اعتراض کارگران به عدم پرداخت حقوق، حق بیمه و دیگر مطالباتشان

سه شنبه, 28ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

eteraz-kargaran

تجمع کارگران کارخانه موادغذایی دزفول دراعتراض به عدم پرداخت۳ماه حقوق،حق بیمه ودیگر مطالبات مقابل فرمانداری!

روز دوشنبه۲۷اردیبهشت،جمعی از کارگران یک شرکت تولید مواد غذایی در دزفول در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالبات معوقه خود درب فرمانداری دزفول تجمع کردند.

به گزارش۲۷اردیبهشت ایرنا،چند تن از نمایندگان این کارگران معترض اظهار داشتند: شرکت مذکور حقوق سه ماهه کارکنان را پرداخت نکرده است.

یکی از نمایندگان این کارگران که حدود ۴۰ نفر بودند گفت:از سال ۹۰ پرداخت حقوق کارگران این شرکت با مشکل مواجه شده و بیش از چهار سال است که معوقه ها توسط شرکت پرداخت نشده است ضمن اینکه کارگران این شرکت بیش از سه ماه است حقوق دریافت نکرده و برای تامین مایحتاج زندگی خود با مشکل مواجه شده اند.

وی افزود:با تغییر صورت گرفته در شرکت مذکور مدیریت جدید تنها پرداخت پنج میلیون ریال به عنوان علی الحساب به هر کارگر را متقبل شده است.

وی پرداخت نشدن حق بیمه و حقوق بازنشستگی را از دیگر مشکلات این کارگران عنوان کرد و گفت:در این شرکت ۸۵ نفر فعالیت دارند که به دلیل پرداخت نشدن حقوق توان پرداخت بدهی بانکی ، اجاره منزل و هزینه زندگی خود را ندارند.

یکی دیگر از کارگران این شرکت نیز گفت: با توجه به مشکل پیش آمده قرار است نماینده کارگران شرکت با نماینده فرماندار دزفول نشستی برگزار کنند و مشکلات کارگران مطرح و در خصوص حل این مشکلات چاره اندیشی شود.

یک کارگر بازنشسته این شرکت نیز گفت:به دلیل پرداخت نشدن سه ماه حق بیمه از سوی این شرکت در بلاتکلیفی بسر می برم.

امیر عیسی زاده معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول نیز در این خصوص گفت:در حال حاضر نشستی با حضور نمایندگان کارگران شرکت و نماینده دادستان در فرمانداری دزفول برای حل این مشکل برگزار شده است.

***

تجمع کارکنان بخش مهندسی و تعمیرات هواپیمایی ایران ایر برای افزایش دستمزد درفرودگاه مهرآباد!

روزگذشته(۲۶اردیبهشت ماه)، کارکنان بخش مهندسی و تعمیرات هواپیمایی ایران ایر دراعتراض به سطح پایین حقوقشان وبرای افزایش دستمزد دست به تجمع مقابل ساختمان معاونت مهندسی و تعمیرات در فرودگاه مهرآبادزدند.

درپایان تجمع، سخنگوی معترضان بیانیه مشترک آنان مبنی برخواسته هایشان را خواند و اعلام کرد در صورت عدم رسیدگی مسئولان، تجمعات برای رسیدن به مطالباتشان ادامه خواهد یافت.

به گزارش۲۷اردیبهشت خبرآنلاین، در یک تجمع با هدف افزایش دستمزد کارکنان مهندسی و تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، دیروز مهندسان شرکت ایران ایر در مقابل ساختمان معاونت مهندسی و تعمیرات این شرکت واقع در فرودگاه مهرآباد تجمع کردند.

در این تجمع معترضان خواستار پاسخگویى مدیریت عامل به مطالبات از پیش مطرح شده خود بودند.

پس از آغاز این تجمع معاون مهندسی و تعمیرات به نمایندگی از مدیر عامل در جمع معترضان حاضر شد و توضیحاتی درباره چگونگی رسیدگی به مطالبات حقوقی و قانونی معترضان داد که نهایتاً این توضیحات معترضان را قانع نکرد.

سخنگوی معترضان بیانیه مشترک آنان برای دریافت مطالبات معترضان را خواند و اعلام کرد در صورت عدم رسیدگی مسئولان، تجمعات برای رسیدن به مطالباتشان ادامه خواهد یافت.

***
عدم پاسخگویی مسئولان کشوری ومحلی به کارگران بیکار شده کارخانه صابون سازی خرمشهر!

کارگر بیکار شده کارخانه صابون سازی خرمشهر:در نشستی که با یکی از مسئولان قضایی شهرستان برگزار شد، وی به نقل از یکی از مسئولان کشوری گفت که کارگران این شرکت بیش از این پیگیر حل شدن مشکل شرکت صابون سازی نباشند.

امروز نیز نماینده کارگران از کار بیکار شده شرکت صابون سازی در مراجعه به دستگاه های محلی دست خالی برگشت و کسی جوابگو نبود.

