آغاز به کار مجلس دهم

شنبه, 8ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

majles

دهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح روز شنبه هشتم خرداد ۱۳۹۵ با حضور شخصیت‌های لشگری و کشوری آغاز به کار کرد.

اولین جلسه علنی مجلس دهم رسما برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایسنا، به دعوت معاون قوانین مجلس نهم هیات رئیسه سنی مجلس متشکل از هاشم‌زایی از حوزه انتخابیه تهران و متولد ۱۳۲۳ به عنوان رئیس، ذوالقدر منتخب میناب و متولد ۱۳۲۵ نایب رئیس، سید فاطمه حسینی منتخب تهران و متولد ۱۳۶۴ دبیر اول و سمیه محمودی منتخب شهرضا و متولد ۱۳۶۳ دبیر دوم و با حضور مستقر و اولین جلسه علنی مجلس با حضور ۲۶۵ نفر از نمایندگان به طور رسمی برگزار شد.

مجلس دهم نقطه عطفی در نظام پارلمانی است

رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس، ‌گفت: مجلس دهم نقطه عطفی در نظام پارلمانی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، عبدالرضا هاشم‌زایی رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس طی سخنانی در مراسم افتتاحیه از حضور رئیس جمهور، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ رئیس دفتر رهبری، رئیس قوه قضائیه، هیأت دولت، سفرا و کارداران خارجی مقیم ایران و خانواده‌های شهدا تقدیر و تشکر کرد و افزود: منطق دموکراسی در اندیشه اسلامی اینگونه است که هیچ مقام و موقعیتی ابدی نیست و از لحاظ سیاسی و اجتماعی روزگار همواره در چرخش است و هیچ حزب و جناج فکری برای همیشه اکثریت را در دست ندارد.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه تمام جناح‌های سیاسی به تجربه حکمرانی دست یافته‌اند اما این نیز گذراست. مهم این است که حقوق یکدیگر را رعایت کنند.

رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس ادامه داد: مجلس دهم نقطه عطفی در نظام پارلمانی است. مجلسی که مردم در بیشتر حوزه‌های انتخابیه به تغییر و تحول رأی داده‌اند و این مجلس نیز در نظر دارد که روح جسارت در تصمیم‌گیری، انسجام در حکمرانی و اقتدار در اجرای وظایف را در قوه مجریه بدمد و تقویت کند.

هاشم‌زایی در ادامه اظهار کرد: رأی دهندگان در اکثریت حوزه‌های انتخابیه به جای افراد به برنامه‌های کاندیداها رأی دادند. گرچه به دلایل ساختاری هنوز در کشور ما حزب جایگاه مشخصی ندارد اما رأی مردم در انتخابات مجلس دهم بهترین بستر برای نظام حزبی برنامه‌محور است.

وی تصریح کرد: نظم فراکسیونی در آغاز مجلس دهم می‌تواند شروع خوبی برای این کار باشد و اساس رشد و توسعه ملت را به دنبال داشته باشد و رأی دهندگان به نسل تازه سیاستمداران و نخبگان نشان دادند که فقط به یک برنامه سیاسی رأی نداده‌اند و خواستار خروج از بسترهای مدیریتی هستند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین موضوع مجلس نهم بحث برجام بود، اظهار کرد: باید به اراده و اقتدار ایران در اجرای برجام اندیشید. ملت ایران در تداوم حق مسلم خود در انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به این نتیجه رسیدند که برجام را اجرایی کنند. بنده با احترام به همه منتخبان عرض می‌کنم که برجام نماد اقتدار جمهوری اسلامی ایران است و مجلس از حداکثر تون خود برای برجام استفاده خواهد کرد.

منتخب مردم تهران در مجلس، افزود: همانطور که نهضت دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای ملی بود،‌ صلح هسته‌ای و برجام نیز به یک دولت و مجلس خاص تعلق ندارد و امری ملی است و در همه نهادها باید مورد توجه قرار گیرد.

هاشم‌زایی با بیان اینکه برجام برای ما نه یک هدف بلکه وسیله است، گفت: تقویت امنیت ملی از طریق انسجام داخلی و آشتی سیاسی،‌ تقویت اقتصاد ملی ایران از طریق جذب تکنولوژی خارجی و توانمندی ظرفیت‌های بومی، تقویت اقتدار ملی از طریق تنش‌زدایی در روابط خارجی از جمله اهدافی است که دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران در شرایط خطیری قرار دارد. عبور از تورم لازم بود اما کافی نیست. تغییر در سیاست‌ها و تجدیدنظر در ستاد اقتصادی دولت و افزایش جسارت تصمیم‌گیری از ضروریات این مهم است. گرچه بحران کمبود نقدینگی قابل درک است اما تکیه بر آن از نشانه‌های رکود می‌باشد و دولت باید برای تقویت اقتصاد ملی از سرمایه گذاری خارجی، مقررات‌زدایی و کوچک سازی اقتصاد داخلی استفاده کند.

وی در پایان از دولت، وزارت کشور، شورای نگهبان، ‌قوه قضائیه و نهادهای امنیتی و انتظامی در برگزاری انتخابات تشکر کرد.

گزارش معاون اجرایی مجلس

معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی گزارشی را در خصوص عملکرد این معاونت ارائه داد.

علی افراشته در سخنانی ضمن گرامیداشت حضور منتخبین ملت،‌ مهمانان، سفرا و مهمان‌های خارجی در مجلس به اقدامات این معاونت در پیشبرد اهداف مجلس اشاره کرد و گفت: اقدامات ناظر بر آشناسازی منتخبین با فرآیندهای ستادی و عملیاتی مجلس شامل تشکیل ستاد استقبال مجلس دهم برای تسهیل و روان‌سازی پذیرش امنای ملت به گونه‌ای که در کمترین زمان ممکن آمادگی انجام وظایف نمایندگی را داشته باشند از این جمله است.

او ادامه داد: همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس برای برگزاری فرآیند قانون‌گذاری، اقدامات و راهکارها که زمینه آشنایی منتخبین با فرآیند کار مجلس را فراهم می‌کند و دعوت از هیأت رئیسه سنی جدید برای حضور در صحن و آشنایی با سامانه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مجلس اقدامات دیگری است که در این معاونت انجام شده است.

افراشته ‌اقدامات ناظر و پشتیبانی فنی و کارشناسی از امر قانون‌گذاری و نظارت را شامل ایجاد سامانه‌های مورد نیاز از جمله سامانه‌های قانون‌گذاری،‌ اصلاح ساختار تشکیلاتی مجلس با هدف تقویت بنیه کاشناسی مجلس، ایجاد بدنه سامانه لازم برای حضور موثرتر مجلس شورای اسلامی در مجالس و سازمان‌های بین‌المللی و گسترش دیپلماسی هسته‌ای و ایجاد خبرگزاری خانه ملت برای پوشش اخبار مربوط به فعالیت‌های مجلس و نمایندگان برشمرد.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.