فقر و ممنوعیت برگزاری آزادانه روز جهانی کارگر و روز جهانی معلم، اعتصاب می‌کنند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر ایران پیش‌تر به نقل از یکی از نزدیکان عبدی نوشته بود که حقوق و بیمه این فعال صنفی قطع شده و همسر خانه‌دارش با سه فرزند مشکلات زیادی دارد.

اسماعیل عبدی، یک بار دیگر در سال ۱۳۹۰ نیز دستگیر و به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود. اجرای این حکم اما سپس برای پنج سال تعلیق شد. او از کنشگران شناخته شده سندیکایی ایران در سطح جهانی است. پس از دستگیری او، کنگره اموزش و پرورش بین‌الملل، برای آزادی بدون قید و شرط عبدی کمپینی به راه انداخت که بیش از ۱۲هزار نفر آن را امضا کردند.

سه روز پیش از آزادی اسماعیل عبدی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران از زندان اوین آزاد شد. محمود بهشتی لنگرودی نیز در اعتراض به محاکمه در دادگاهی غیرعلنی و محکومیت به ۹ سال حبس، دست به اعتصاب غذا زده بود.

از: گویا به نقل از رادیو زمانه

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.