اعلام جدایی دین از سیاست در تونس

یکشنبه, 2ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

رهبر حزب النهضت تونس جدایی دین از سیاست را اعلام کرد. راشد الغنوشی در یک اجتماع بزرگ هواداران این حزب گفت که النهضت از ایدئولوژی اسلام سیاسی فاصله می‌گیرد و افزود: «ما باید دین را از مبارزات سیاسی دور نگه داریم.»

حزب اسلام‌گرای “النهضت” تونس به طور رسمی اعلام کرد که دو حوزه دین و سیاست را از یکدیگر تفکیک خواهد کرد و از سنت “اسلام سیاسی” فاصله خواهد گرفت.

حزب النهضت تونس نخستین حزب اسلام‌گرا بود که در پی انقلاب‌های موسوم به “بهار عربی” در سال ۲۰۱۱ در قدرت سیاسی این کشور حضوری پررنگ یافت.

پس از سرنگونی رژیم خودکامه و فاسد زین‌العابدین بن‌علی و بیرون راندن او از کشور و در حالی که بسیاری از شهروندان تونس که برای انقلاب خود هویتی اسلامی قائل بودند، این حزب در نخستین انتخابات به پیروزی رسید. با این حال النهضت با نیروهای سکولار وارد یک دولت ائتلافی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب اسلام‌گرای النهضت روز جمعه ۲۰ مه کنگره سه روزه خود را آغاز کرد و چنان‌که پیش از این انتظار می‌رفت، جدایی دین از سیاست را اعلام کرد.

در مراسم گشایش این کنگره حزبی که در جنوب تونس، پایتخت این کشور برگزار شد هزاران نفر شرکت جستند. آخرین کنگره این حزب در سال ۲۰۱۲ برگزار شده بود.

“باید دین را از مبارزه سیاسی دور نگه داریم”

به گزارش رویترز، در این مراسم راشد الغنوشی، رهبر این حزب گفت که «حزب النهضت از یک جنبش ایدئولوژیک مبارزه برای کسب هویت به یک جنبش اعتراضی علیه رژیم خودکامه و حال به یک حزب دمکراتیک ملی تحول یافته است.»

غنوشی در میان جمع بزرگ هواداران این حزب افزود: «ما باید دین را از مبارزه حزبی دور نگه داریم.»
به دنبال این سخنان، باجی سعید اسبسی، رئیس‌جمهور سکولار تونس از این رویکرد تازه‌ی حزب النهضت استقبال کرد.

از نظر تحلیل‌گران، به نظر می‌آید که حزب النهضت قصد دارد خود را، در منطقه‌‌ای که اسلام سیاسی ضربات دردناکی را متحمل شده است، از این رویکرد دور کند و بدین گونه خود را برای انتخابات محلی سال آینده و انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ آماده سازد.

برخلاف جنبش اخوان المسلمین مصر که در سال ۲۰۱۳ از سوی ارتش این کشور سرکوب و فعالیت‌های سیاسی‌اش به انزوا کشیده شد، حزب النهضت تونس توانست به‌رغم اختلافات اولیه با نیروهای سکولار، با این نیروها همکاری تازه‌ای آغاز کند و وارد ائتلاف سیاسی شود.

به عبارت دیگر حزب النهضت تونس و رهبر آن راشد الغنوشی، بر خلاف اخوان المسلمین مصر خطر شکاف در جامعه را به سرعت دریافتند و توانستند آسیب‌های ناشی از یک اسلام سیاسی و ایدئولوژیک را جبران کند.

جمال عرفاوی تحلیل‌گر تونسی معتقد است: «النهضت از تجربه تحولات منطقه، پس از سرنوشت اخوان المسلمین در مصر، بهره گرفت و آموخت. این حزب فهمید که در این منطقه آینده‌ای برای یک اسلام سیاسی وجود ندارد.»

این تحلیل‌گر می‌افزاید که بدین گونه النهضت الگویی تازه برای اسلام‌گرایان خارج از مرزهای تونس ارائه خواهد داد “اما این پرسش باقی است که آیا قادر خواهد بود مسلمانان داخل کشور را نسبت به این تحول متقاعد سازد؟”

پیامی که ابراهیم یزدی برای راشد الغنوشی فرستاده بود

زمان کوتاهی پس از سرنگونی رژیم مستبد و فاسد زین‌العابدین بن‌علی در تونس، ابراهیم یزدی، دبیرکل وقت حزب نهضت آزادی ایران در نامه‌ای به راشد الغنوشی نسبت به تندروی‌های اسلام‌گرایان در تونس هشدار داد.

ابراهیم یزدی در اکتبر ۲۰۱۱ در پیام خود رهبران اسلامی تونس را از تکرار سرنوشت ایران برحذر داشت.

آقای یزدی ضمن تبریک به پیروزی حزب النهضت در تونس گفت: «در کشورهای مسلمان با سرنگونی مستبدین، به زودی مستبدین جدیدی جایگزین می‌شوند. این اتفاقی است که در ایران افتاد.»

دبیرکل وقت حزب نهضت آزادی ایران در نامه خود افزود: «ما مسلمانان از هر ملیتی، اگر چه برای تحقق حقوق اساسی، آزادی و حق حاکمیت خود مبارزه می کنیم اما تجربه کافی با دموکراسی را نداریم. ما مبارزه می‌کنیم و دیکتاتور سرنگون می‌کنیم، اما استبداد را به عنوان یک شیوه زندگی از میان نمی‌بریم.»
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.