به گزارش۲۷اردیبهشت ایرنا،کارگران بیکار شده صابون سازی خرمشهر چهار سال است که به امید راه اندازی مجدد کارخانه و پرداخت مطالباتان هستند و چند مدتی نیز از این وضعیت به تنگ آمده و تجمع های اعتراضی را برگزار می کنند.

آنان گفتند:تاکنون پنج بار مزایده شرکت صابون سازی خرمشهر انجام شده ولی به رغم اینکه یکی از متقاضیان برنده این مناقصه شده و ۱۰ میلیارد ریال نیز به حساب دستگاه های مسئول واریز کرده است، مشکل پرداخت نشدن معوقات و حقوق کارگران همچنان به قوت خود باقی است.

یکی دیگر از کارگران نیز در این خصوص گفت:در نشستی که با یکی از مسئولان قضایی شهرستان برگزار شد، وی به نقل از یکی از مسئولان کشوری گفت که کارگران این شرکت بیش از این پیگیر حل شدن مشکل شرکت صابون سازی نباشند.

وی گفت:امروز نیز نماینده کارگران از کار بیکار شده شرکت صابون سازی در مراجعه به دستگاه های محلی دست خالی برگشت و کسی جوابگو نبود.

یکی دیگر از کارگران این شرکت گفت:کارخانه شرکت صابون سازی خرمشهر در گذشته بیش از ۳۰۰ کارگر داشت برخی از آنها در شرف بازنشستگی بودند.

‘م- بحرانی’ افزود:چهار سال به بازنشستگی ام مانده بود که کارخانه تعطیل شد و وضعیت بازنشستگی من نیز در بلاتکلیفی به سر برسد.

کارخانه صابون سازی خرمشهر با برند یاس یکی از تولیدکنندگان مرغوب ترین نوع مواد شوینده کشور بود که دهه ۷۰ توانست در جایگاه صادرکننده نمونه به کشورهای منطقه ظاهر شده و حتی در بازارهای اروپا نیز رقابت کند.

بنیادشهید که متولی این شرکت به شمار می آمد سال ۱۳۸۷ آن را به بخش خصوصی واگذار کرد، سال ۱۳۹۰ در حالی که همچنان این شرکت بازار داخلی و کشور همسایه یعنی عراق را در اختیار داشت اعلام ورشکستگی و تعطیلی کرد که نتیجه آن اخراج کارگران بسیاری با حقوق معوق بود.
بیش از ۵۰ نفر از کارگران این شرکت چندین مرحله برای احقاق حق خود اعتراض کردند و با وجود پیگیری های مسئولان، نمایندگان مجلس و دستگاه قضایی تاکنون به حق خود نرسیدند.

***

عدم پرداخت ۱۴ماه حقوق و ۱۵ماه حق بیمه ۳۰کارگر کارخانه لنت تلدا خاوران!

کارگران کارخانه لنت تلدا خاوران درقزوین از عدم پرداخت۱۴ماه حقوق و۱۵ماه حق بیمه ۳۰کارگرکارخانه لنت تلدا خاوران،خبردادند.

به گزارش۲۷اردیبهشت ایلنا،منابع خبری در قزوین اعلام کردند با وجود تغییرات مدیریتی در کارخانه «لنت تلدا خاوران»، معوقات مزدی حدود۳۰کارگر این کارخانه هنوزپرداخت نشده است.

این کارگران می گویند با بهبودی که دروضعیت تولید کارخانه بوجود آمده این ۳۰ کارگر انتظار داشتند کارفرمای جدیدمطالبات معوقه مزدی آنان را که مربوط به سالهای گذشته است را پرداخت میکرد.

یکی ازکارگران لنت تلدا خاوران درباره جزئیات مطالبات معوقه خود گفت: تا آذر ماه سال گذشته حدود ۷۰ کارگر این کارخانه با دارا بودن حدود ۱۴ ماه دستمزد وبیمه معوقه کار میکردند اما با ورود سرمایه گذار جدید بخش زیادی از مشکلات مالی این کارخانه وکارگرانش مرتفع شد.

او با بیان اینکه در حال حاضر دستمزد کارگران در موعد مقرر پرداخت میشود افزود: آنچه باقی مانده حدود ۱۴ ماه از مطالبات معوقه سالهای ۹۳ و ۹۴ حدود ۳۰ نفر از کارگران است که هنوز پرداخت نشده است.

به نقل از این کارگرگفته میشود که جدا از مزد معوقه، بیش از ۱۵ ماه حق بیمه آنها به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده است.

به گفته وی میزان بدهی این واحد تولید کننده به تامین اجتماعی حدود ۵۸۰ میلیون تومان است و طی ماههای اخیر دفترچههای بیمه درمانی کارگران با مساعدت اداره تامین اجتماعی تمدید شده است.

