چند رهبر القاعده پس از آزاد شدن از زندانهای ایران به صفوف جبهه النصرت در عراق و سوریه پیوسته‌اند

پنجشنبه, 6ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

ژرژ مالبرونو مفسر فیگارو که خبر آزاد شدن این کادرهای درجه اول القاعده توسط ایران را از نشریه نیویورک تایمز نقل کرده است ، توضیح می دهد که این زندانیان پس از حوادث سپتامبر ۲۰۰۱ مجبور به ترک افغانستان شده و به ایران فرار کرده اند. آنها تا کنون در این کشور زندانی بوده اند و اینک در جریان معاوضه با یکی از نمایندگان ایران در یمن که اسیر القاعده بوده است، این افراد را آزاد کرده اند.

روزنامۀ فیگارو در صفحات بین المللی شمارۀ روز چهارشنبۀ ٢۵ ماه مه، دو مقاله مهم را به ماجرای آزاد شدن چند رهبر القاعده از زندان های ایران و پیامدهای آن در منطقه اختصاص داده است.

فیگارو با توجه به اقتدار فعلی جبهه النصرت در سوریه که بین ده تا پانزده هزار مرد جنگی در اختیار دارد، مدعی است که این رهبران ازاد شده که پنج نفر از کادرهای قدیمی و سطح بالای القاعده بشمار می روند می توانند در صورت پیوستن به النصرت موقعیت این گروه را بکلی دگرگون کنند و توان آنرا در مقابله با دولت سوریه و نیز تسویه حساب احتمالی با نیروهای داعش بشدت بالا ببرند.

بعقیده مالبرونو، هم اکنون در صفوف النصرت بر سر اینده این گروه اختلاف میان کادرهای رهبری وجود دارد. النصرت بطور رسمی اعلام می کند که قصدش سرنگونی رزیم اسد و برقراری یک حکومت اسلامی بجای رژیم فعلی است. این در حالی است که کسانی در میان رهبران النصرت با استقرار یک دولت اسلامی موافق نیستند و می گویند در چنین صورتی بسرعت مورد حمله دشمنان ،بویژه آمریکا قرار خواهند گرفت و آسیب پذیری زیادی خواهند داشت.

ژرژ مالبرونو یاد آوری می کند که در اوائل ماه مه ،ایمان الضواهری جانشین بن لادن در پیامی خطاب به هوادارانش اظهار امیدواری کرد که این گروه بتواند بزودی یک ” امیرنشین اسلامی” در سوریه بر پا سازد.

بعقیده فیگارو تمایل به برپائی یک حکومت مستقر همیشه در میان کادرهای القاعده هواداران و مخالفانی داشته و تا بن لادن زنده بود با این گرایش مخالفت میکرد.

فیگارو هم چنین مقاله ای را به معرفی سیف العادل مهم ترین شخصیت القاعده که تازه از زندان های ایران آزاد شده است اختصاص داده و وی را عضو شورای مدیران اجرائی القاعده و مامور شماره یک تامین امنیت شخص بن لادن و نیز مدیر تدارک بسیاری از عملیات تروریستی این گروه تا سال ۲۰۰۱ دانسته است. این افسر مصری که پس از حادثه قتل انور سادات مجبور به ترک کشور شد بعدها به بن لادن پیوست و همواره از رهبران درجه اول این سازمان بوده است. او اینک پس از آزادی از زندان های ایران به القاعده پیوسته است.
از: ار اف ای
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.