پرویز کلانتری، تصویرگر، “روباه و زاغ” و “کدو قلقله‌زن” درگذشت

شنبه, 1ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

parviz-kalantari

پرویز کلانتری، نقاش، ‌تصویرگر، نویسنده و روزنامه‌نگار در سن ۸۵ سالگی بر اثر عارضه مغزی و قلبی درگذشت. دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای تهران تصویرگری نزدیک به ۲۶ کتاب کودک را در کارنامه خود دارد.

پرویز کلانتری طالقانی، هنرمند پیشکسوت ایرانی شامگاه جمعه، ۳۱ اردیبهشت (۲۰ مه) در سن ۸۵ سالگی دنیا را وداع گفت.

او در آذرماه ۱۳۹۳ دچار سکته مغزی شد و تا زمان مرگش در بستر بیماری به سر می‌برد. کلانتری در اول فروردین‌ماه سال ۱۳۱۰ در زنجان متولد شد و از هنرمندان مکتب سقاخانه‌ای به حساب می‌آمد.
او در فاصله سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۸ در دانشکده هنرهای زیبای تهران در رشته هنرهای تجسمی دانش آموخت.

آشنایی او با همایون صنعتی‌زاده، رئیس دانشکده هنرهای زیبا منجر به راهیابی به مؤسسهٔ انتشاراتی فرانکلین، ناشر کتاب‌های درسی و نشریه پیک شد. بعد از آن او به تصویرگری در کتاب‌های درسی روی آورد و به مدت ۴۰ سال به تصویرگری پرداخت.

کلانتری از سال ۱۳۵۳ کار روی نقاشی‌های کاهگلی را آغاز کرد که تا آخرین روزهای عمرش ادامه یافت. او در تابلوهای خود زندگی مردمان کویر را به شکل ملموسی به تصویر می‌کشید.

او نزدیک به ۲۶ کتاب کودک، از جمله “کدو قلقله زن”، “جمجمک برگ خزون”، “گل اومد بهاراومد” و “رنگین‌کمان”را تصویرگری کرده ‌است.

کلانتری در مهرماه ۱۳۹۱ نمایشگاهی از آثار تصویرگری خود در این کتاب‌ها به نام “یاد کودکی” بر پا کرد تا شخصیت‌های کتاب‌های درسی در اذهان مردم بازآفرینی شود.

قرار است مراسم تشییع پیکر این هنرمند روز دوشنبه (۳ خرداد) برگزار شود.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.