***
اخراج کارگران درکردستان ادامه دارد- شمار بیکاران همچنان در حال افزایش

زنگ خطر تعطیلی و اخراج کارگران در حداقل واحدهای تولیدی در استان کردستان در حالی همچنان می نوازد که متاسفانه این استان در طول سالهای گذشته نیز همچنان از بیکاری می نالد و در این بین مسئولان و متولیان امر همواره به جای یافتن راه حلی برای این مشکل، بازی با آمار و کلمات را در اولویت کارها و اقدامات خود قرار داده اند.

در دو سال گذشته نه تنها از میزان بیکاری استان کردستان کاسته نشده است که روند تعطیلی و اخراج کارگران در اندک کارگاه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی استان نیز همچنان ادامه دارد.

وضعیت بیکاری در استان کردستان از یک سو و روند تعطیلی و تعدیل نیرو از سوی دیگر دو چالش اصلی این روزهای استان است که هر چند مدیران و مسئولان متولی خبر از برنامه ریزی و همچنین مدیریت این حوزه را سر می دهند ولی مردم همچنان نگران روزهای آینده برای جوانان و نوجوانان خود هستند.

آمارهای رسمی مرکز آمار ایران میزان بیکاری در استان کردستان در سال ۹۴ را رقمی بیش از ۱۳.۳ درصد نشان می دهد در حالی که مسئولان استانی، این رقم را بسیار بیشتر از این میزان اعلام می کنند.

از سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت یازدهم، مدیران و مسئولان استان کردستان همواره از بهبود شرایط و همچنین تلاش در راستای توسعه این استان سخن به میان می آوردند ولی در حالی که دولت به پایان زمان چهار ساله فعالیت خود نزدیک می شود نه تنها قدمی برای بهبود وضعیت اشتغال برداشته نشده است که حتی از میزان شغل های موجود هم به خوبی محافظت نشده و روند تعطیلی واحدهای تولید ادامه دارد.

مرکز آمار ایران، میزان بیکاری در استان کردستان در سال ۹۳ را ۱۱.۶ درصد اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش این مرکز میزان بیکاری در کردستان طی سالهای ۹۳ تا ۹۴ نه تنها کاهش پیدا نکرده که بر آن افزوده شده و نرخ بیکاری کردستان در سال ۹۴ به بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است.

در همین حال مدیران و مسئولان استان کردستان در سخنرانی های مختلف خود نیز این میزان بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار برای استان را قبول نداشته و رقم آن را بالاتر عنوان می کنند.

عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان در همان بدو حضور در استان، رقم واقعی بیکاری در کردستان را حدود ۳۰ درصد اعلام می کرد و حتی معاونین وی و مدیران حوزه های صنعت، کار و تعاون نیز بر واقعی نبودن آمارهای اعلام شده از سوی دولت های قبلی تاکید داشتند.

هفته گذشته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان رقم واقعی بیکاری را حدود ۳۰ درصد اعلام کرد این در حالی است که مرکز آمار اوایل اردیبهشت ماه میزان بیکاری در کردستان را ۱۳/۰۳ درصد اعلام کرده بود.

***
تعطیلی واحدهای تولیدی کردستان همچنان ادامه دارد

در حالی که بازی با آمار بیکاری در کردستان همچنان ادامه دارد که از سال گذشته روند تعطیلی و یا اخراج کارگران در واحدهای تولیدی و صنعتی این استان وارد فاز جدیدی شده است و متاسفانه هر روز بر این میزان افزوده می شود.

در روزهای پایانی سال ۹۴ یکی از محدود شرکت های تولیدی و صنعتی استان کردستان به نام ایستک به دلیل مشکلات مدیریتی و مالی ۱۳۸ کارگر خود را اخراج کرد و حتی کارگران اخراج شده نیز دست به برگزاری تجمع های اعتراضی زده و تا این لحظه اقدامی برای رفع مشکلات آنها عملیاتی نشده است.
کارخانه قند سقز نیز دیگر واحد تولیدی و صنعتی در کردستان بود که وی هم ۲۵۰ کارگرش را اخراج کرده و به مرز تعطیلی رسید.

در همین حال و در روزهای پایان سال ۹۴ کارخانه کاشی کسری در سنندج نیز به دلیل مشکلات مالی و نبود بازار مناسب موفق دست به اخراج شماری از کارگرانش زد و این روند به جایی رسید که هفته گذشته جلسه کارگروه رفع موانع تولید به ریاست استاندار کردستان در محل این کارخانه تشکیل و بر حمایت از فعالیت های آن تاکید شد.

زنگ خطر تعطیلی و اخراج کارگران در حداقل واحدهای تولیدی در استان کردستان در حالی همچنان می نوازد که متاسفانه این استان در طول سالهای گذشته نیز همچنان از بیکاری می نالد و در این بین مسئولان و متولیان امر همواره به جای یافتن راه حلی برای این مشکل، بازی با آمار و کلمات را در اولویت کارها و اقدامات خود قرار داده اند.
بخشی ازیک گزارش مهربتاریخ۲۷اردیبهشت
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.